Case, blocuri, restaurant, spa, sală de fitness, grădiniță și after-school, asta ar putea răsări pe terenul fostei fabrici de covoare Sitex, aflat în Pădurea Dumbrava. Sibienii au cerut explicații și detalii despre proiectul rezidențial, dorind să știe, în principal, cum vor fi impactate zona verde și traficul rutier. Proiectanții au oferit răspunsuri și lămuriri.
SC Arhimus SRL și SC Baukunst DG SRL, în calitate de proiectanți ai proiectului „Ansamblu de locuințe colective cu funcțiuni complementare locuirii”, situat pe strada Pădurea Dumbrava, pe terenul fostei fabrici de covoare Sitex, au răspuns sesizărilor sibienilor, venind cu lămuriri cu privire la proiectul imobiliar.
Complexul rezidențial ar urma să fie construit la periferia Sibiului, pe terenul fostei fabrici de covoare Sitex. Fabrica a fost un reper economic pentru oraș, fiind unul dintre importanții exportatori de covoare din țară. Înființată în 1868, ca o mică fabrică de țesături, a avut în perioada socialistă o dezvoltare puternică, datorită cererii de produse pe piața externă. În anul 1990, fabrica s-a închis, iar în anul 2009 s-a demarat desființarea construcțiilor industriale. În prezent, terenul de aproximativ 88.000 metri pătrați, aflat în proprietatea SC Sitex Dumbrava SA, este liber de construcții, imobilul reprezentând o enclava în Pădurea Dumbrava, situată adiacent drumului județean 106A.
În perioada consultărilor publice, sibienii au putut trimite observații și sugestii pe adresa primăriei cu privire la acest proiect. Dintre cele 10 primite, una a venit din partea Romsilva, alta din partea directorului CNM Astra, iar a treia din partea Ordinului Arhitecților.
Romsilva cere clarificări cu privire la categoria terenului
Romsilva a cerut clarificări cu privire la categoria de folosință a terenului. Potrivit proiectanților, acesta nu este fond forestier, ci teren intravilan pentru construcții. „Delimitarea CF a terenului este pe conturul împrejmuirii existente încă din perioada funcționării fabricii. Posibila suprapunere menționată în sesizarea Romsilva ar fi generată de o eroare a delimitării fondului forestier din baza de date a Ocolului Silvic Sibiu, și anume conturul CF 115828, care nu este înscris în baza de date OCPI cu contur cert. Vom transmite către Romsilva o adresă privind corelarea delimitării terenului Sitex cu situația din baza de date Romsilva”, au precizat proiectanții.
De asemenea, proiectanții au lămurit faptul că prin PUZ nu se propune introducerea unui alt teren în intravilan, reglementările fiind definite strict pe terenul aflat în proprietatea Sitex.
Cum va fi impactat traficul rutier. Giratoriu într-o intersecție periculoasă
Multe dintre sesizări au avut ca punct comun impactul asupra traficului rutier în zona complexului rezidențial. Sibienii se tem că zona s-ar aglomera mai tare decât este deja în weekenduri, atunci când oamenii fie merg la muzeu, fie ies din oraș către Păltiniș. Arhitecții au dat asigurări că implementarea proiectului nu va avea implicații semnificative asupra traficului regulat, precizând că este în lucru un studiu de trafic. „În prezent, traficul este complet fluid, există o încărcare semnificativă doar în perioada weekendului, și doar în cursul dimineții ori a după-amiezii, trafic generat de deplasarea către Păltiniș. Reglementarea intersecției nu va induce stocare de autovehicule, iar funcțiunile propuse prin PUZ pe terenul Sitex vor genera creșteri medii ale traficului și doar în timpul săptămânii. Totodată, investiția va permite extinderea infrastructurii de transport în comun, cel puțin până la amplasamentul PUZ, fapt care va putea degreva o mare parte a traficului la orele de vârf”, au precizat proiectanții.
