După accidentul rutier produs duminică, 20 octombrie 2024, pe DN1, în care un tânăr elvețian sub influența drogurilor a lovit o coloană de mașini oprite de poliție, victimele aduc acuzații grave la adresa modului în care autoritățile au gestionat situația. Ghica Andrei, unul dintre cei implicați, contestă public comunicatul oficial emis de Poliția Sibiu. El susține că detaliile oferite de aceștia nu reflectă realitatea de la fața locului și cere acces la înregistrările video care pot clarifica situația.
Comunicatul poliției, în contradicție cu declaraţiile victimei
În comunicatul oficial emis de Poliția Sibiu, autoritățile au relatat că au încercat să „degajeze circulația pe direcția de deplasare a autoturismului urmărit”. Ghica Andrei, însă, dezminte această afirmație, explicând că, în loc să degajeze traficul, polițiștii au blocat ambele benzi de circulație cu mașinile oprite ale cetățenilor, formând astfel un obstacol de neocolit pentru vehiculul fugarului.
„Poliția nu a degajat nimic, ci a blocat șoseaua cu noi, șoferii opriți, fără să ne ofere vreo șansă de a ne proteja sau de a evacua zona. Am fost lăsați în mașini, deși pericolul era evident, și nimeni nu ne-a spus să fugim sau să ne adăpostim într-un loc sigur”, a declarat Andrei pe pagina sa de Facebook.
Acesta subliniază că, în ciuda faptului că poliția avea la dispoziție dispozitivul de oprire cu țepi (spike), nu s-a folosit de acesta în mod adecvat, preferând să creeze o barieră umană. „Dacă aveau spike-ul pregătit, de ce ne-au lăsat în mijlocul șoselei, fără să fim avertizați asupra pericolului iminent?”
Blocajul rutier, omis sau distorsionat?
Un alt punct de divergență major între cele două versiuni este menționarea în comunicatul poliției a unei „coloane de mașini formată în așteptare pentru a intra în intersecție”. Ghica Andrei consideră că această descriere este înșelătoare și nu reflectă realitatea. „Nu eram acolo pentru că era trafic aglomerat sau pentru că așteptam să intrăm în intersecție. Am fost opriți de poliție, clar și fără echivoc, prin gestul agentului de circulație care a ridicat mâna, iar noi ne-am conformat. Am format astfel o barieră, pe ambele benzi de circulație, ceea ce a permis urmărirea fugarului să se transforme într-un pericol direct pentru noi.”
Această interpretare distorsionată a realității poate duce, spune Andrei, la o neînțelegere gravă a evenimentului din partea publicului. „Oamenii ar putea crede că noi eram acolo pur și simplu, în trafic, fără legătură cu intervenția poliției. Dar realitatea este că poliția ne-a pus în această situație periculoasă și ne-a folosit ca un scut împotriva fugarului.”
Cererea de transparență: publicarea înregistrărilor
Într-o mișcare pentru a aduce adevărul la suprafață, Ghica Andrei solicită publicarea tuturor înregistrărilor video disponibile din momentul accidentului, atât de la camerele de supraveghere din benzinăria Lukoil din apropiere, cât și de la bodycam-urile polițiștilor și camerele de bord ale echipajului care urmărea mașina furată.
„Poliția Sibiu trebuie să facă publice aceste înregistrări pentru ca toți românii să vadă exact ce s-a întâmplat. Dacă suntem mai mult decât victime colaterale, atunci Poliția Română nu va ezita să prezinte dovezile”, susține el. „Dacă adevărul este de partea lor, atunci nu există niciun motiv să nu arate aceste imagini. În caz contrar, publicul va rămâne cu întrebări fără răspuns, iar încrederea în autorități va fi și mai grav afectată”, avertizează Andrei.
Un apel pentru justiție și responsabilitate
Victimele accidentului de pe DN1 nu caută doar despăgubiri pentru daunele materiale, ci vor și o schimbare în modul în care poliția gestionează astfel de situații periculoase. „Suntem oameni, nu scuturi umane. Nu trebuie să fim puși în calea unui pericol mortal pentru a captura un infractor”, spune Andrei.