Călin Georgescu a fost, de departe, surpriza alegerilor prezidențiale. El a reușit să își asigure locul în turul doi în cursa pentru Palatul Cotroceni și inclusiv în județul Sibiu s-a aflat pe primul loc. Independentul Georgescu a fost acuzat că s-a folosit de „boți” pentru a câștiga, dată fiind creșterea spectaculoasă pe care a avut-o în ultimele săptămâni, arată o analiză realizată de Expert Forum. Boții continuă să lucreze pentru Călin Georgescu și în comentariile știrilor publicate pe pagina de Facebook Ora de Sibiu – comentarii ce sunt moderate cu atenție de jurnaliștii redacției.
Elena Lasconi (USR) a avut o victorie clară în municipiul Sibiu, în Cisnădie, Șelimbăr și Turnu Roșu. Dar, deși a luat voturile sibienilor din cele mai importante localități din județ, Călin Georgescu a învins detașat în mediul rural și a câștigat și în Mediaș. El a fost votat de 47.770 de sibieni, în timp ce Lasconi, clasată pe doi, la fel ca la nivel național, a fost votată de 42.755 de sibieni. (DETALII PE LARG, AICI)
Ce sunt boții și cum pot influența alegerile oamenilor
Boții sunt programe care îndeplinesc anumite sarcini. Pot naviga pe pagini web, pot completa formulare, pot trimite mesaje și pot strânge informații. În cazul unei campanii de promovare pe TikTok, de pildă, boții pot fi utilizați pentru a crește rapid audiența și pentru a extinde prezența pe platformă, notează libertatea.ro. Mai mult, acești boți pot lăsa comentarii și pot distribui postări. Ei pot simula activitatea umană și pot genera conținut în favoarea sau în detrimentul unui partid sau unui candidat.
Așadar, boții pot influența populația prin manipularea anumitor informații și direcționarea percepției publicului. Ei sunt utilizați pentru a amplifica anumite opinii, pentru a răspândi mesaje de dezinformare și teorii conspiraționiste. Boții pot fi programați astfel încât să inunde platformele sociale cu mesaje și pot crea o multitudine de alte conturi false pentru a spori vizibilitatea unui candidat.
Identificarea boților și, implicit a conturilor false, poate fi extrem de dificilă. Există însă anumite tehnici prin care poți descoperi dacă un cont aparține unui om sau este automatizat. Postările frecvente și continue, la orice oră din zi și din noapte, ar trebui să fie un prim semnal de alarmă. De altfel, lipsa elementelor personale de pe cont – biografii inexistente sau generice, fotografii generate cu IA (Inteligență Artificială) ori luate de pe Internet, nume ciudate sau generice – poate fi un semn că acel cont nu aparține unei persoane.
Călin Georgescu, bănuit că s-a folosit de boți în campanie
Campania lui Călin Georgescu s-a făcut, în special, pe TikTok, rețea socială a cărei poziție oficială este că nu acceptă reclame politice plătite. Potrivit Expert Forum, declarația oficială a reprezentanților TikTok este contrazisă de realitatea în care majoritatea covârșitoare a conținutului rămâne nemarcat. „Conturile sunt verificate superficial, ele se declară de divertisment, dar fac propagandă politică la vedere”, se arată în analiza menționată. Pe TikTok există numeroase pagini care fac în mod explicit reclamă unui partid politic, dar care pretind că sunt conturi informative sau educaționale.
„Personajele politice virale constant pe TikTok sunt George Simion cu 589.800 de urmăritori și 240,6 milioane de vizualizări de conținut pe principalele hashtag-uri; Marcel Ciolacu cu 208,9 milioane de vizualizări, majoritar din conținut creat de alte conturi, cel oficial al său având doar 38.900 de urmăritori. Elena Lasconi a avut o creștere constantă, organică din august până în prezent, ajungând la 123 milioane de vizualizări ale conținutului cu hashtag-urile asociate ei. În principal sunt conturi ale USR Tineret și altele similare de promovare, din nou, contul oficial având doar 73.400 de urmăritori. În afară ce cei de mai sus, a apărut surpriza Călin Georgescu, care a realizat în ultimele două luni viralitatea construită de primii trei candidați în 11 luni. Cum a reușit Călin Georgescu să invadeze obsesiv feed-urile alegătorilor? (…) Pe scurt e vorba de o rețea coordonată de conturi de promovare directă, plus un grup de influenceri care promovează indirect politicianul, fără a marca în vreun fel publicitatea plătită”, se arată în analiza realizată de Expert Forum.
