O tânără din China trebuie să plătească despăgubiri de 23.000 de dolari companiei Tesla și să își ceară scuze public. Ea s-a plâns că frânele mașinii au cedat, iar în accidentul care a urmat părinții ei au fost răniți, relatează Associated Press.
Zhang Yazhou era în mașină când tatăl ei a strigat că frânele nu funcționează, iar Tesla Model 3 a lovit mai multe vehicule înainte de a se izbi de o barieră de beton. După accident, care a avut loc în februarie 2021, părinții ei au stat patru zile în spital.
Deși poliția a stabilit că accidentul s-a produs din vina șoferului, Zhang a insistat că frânele au cedat. Ea a cerut companiei datele mașinii pentru a înțelege ce s-a întâmplat, dar Tesla a refuzat inițial. Frustrată, tânăra a organizat proteste în fața unui showroom Tesla și la un salon auto, unde s-a urcat pe o mașină expusă strigând că „frânele Tesla nu funcționează”, scrie Mediafax.
Tesla a dat-o în judecată pentru defăimare, cerând inițial despăgubiri de 684.000 de dolari. În mai 2024, o instanță din Shanghai a decis că protestele lui Zhang au depășit limita criticii rezonabile și a obligat-o să plătească 23.000 de dolari și să își ceară scuze public.
Cazul nu este singular.
În ultimii patru ani, Tesla a dat în judecată cel puțin șase proprietari de mașini din China care s-au plâns de defecțiuni, precum și șase bloggeri și două instituții media care au criticat compania. Producătorul auto a câștigat toate cele 11 cazuri pentru care Associated Press a putut verifica verdictele.
O analiză a documentelor judiciare arată că Tesla câștigă aproximativ 90% din procesele civile legate de siguranță și calitate în China. Din 81 de procese în care clienții au dat în judecată Tesla, compania a pierdut doar nouă cazuri.
Experții consultați de Associated Press consideră acest procent neobișnuit de mare pentru o companie străină în China și sugerează că Tesla beneficiază de protecție specială din partea autorităților chineze, în special datorită relației strânse cu Li Qiang, actualul premier al Chinei, care a sprijinit construirea primei fabrici Tesla din afara SUA la Shanghai.
„Ca Tesla să câștige în acest procent este o anomalie. Este ca și cum ai merge la cazinou și ai câștiga fiecare mână”, a declarat Bill Russo, fondatorul firmei de consultanță Automobility Ltd. și fost șef regional al Chrysler în Asia de Nord-Est.
Strategia agresivă a Tesla în China contrastează cu abordarea din SUA, unde compania nu și-a dat în judecată public niciun client pentru plângeri, deși s-a confruntat cu numeroase procese legate de siguranță și calitate.