Avionul companiei Azerbaidjan Airlines, care s-a prăbușit miercuri, în ziua de Crăciun, în direcția Rusiei, ar fi fost doborât de o rachetă sol-aer de proveniență rusă, conform unor rapoarte ale unor instituții media independente din Rusia, așa cum a fost relatat de Kyiv Independent, citat de Mediafax.
Avionul care transporta pasageri de la Baku, Azerbaidjan, la Grozny, în Republica Cecenă, Rusia, s-a prăbușit în apropierea orașului de coastă Aktau din Kazahstan.
La bordul aeronavei se aflau 67 de persoane, dintre care 42 de cetățeni azeri, 16 ruși, șase kazahi și trei cetățeni kârgâzi. Conform celor mai recente informații, 38 de persoane au murit în accident.
Utilizarea potențială a sistemelor de apărare aeriană coincide cu diverse rapoarte din mass-media care indică faptul că Cecenia a fost lovită de drone în dimineața zilei de 25 decembrie.
Imaginile avionului relevă urme ale impactului unei rachete sol-aer de dimensiuni mari în partea din spate a aparatului. Aceasta informație provine de la Meduza, un post de presă independent din Rusia. Găuri asemănătoare în fuselaj au fost observate în numeroase imagini și înregistrări video ale avioanelor militare și civile doborâte de rachete sol-aer.
Supraviețuitorii au relatat că au auzit o explozie în urma încercărilor eșuate de aterizare la Groznîi, conform agenției ruse independente Mediazona. După acest incident, avionul a efectuat o întoarcere, traversând Marea Caspică în direcția Kazahstanului. În timpul încercării de aterizare pe aeroportul din Aktau, aeronava s-a rupt la contactul cu solul și a izbucnit în flăcări.
Meduza și Mediazona au relatat, de asemenea, despre canalele rusești pro-război de pe Telegram, care au distribuit fotografii ale prăbușirii, insinuând că aeronava a fost ținta unor atacuri.
Agenția Federală de Transport Aerian din Rusia, cunoscută sub numele de Rosaviatsiya, a declarat inițial că incidentul dramatic a fost determinat de o coliziune cu un stol de păsări. Această situație neplăcută a forțat pilotul să vireze urgent spre o aterizare de urgență, un moment de mare presiune și responsabilitate. Păsările, cele mai multe dintre ele migratoare, au intrat în traiectoria aeronavei într-un mod neașteptat, provocând o serie de evenimente ce au dus la o manevrare complexă și riscantă. Pe măsură ce pilotul a evaluat rapid opțiunile disponibile, adrenalina și instinctul profesional au preluat controlul. Aeronava, un exemplar recent dintr-o flotă modernizată, a început să piardă înălțime. În momentele critice, restul echipajului a fost instruit să se pregătească pentru o aterizare de urgență. În astfel de circumstanțe, echipajul și pasagerii sunt adesea puși în fața unei alegeri dificile: să se conformeze instrucțiunilor echipei sau să se lase copleșiți de panică. În timp ce aeronava se apropia de sol, pilotul a încercat să mențină controlul și să reducă impactul, dar din păcate, aeronava „a lovit solul” cu o forță considerabilă, generând îngrijorare în rândul pasagerilor. Impactul a fost resimțit ca o vibrație violentă, ce a zguduit întreaga structură a aeronavei. În acele clipe, mulți dintre pasageri s-au gândit la cum îi va afecta această experiență traumatică și la ce măsuri de siguranță vor urma. După impact, mai multe echipaje de salvare s-au mobilizat rapid pentru a evalua starea pasagerilor și a echipajului. Reacția promptă a autorităților a fost esențială în acest context, demonstrând profesionalism și eficiență. În timp ce se evaluau pagubele și se asigura siguranța tuturor celor implicați, începuseră să apară și întrebări cu privire la circumstanțele exacte ale incidentului. Ce măsuri de prevenire ar putea fi implementate pentru a evita ocazii similare în viitor? Ce tip de antrenament ar trebui să primească piloții pentru a gestiona situații de criză de o asemenea amploare? Această întâmplare a generat nu doar îngrijorare, ci și o discuție mai largă despre siguranța aviației și despre impactul pe care natura, în forma sa diversificată, îl poate avea asupra transportului aerian. Păsările, deși parte integrantă a ecosistemului, pot reprezenta un risc real pentru aeronavele care zboară la altitudini mari, și industria aviației continuă să caute soluții pentru a minimiza astfel de incidente viitoare.
Cutia neagră a fost recuperată de la locul prăbușirii, a anunțat presa din Azerbaidjan. Se așteaptă ca analiza acesteia să ofere informații esențiale cu privire la evenimentele care au dus la accident.