În 18 noiembrie, Călin Georgescu avea 92,8 milioane de vizualizări, făcute majoritar în ultimele două luni. Până în 22 noiembrie, cu două zile înainte de alegeri, a mai crescut cu alte 52 de milioane de vizualizări. „Explozia de vizibilitate pare creată brusc și artificial, exact la fel ca sondajele în care a explodat deodată cu un scor între 8 și 10%”, se mai arată în analiza Expert Forum.
Campania lui Georgescu de pe rețelele de socializare nu i-a ocolit nici pe sibieni, iar acest lucru se reflectă în vot. El a câștigat în aproape toate satele din județ, dar și în orașele Mediaș, Avrig, Săliște, Miercurea Sibiului și Dumbrăveni. În municipiul Sibiu, chiar dacă Elena Lasconi (USR) a condus, el a fost votat de aproape 17.000 de oameni. Sibienii spun că l-au votat fiindcă au rezonat cu mesajul lui, însă alții recunosc că au pus ștampila pe numele său lăsându-se influențați de sprijinul pe care l-a avut de la diverse conturi de pe TikTok. L-au votat pentru că „se ridică împotriva sistemului”, iar în turul doi îl vor susține, de asemenea, doar pentru că „nu vor o femeie în fruntea țării”. „Nu știu nimic despre el”, „Este bun și face treabă”, spun cei care l-au votat.
Citește și: „Băiat bun” sau „pericol pentru democrație”? Ce spun sibienii despre Călin Georgescu (video)
CNA cere Comisiei Europene să investigheze TikTok
Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a cerut marți Comisiei Europene să deschidă o investigație asupra rețelei de socializare TikTok în privința campaniei lui Călin Georgescu. CNA cere să fie investigată transparența algoritmilor și riscurile sistemice și să publice o evaluare detaliată a riscurilor democratice legate de activitatea sa în România. Mai mult, CNA cere Comisiei Europene să impună măsuri corective și sancțiuni pentru încălcările identificate. (Detalii pe larg, AICI)
Boți sau conturi reale pe rețelele sociale în Sibiu?
În ultimele zile, odată cu afișarea primelor rezultate ale turului 1 al alegerilor prezidențiale, care îi arătau în cursa pentru Cotroceni pe Călin Georgescu și Elena Lasconi, o mulțime de comentarii, unele dintre ele dubioase, au apărut pe pagina de Facebook Ora de Sibiu.
Multe dintre conturile analizate de Ora de Sibiu întrunesc majoritatea criteriilor pentru a fi bănuite drept neatribuite unor persoane reale. Majoritatea dintre conturile care au început să inunde comentariile știrilor publicate pe pagina de Facebook au nume ciudate, fotografii generate sau de pe Internet, nu conțin informații personale și distribuie masiv postări despre teorii ale conspirației.
Mai mult, comentariile de susținere față de Călin Georgescu sunt extrem de asemănătoare între ele, au același tip de mesaj, iar unele conțin greșeli gramaticale.
Strategia de propagandă este simplă și ușor de identificat. Este suficient ca în comentarii să apară doar doi boți care să disemineze mesaje instigatoare, ca mai apoi să fie atrași și alții care să propage același mesaj. Se formează, apoi, efectul unui bulgăre de zăpadă, iar în discuție sunt atrași, deopotrivă, și oameni – ființe reale – susținători ai respectivului candidat, ori ai celuilalt.
The Guardian a publicat, în februarie 2023, o investigație amplă, desfășurată pe parcursul a opt luni de zile, despre o echipă de israelieni, condusă de Tal Hanan, fost agent al forțelor speciale israeliene, care susține că a influențat, în secret, alegerile din peste 30 de țări din întreaga lume, prin hacking și dezinformare automatizată pe rețelele de socializare.
Serviciul Român de Informații (SRI) explica, la mijlocul lunii noiembrie, că „nu au fost identificate elemente de conținut specifice campaniilor de propagandă sau dezinformare orchestrate de actori externi ostili la adresa României”, dar că există ferme de trolli și boți, potrivit dw.com. SRI menționa, pe atunci, că fermele de trolli și boți existente nu sunt periculoase.