Daniel David, ministrul Educației, a declarat într-un interviu pentru Tribuna Învățământului că sistemul educațional românesc este marcat de contraste puternice și probleme structurale. El a anunțat că până în luna mai 2025 va realiza un „diagnostic” complet al educației, pentru a fundamenta reformele pe dovezi concrete.
„Nu reușim să transferăm eficient și sistemic competențele necesare, ci doar segmente ale acestora”, a explicat ministrul, subliniind problemele grave reflectate în rezultatele testelor PISA. Conform datelor, 42% dintre elevii români întâmpină dificultăți majore în înțelegerea textelor, iar deficiențele sunt evidente și la matematică și științe.
Deși România produce constant olimpici internaționali, problemele la nivel de masă persistă. Planurile de învățământ inadecvate, programele școlare nerelevante pentru piața muncii, manualele neatractive și metodele de predare ineficiente contribuie la aceste rezultate slabe. În plus, condițiile socioeconomice precare din zonele rurale favorizează abandonul școlar.
Ministrul a atras atenția asupra diverselor forme de analfabetism – funcțional, numeric, științific și digital – care necesită soluții urgente. „După finalizarea diagnosticului, vom propune politici bazate pe dovezi, pentru a adresa problemele structurale și de performanță din educație”, a spus Daniel David.
„Avem lumini și, din păcate, multe umbre”, a concluzionat oficialul, pledând pentru o reformă profundă și bine fundamentată a sistemului educațional.