Ce îi nemulțumește pe locuitorii Sibiului. Parcări și spații verzi insuficiente, mașini prea multe și prețuri mari

Sibienii sunt nemulțumiți de numărul insuficient de locuri de parcare și de spații verzi din oraș, de numărul mare de mașini din trafic, de infrastructura rutieră nemodernizată, dar și de costul ridicat al vieții. Acestea sunt datele care au reieșit în urma unui raport realizat cu ocazia actualizării Planului Urbanistic General (PUG) al Sibiului. 

În cursul anului trecut, în vederea realizării noului Plan Urbanistic General (PUG) al Sibiului, au fost realizate trei sesiuni de dezbateri pulice, la care au participat specialiști în domeniu, reprezentanți din industrie, retail și imobiliare, cât și cetățeni și ONG-uri. În urma sesiunilor, cetățenii interesați au putut să își exprime opinia în format electronic, completând un chestionat privind evaluarea noului PUG. Interesul sibienilor pentru acest plan strategic a rămas ridicat, motiv pentru care asocierea de firme specializate care actualizează PUG-ul, respectiv Daedalus Proiect SRL, Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ioan Mincu – Centrul de Cercetare, Proiectare, Expertiză și Consulting și Intergraph Computer Services SRL, au decis să prelungească aceste consultări până în 30 aprilie 2024. Astfel, 1.210 de sibieni au completat chestionarul, iar municipalitatea a realizat un raport care cuprinde problemele, observațiile și rezervele exprimate de public pe parcursul procesului de informare și consultare. 

Sibienii au avut o serie de nemulțumiri și au făcut mai multe observații cu privire la noul PUG. În majoritatea cazurilor, petenții au solicitat extinderea suprafeței intravilane a municipiului Sibiu prin includerea în aceasta a unor zone din extravilan unde, cu precădere, ar putea fi dezvoltate funcțiuni urbane de locuire, servicii și alte activități nepoluante. Un raport prezentat consilierilor locali arată că sibienii au solicitat, de asemenea, reîncadrări ale terenurilor proprietate privată în alte categorii funcționale mai favorabile decât cele propuse. „Solicitările au la bază criterii de profitabilitate economică a investițiilor care să creeze condiții de concurență reală cu localitățile vecine municipiului”, se arată în raport. Sibienii și-au exprimat dezacordul cu privire la propunerile de realiniere a unor străzi și bulevarde, cât și cu privire la denumirea toponimică a unui trup de intravilan. Mulți dintre ei au solicitat amplasarea axei căilor de acces, nou create sau reglementate, pe limita de proprietate astfel încât suprafața de teren afectată să fie distribuită în mod egal proprietarilor vecini. De asemenea, au cerut reducerea amprizei unor drumuri, aprobate prin documentații de urbanism, reamplasarea culoarelor verzi propuse pe alte terenuri decât ale lor, dar și reconfigurarea intersecțiilor și amprizei străzilor din zona industrială. Un alt subiect care i-a interesat a fost creșterea indicilor urbanistici propuși pentru anumite încadrări funcționale.  

Ce îi nemulțumește pe locuitorii Sibiului. Parcări și spații verzi insuficiente, mașini prea multe și prețuri mari

Ce îi nemulțumește pe locuitorii Sibiului 

Puțin peste 1.200 de sibieni au completat chestionarul privind noul PUG al Sibiului, cei mai mulți dintre ei locuind în Centru (11,10% dintre respondenți), Turnișor (9,20%), Ștrand (8,00%) și Terezian (7,20%). Alte cartiere prezente în cadrul studiului au fost Gușterița, Drumbrăvii, Hipodrom III și Lazaret. Cei mai mulți dintre respondenți au fost bărbați (68,70%). Cei mai mulți dintre respondenți au între 40 și 49 de ani și între 30 și 39 de ani. 

Sibienii care au participat la acest studiu consultativ au fost rugați să menționeze principalele probleme percepute cu privire la viața în municipiul Sibiu. Cele mai importante trei probleme au avut legătură cu insuficiența locurilor de parcare, insuficiența spațiilor verzi și numărul mare de mașini. 

Ce îi nemulțumește pe locuitorii Sibiului. Parcări și spații verzi insuficiente, mașini prea multe și prețuri mari

Întrebarea a avut și o componentă deschisă, participanții fiind încurajați să menționeze și alte probleme pe care le consideră importante. Între acestea, mulți au amintit imaginea orașului (neglijența față de siturile arheologice, lipsa curățeniei, foste zone industriale abandonate), aglomerația/circulația, insuficiența pistelor pentru biciclete și birocrația. 

Sibienii care locuiesc în zona Viile Sibiului și au răspuns la chestionar au arătat că printre principalele probleme ale cartierului se numără insuficiența dotărilor pentru sănătate (farmacie, policlinică, cabinet stomatologic), dar și insuficiența creșelor, grădinițelor, școlilor. Aceleași probleme le-au semnalat și locuitorii din Veterani și Marmeladă, dar și cei din Gușterița, care au adăugat insuficiența zonelor de agrement și sport. 

Locuitorii din Terezian, Trei Stejari și Valea Aurie spun că una dintre principalele probleme este aceea a poluării aerului. Cei din Lazaret, Poplăcii și Turnișor s-au plâns de calitatea infrastructurii rutiere. 

Probleme cu transportul în comun și locurile de parcare 

Problema transportului în comun a fost adresată de mai mulți sibieni. Aceștia și-ar dori să se suplimenteze autobuzele în Zona Industrială.

