Viaductul de la Aciliu, de pe autostrada Sibiu – Sebeș, cel mai înalt viaduct din România, urmează să intre în reparații. Inaugurat în 2014, cu o lungime de peste 1 kilometru, viaductul prezintă deja mai multe degradări, motiv pentru care este nevoie de intervenții punctuale. Lucrările ar urma să se întindă pe o perioadă de aproape 2 ani.
Viaductul de la Aciliu, de pe A1, a fost dat în folosință acum 11 ani, asta deși lucrările nu fuseseră finalizate. În ultimii ani, acesta s-a degradat considerabil, lucruri ce au reieșit în urma unui expertize realizate de CNAIR. Compania de drumuri vrea să întocmească acum o documentație, la faza DALI, pentru a aviza lucrările de intervenție ce urmează a fi demarate.
„Viaductul aflat în exploatare din anul 2014 nu a depășit durata minimă de funcționare inițială (30- 50 ani) fapt pentru care nu se recomandă lucrări de reparații capitale, dar degradările apărute pe parcursul exploatării de 10 ani, unele dintre acestea fiind constatate chiar din faza de execuție, impun luarea unor măsuri precum repararea și consolidarea elementelor afectate, precum și eliminarea cauzelor. Obiectivul general al proiectului este de a se stabili măsurile de intervenție necesar a fi întreprinse pentru finalizarea lucrărilor rămase de executat și remedierea degradărilor prezente. Un alt obiectiv este de a ușura mentenanța asupra structurii, reducând necesitatea inspecțiilor vizuale și ale eventualelor expertize tehnice. Necesitatea lucrărilor de intervenții pe Viaductul Aciliu, a apărut ca urmare a expertizei tehnice realizate în anul 2022 de expertul tehnic atestat – ing. Constantin Iordănescu, în cadrul căreia au fost identificate o serie de degradări prezente la viaduct și au fost propuse măsuri de remediere”, se arată într-un memoriu depus la Agenția pentru Protecția Mediului.
Reparații de peste 13 milioane euro
Expertiza a arătat că viaductul prezintă degradări și fisuri semnificative, atât la nivelul grinzilor de parapet, cât și la infrastructură, la nivelul pilonilor.
Prin urmare, se vor efectua lucrări la suprastructură, fiind nevoie de decaparea căii pe viaduct, inclusiv a hidroizolației, demontarea grătarelor metalice, ale gurilor de scurgere și revizuirea conductelor, plus înlocuirea grătarelor metalice cu unele noi, montate corespunzător la nivelul căii cu o racordare corespunzătoare între gura de scurgere și calea viaductului. Totodată, se vor curăța elementele de beton cu peria de sârmă metalică, iar praful va fi îndepărtat cu jet de aer sub presiune. Fisurile descoperite în urma acestui proces vor fi injectate cu rășini poliuretanice. Se va aplica un nou strat de hidroizolație și se va turna asfalt nou. Toate elementele metalice și grinzile vor fi verificate și curățate. La final, se va reface semnalizarea rutieră și se va repara parapetul de siguranță pe tronsoanele degradate accidental. De asemenea, se va proiecta și executa o pasarelă la intradosul suprastructurii pe fiecare sens cu acces de pe culei, astfel încât să fie asigurat accesul pentru inspecție și revizie. Pe marginea suprastructurilor, se vor monta plase de protecție – antiaruncare și anticădere.
Se vor realiza și lucrări la pile. Potrivit memoriului de pus la APM, se vor curăța suprafețele tuturor elevațiilor, se vor injecta fisurile descoperite la curățare cu rășini poliuretanice și se va aplica un strat de protecție anticoroziv pe toate suprafețele expuse. De altfel, vor fi realizate și lucrări de remediere și consolidare a cuzineților și aparatelor de reazem. „S-a proiectat o precomprimare a cuzineților în sens transversal viaductului, cu rolul de a închide fisurile existente și de a preveni apariția unora noi. Sunt prevăzute câte un fascicul de toroane paralele pe fiecare parte a cuzineților, ancorate prin intermediul a câte 6 bare de pretensionare la fiecare capăt. Fiecare fascicul va avea câte un ancoraj activ și unul pasiv”, se arată în memoriu. În plus, vor mai avea loc o serie de lucrări pentru consolidarea viaductului.
Valoarea totală a lucrărilor se ridică la 66.507.153,02 lei cu TVA, adică undeva la 13,3 milioane de euro. Durata de execuție este estimată la 22 de luni.
Pe unde vor circula șoferii
CNAIR arată că autostrada nu se va închide pe această porțiune, iar traficul nu va fi deviat pe drumul național. În schimb, în anumite etape ale lucrării se va circula cu viteză redusă ori se va muta traficul pe cealaltă bandă.
Documentația privind avizarea lucrărilor de la viaductul de pe autostradă a fost depusă la APM în vederea obținerii avizului de mediu.