Noua schemă de fraudă face ravagii în Sibiu, în rândul utilizatorilor WhatsApp. Mesaje aparent inofensive, dar cu scopuri malițioase, au început să circule, determinând pierderi financiare semnificative. Autoritățile trag un semnal de alarmă și oferă sfaturi pentru prevenirea acestor atacuri.
Citeşte mai multe- O nouă escrocherie face victime la Sibiu. Borfașii acționează pe WhatsApp
Frauda începe cu un mesaj ce pare să vină din partea unui prieten apropiat, având scopul de a stârni empatia. Un exemplu de text este:
„Bună! Te rog să o votezi pe Adeline într-un sondaj. Este fiica prietenei mele, iar premiul este o bursă pentru studii într-o țară străină. Mulțumesc mult!”.
Mesajul include un link malițios, precum: https://dancevott.top/home/vote4, iar accesarea acestuia are consecințe grave. După ce victima apasă pe link, sistemul poate trimite automat mesaje similare tuturor contactelor din agenda sa, inclusiv solicitări de bani.
Un alt exemplu de mesaj automat este:
„Bună, poți să-mi împrumuți 2200 RON? Am nevoie pe card, ți-i dau înapoi mâine.”
Reacția autorităților din Sibiu
Purtătorul de cuvânt al IPJ Sibiu, Elena Welter, a confirmat că o plângere oficială privind această metodă de înșelăciune a fost deja înregistrată:
„Infractorii folosesc aplicații de mesagerie pentru a pirata conturi WhatsApp, de unde transmit mesaje către contacte cu solicitări de bani sub pretexte care apelează la emoții. Presiunea emoțională este elementul central al acestei scheme.”
Această metodă implică două victime: persoana al cărei cont WhatsApp este piratat şi contactele acestuia, care sunt înșelate să trimită bani infractorilor.
Purtătorul de cuvând IPJ Sibiu a explicat cum ne putem feri de astfel de înşelăciuni.
,,Pentru a nu cădea victime ale acestor înșelăciuni, în situația în care primiți mesaje, aparent de la cunoscuți, prin care vi se cer sume de bani sau date bancare, mai ales pentru o situație „urgentă”, verificați atent identitatea expeditorului și nu dați curs cererilor. Nu este cazul să vă simțiți vinovați, mai bine să fiți precauți decât victime!
Mai mult decât atât, fiți atenți la notificările referitoare la sume extrase din contul dumneavoastră și nu validați tranzacții pe care nu le recunoașteți!
NU comunicați nimănui PIN-ul, datele înscrise pe card, inclusiv codul CVV2/CVC2, date personale de identificare, orice alte informații de securitate aflate pe carduri sau parolele de securitate utilizate în tranzacționare.
NU transmiteți date personale sau copii ale actelor de identitate prin intermediul rețelelor sociale sau prin link-uri primite pe e-mail sau prin aplicații de mesagerie.
Dacă ați fost victima unei infracțiuni, anunțați imediat banca, pentru a bloca instrumentele de plată compromise și a încerca stoparea eventualelor tranzacții ilicite!” a transmis Elena Welter.