„Participanții la studiu au fost rugați să menționeze cele mai importante subzone ale Municipiului Sibiu unde sunt necesare intervenții urgente de suplimentare a transportului public. În opinia respondenților, principalele zone ce au nevoie de transport public suplimentar sunt Calea Șurii Mici, Zona Industrială Vest, Viile Sibiului, Gușterița, Turnișor și Veterani & Marmeladă”, se arată în raport.

Ce îi nemulțumește pe locuitorii Sibiului. Parcări și spații verzi insuficiente, mașini prea multe și prețuri mari

În ceea ce privește numărul locurilor de parcare, cei mai mulți dintre participanții la studiu menționează zone precum Centru (61,5%), alături de General Vasile Milea și Hipodrom I, Vasile Aaron, Gară, Dumbrăvii, Hipodrom III, Hipodrom IV, Hipodrom II, Ștrand și Terezian.

Din perspectiva spațiilor verzi, una dintre cele mai importante probleme menționate de către participanții la studiu, principale subzone afectate sunt Centru, Gară, Vasile Aaron. Au mai fost menționate în cadrul studiului și alte subzone precum Hipodrom III, Hipodrom IV, Turnișor, General Vasile Milea & Hipodrom I sau Hipodrom II.

Sibienii vor mai multe creșe, grădinițe și școli în cartierele Gușterița, Tunișor, Hipodrom IV și zona Căii Șurii Mici. 

Problemele actualului PUG: birocrația și comunicarea 

Participanții la acest studiu consultativ au fost rugați să evalueze problemele întâmpinate cu privire la Planul Urbanistic General în vigoare. În primă etapă, aceștia au fost întrebați dacă au fost puși în situația de a solicita un certificat de urbanism în ultimii 10 ani. Conform informațiilor furnizate de către locuitori, aproximativ 31,2% din totalul participanților la studiu au solicitat un certificat de urbanism în această perioadă, în timp ce o majoritate de 68,8% menționează că nu au fost puți în această situație.

„Din totalul celor care au solicitat un certificat de urbanism în perioada cât a fost în vigoare Planul Urbanistic General actual, majoritatea menționează că principala problemă întâmpinată a fost cea privind birocrația (44,63%). Alte probleme cu care s-au confruntat locuitorii în timpul procesului de construire sunt comunicarea cu administrația publică, prevederile neclare din PUG”, se arată în raport.

Participanții la studiu resimt o dezvoltare inegală a Municipiului Sibiu, menționând faptul că anumite zone ale orașului au fost supraaglomerate din pricina dezvoltărilor imobiliare recente. Totodată, numeroși participanți la studiu precizează faptul că Municipiul Sibiu este un oraș scump, prețul imobiliarelor crescând exponențial în perioada ultimilor ani.

Ce îi nemulțumește pe locuitorii Sibiului. Parcări și spații verzi insuficiente, mașini prea multe și prețuri mari

Ce își doresc sibienii de la noul PUG

Participanții la acest studiu consultativ au fost rugați să evalueze planul urbanistic general propus, în raport cu diversele aspecte pe care le consideră problematice în ceea ce privește planul urbanistic general vigoare.

„Noul PUG ar trebui să permită Sibiului să se dezvolte. În acest moment sunt comune/orașe limitrofe municipiului Sibiu care cunosc o dezvoltare explozivă, pe când Sibiu stagnează de ani de zile. PUG-ul trebuie să fie adaptat cerințelor și nevoilor anului 2024”, a arătat un sibian. 

„Mă aștept sa fie reglementată mult mai bine posibilitatea parcării pe domeniul public în zonele de case (în special pe străzile pe care s-a procedat la implementarea sensului unic) unde actualmente fiecare parchează unde îl taie capul, ca deh, decât să băgam mașina în curte. În zonele de case, pe străzile cu sens unic în special, aș implementa parcarea cu plată, în mod obligatoriu. Iar dacă asta nu este prevăzut printr-un plan urbanistic, oricâte locuri de parcare ar prevede aceasta, vor fi insuficiente. Prin crearea locurilor de parcare la liber se încurajează practic depozitarea mașinilor pe domeniul public (iar aici vorbesc în special de zonele de case unde parcarea ar fi posibilă, măcar pentru o parte din mașini, în interiorul parcelelor)”, a precizat alt sibian. 

Ce îi nemulțumește pe locuitorii Sibiului. Parcări și spații verzi insuficiente, mașini prea multe și prețuri mari

„Mai multe piste de biciclete, parcări subterane sau etajate (exemplu: piețele în Sibiu), dezvoltarea Gușteriței, legătură cu Viile Sibiului și baze sportive interior-exterior care să ajute copiii și tinerii să facă performanțe”, a cerut alt sibian. 

„Mi-ar plăcea sa vad dezvoltare reală în zona Căii Șurii Mici. Sunt conștient că există planuri pentru construirea spitalului și modernizarea străzii, însă aceste planuri trebuie puse și în aplicare. Totodată, în acea zonă lipsesc școlile, cabinetele stomatologice sau zonele verzi. Totodată, nu există vreun autobuz care să conecteze această zona cu Zona Industrială Vest, deși sunt relativ apropiate. Cel puțin un traseu profesional sau extinderea traseului 19 până în zona Industrială (prin intermediul noii străzi Bruxelles) ar prinde bine”, a fost cerința altui sibian respondent. 

Ultima oră