Măsurile adoptate recent de Guern prin ordonanța „trenuleț” au afectat printre alte categorii sociale și studenții, care consideră această măsură drept un pas înapoi pentru mobilitatea tinerelor generații.
Am stat de vorbă cu mai mulți studenți din Sibiu care și-au exprimat nemulțumirile față de recentul act guvernamental care elimină în special reducerile pentru transportul feroviar, cu excepția rutelor dintre orașul de reședință și facultate.
Deși reducerile de 90% din preț au fost păstrate pe traseele menționate, studenții consideră că modificările recente le îngreunează mobilitatea, mai ales pentru cei care călătoreau frecvent între orașul universitar și alte localități din țară.
Reducerea la tren, printre puținele avantaje ale studenției
Dana, studentă la master în Sibiu, a declarat că „reducerea prețului pentru biletele de tren era unul dintre avantajele studenției” și a subliniat că a călătorit mult cu trenul de când este studentă.
„Consider că pentru studenți această măsură este nefavorabilă. Reducerea prețului pentru biletele de tren era unul dintre avantajele studenției. Am călătorit mult cu trenul de când sunt studentă, atât de acasă la facultate, cât și în alte părți ale țării și consider ca această oportunitate m-a ajutat să mă dezvolt. Înveți multe lucruri atunci când călătorești, iar prețul mic al biletelor de tren era o oportunitate de care studenții care se bucurau de acest beneficiu. Cred că nu era necesară o asemenea măsură” spune aceasta.
125 de kilometri cu 5.3 lei, 5 kilometri cu 5 lei
Andreea, de asemenea studentă la master în Sibiu, a subliniat o discrepanță între prețul biletelor pe rutele scurte și cele lungi, explicând că pentru un traseu de 125 km între domiciliu și facultate plătește doar 5,3 lei, în timp ce pentru un traseu mult mai scurt de 5 km, care o duce până la locul unde poate lua trenul cu reducere, ajunge să plătească 5 lei.
„Anul trecut plăteam doar 0,6 lei pentru o distanță de 5 km, deoarece trenul pe care îl foloseam frecvent pentru a ajunge la facultate nu oprea în stația mea de domiciliu, motiv pentru care trebuia să iau un alt tren până la cea mai apropiată stație. Însă, cu noile tarife impuse de ordonanța “trenuleț”, ajung să plătesc acum 5 lei pentru aceiași 5 km. În schimb, pentru un traseu mult mai lung de 125 km (domiciliu – facultate), tariful este 5,3 lei.
Consider că ar fi fost mai benefic ca autoritățile să regândească structura tarifelor, astfel încât să asigure o reducere de cel puțin 50% pe celelalte rute, în așa fel încăt să încurajeze tinerii să folosească transportul feroviar în detrimentul altor căi de transport” a menționat Andreea.
Trenul, singura opțiune pentru unii dintre studenți
Andrei, fost student sibian, a adus în discuție și impactul măsurilor asupra studenților care provin din orașe mici, pentru care trenul era singura opțiune accesibilă de transport. El consideră că măsura guvernului va afecta negativ nu doar studenții din provincie, ci și pe cei care doresc să călătorească în scopuri educaționale sau recreative.
„Când eram student la Sibiu, trenul era singura opțiune accesibilă pentru a ajunge acasă în fiecare weekend, dar și pentru a explora alte colțuri ale țării. Reducerea de care beneficiam era esențială pentru bugetul meu de student, permițându-mi să călătoresc ieftin și să mă bucur de vacanțe, fie că era vorba de o excursie la mare sau o scurtă vizită într-o altă localitate din țară” a subliniat acesta.
În plus, Adelina, studentă în anul II, atrage atenția asupra unei alte probleme – aglomerația și condițiile de călătorie precare din trenuri. „Consider că ordonanța ,,trenuleț” nu rezolvă problemele reale legate de transportul feroviar. Trenurile sunt foarte des aglomerate și condițiile oferite nu sunt tocmai favorabile pentru a ne încuraja să folosim această rută de transport la prețul întreg” spune aceasta.
„Este dezamăgitor că acum, odată cu implementarea ordonanței de austeritate, guvernul a decis eliminarea reducerilor pentru studenți pe toate rutele de tren. Această măsură va afecta negativ nu doar studenții din provincie, ci și pe cei care încearcă să aibă o viață activă, să învețe mai multe despre diverse culturi din țară sau pur și simplu să se relaxeze pe litoral, fără să fie nevoiți să suporte costuri ridicate de transport. Cu această ordonanță, Guvernul nu doar că ignoră nevoile financiare ale studenților, dar le îngreunează și accesul la mobilitate și la oportunitățile de învățare și dezvoltare” a completat Andrei.
Cu autocarul ajung mai ieftin și mai rapid
În loc să încurajeze educația și mobilitatea tinerelor generații, Guvernul pare să complice viața unui segment vulnerabil al societății.
„Guvernul pune o presiune suplimentară pe studenți, în loc să încurajeze educația și mobilitatea tinerelor generații. Acum locuiesc în București si nu mai folosesc trenul atât de des, dat fiind faptul că aș face 9 ore pentru un drum de 200 de km iar pentru prețul intreg pe care l-aș plati pentru un bilet de tren aleg să circul cu autocarul pentru că ies mai ieftin și mai rapid. Ca o concluzie, măsura este un pas greșit și consider că aceasta este o decizie contraproductivă, care afectează accesul studenților la mobilitate, dar și la oportunități culturale și educaționale. Guvernul ar trebui să își reconsidere deciziile, având în vedere că studenții sunt deja un segment vulnerabil al societății, iar eliminarea reducerilor pentru transportul feroviar doar le îngreunează viața” a completat Andrei, masterand la București.