În zona intersecției dintre DJ 106A și DJ 106 D – intersecție unde au avut loc nenumărate accidente rutiere – va fi amenajat inclusiv un sens giratoriu. „Din corespondența cu Consiliul Județean, există și un interes public privind această modernizare, inclusiv de adaptare cu proiectul de amenajare a pistei de biciclete către Cisnădioara. (…) Impactul traficului auto, inclusiv cel din prezent din zona Zoo/Muzeul Astra, va putea fi cu siguranță redus prin politici coerente de implementare a unui transport în comun corespunzător și funcțional, util atât funcțiunilor de locuire, cât și celor de loisir și agrement. (…) Propunerea Consiliului Județean de construire a centurii de Sud va degreva mult din traficul auto al zonei de Sud-Vest a Sibiului”, au punctat proiectanții.
Giratoriul va fi dimensionat pentru traficul greu, inclusiv pentru transportul în comun cu vehicule articulate. De asemenea, în vecinătatea accesului în complex, este propusă și o stație de autobuz. „Considerăm că extinderea traseului nr. 13 este oportună și perfect fezabilă”, au mai spus aceștia.
![Arhitecții viitorului complex rezidențial din Pădurea Dumbrava îi lămuresc pe sibieni: „Terenul nu este parte a rezervației naturale” Arhitecții viitorului complex rezidențial din Pădurea Dumbrava îi lămuresc pe sibieni: „Terenul nu este parte a rezervației naturale”](https://www.oradesibiu.ro/wp-content/uploads/2024/11/sitex-maps.jpg)
Directorul CNM Astra cere explicații. „Clădirile nu se vor vedea din muzeu”
Inclusiv directorul Muzeului Astra, Ciprian Ștefan, a cerut detalii suplimentare cu privire la acest proiect imobiliar, aflat în vecinătatea instituției de cultură pe care o conduce. El a vrut să afle care va fi înălțimea clădirilor propuse și dacă se vor vedea din muzeu ori din stradă.
„Cel mai înalt punct al construcțiilor este complet sub cota superioară a coronamentului pădurii, certificăm faptul că niciun element nu va fi vizibil din Muzeu. În fapt, nu va fi vizibil de nicăieri, datorită faptului că este înconjurat de vegetație înaltă. Singura vizibilitate este pe timpul iernii, dinspre DJ 106A, din zona intersecției cu DJ 106D”, au arătat proiectanții.
Ciprian Ștefan a vrut să afle dacă realizarea proiectului va conduce la o supraaglomerare a zonei. „Este în lucru și studiul de trafic care va genera modul de încărcare și degerare a traficului. Menționăm că blocarea traficului, sesizată de domnul director Ciprian Ștefan, este parțial generată de modul de deplasare preferat de sibieni (mașina personală) și mai ales de ineficiența transportului în comun din prezent. În condițiile în care acest sistem de transport în comun se va optimiza (trasee noi, densitatea autobuzelor, adaptare la evenimente ori la perioade de vârf) considerăm că orice investiție ar fi în aceste zone nu ar putea genera un impact semnificativ în trafic”, au mai precizat proiectanții.
Arhitecții au mai precizat, într-un răspuns dat unui sibian, că „intenția de construire nu interferează cu Pădurea Dumbrava, terenul nu este componentă a Pădurii”. Așadar, terenul pe care se va construi complexul rezidențial nu este parte a rezervației naturale și este reglementat prin PUG Sibiu ca teren de construcții cu regim mixt de înălțime.
„Funcțiunea de locuire nu este nocivă”
Sibienii au adus în discuție și impactul pe care îl va avea complexul rezidențial asupra zonelor învecinate. Arhitecții susțin că „intenția promovată prin PUZ nu contravine niciunei reglementări valabile” și că „funcțiunea de locuire nu este una nocivă ori generatoare de poluare fonică”. Complexul nu va avea un impact nefavorabil asupra celorlalte funcțiuni din zona – cele turistice și de recreere, ci vor fi compatibile.
Vă reamintim că pe terenul de 8,7 hectare din Pădurea Dumbrava ar urma să fie construite 12 blocuri, cu un regim de înălțime S+P+4E și 21 de case, cu un regim de înălțime S+P+2E. În noul ansamblu vor locui în jur de o mie de locuitori. Proiectul propune și amenajarea unei zone de cumpărături, unul restaurant, unui SPA și unei săli de fitness. De asemenea, vor exista în cartier și o grădiniță și un after-school. Detalii despre proiect, AICI.