Polițiștii sibieni resping acuzațiile potrivit cărora i-ar fi folosit pe șoferii aflați duminică în trafic, la intrarea în Sibiu dinspre Șelimbăr, pe post de „scuturi umane” pentru a-l opri în mod forțat de fugarul elvețian. IPJ le va sta la dispoziție victimelor accidentului în vederea realizării dosarelor de daune.
Un bărbat în vârstă de 19 ani, din Elveția, a furat o mașină din Făgăraș și a pornit cu ea la drum spre județul Cluj. Polițiștii sibieni au fost alertați de cei din Brașov că șoferul se află pe DN1 și se deplasează către Sibiu, motiv pentru care un echipaj a fost direcționat pentru a-l opri. Oamenii legii au pornit în urmărirea lui din zona Hula Bradului, încercând să îl oprească de mai multe ori, dar individul și-a continuat drumul. În goana lui nebună a provocat o tamponare și un accident, provocând avarii la cinci autoturisme și rănind 3 oameni. Într-un final, elvețianul a fost prins la intrarea în Sibiu dinspre Șelimbăr.
Persoanele nevinovate, aflate în mașinile lovite de elvețianul drogat, au suferit o adevărată traumă în urma celor întâmplate. Unul dintre sibienii implicați în eveniment a povestit cum s-a produs totul, aducând acuzații polițiștilor care nu ar fi gestionat situația în mod corespunzător. El a spus că polițiștii i-ar fi folosit pe șoferi pe post de „scuturi umane” pentru a-l opri pe fugar.
IPJ: „Nu s-au folosit ca scuturi”
În urma acestui eveniment, IPJ Sibiu a organizat, marți, o conferință de presă condusă de comisar șef de poliție Tarnu Lucian Ioan, adjunct al șefului IPJ Sibiu pe linie de ordine publică și poliție rutieră, împreună cu șeful Serviciului Rutier, comisar șef de poliție Maxim Bogdan. Cei doi au prezentat filmul accidentului și au făcut precizări importante cu privire la modul de intervenție al polițiștilor care au luat parte la această misiune.
Șeful Serviciului Rutier Sibiu a precizat că polițiștii nu au folosit șoferii drept scuturi umane, ba mai mult, au reușit să minimizeze consecințele evenimentului. „Vreau să fac o precizare foarte importantă. Sub nicio formă și în nicio împrejurare nu s-au folosit, după cum se vehiculează în spațiul public, alte vehicule, alți participanți la trafic, ca scuturi pentru a genera oprirea în trafic a autorului unei infracțiuni”, a spus Bogdan Maxim, șeful Serviciului Rutier Sibiu.
Reprezentanții IPJ au precizat că șoferii nu au fost opriți de polițiști în trafic și nu au fost puși să blocheze benzile de circulație. „Până la urmă, acele mașini au încetinit și au oprit ca să poată ajunge în intersecție, iar prezența unui dispozitiv format din 4 polițiști, cel puțin la momentul în care autovehiculul urmărit se apropia de sensul giratoriu, firește că generează în trafic o atitudine de atenție sporită, de reducere a vitezei. O precizare clară pe care vreau să o fac este că s-a luat măsura închiderii circulației pe breteaua de acces în giratoriul pentru viraj la stânga spre localitatea Șelimbăr, tocmai pentru a preîntâmpina posibilitatea unui impact pe o traiectorie perpendiculară cu autovehicul urmărit. Mașinile au fost avariate la o distanță de aproximativ 300-400 de metri mai jos de locul respectiv. În timp ce polițistul a închid banda respectiv, ceilalți doi, cu dispozitivul spike asupra lor, au sărit parapetul care desparte sensurile de mers pentru a ajunge spre partea din spate a coloanei, în încercarea de a găsi un loc în care să poată poziționa dispozitivul de oprire forțată”, a adăugat Maxim.
Potrivit acestuia, polițiștii sunt pregătiți astfel încât să știe să folosească dispozitivele spike, menite să îi oprească forțat pe șoferii fugari. Agenții care au participat la misiune, în număr de 8, s-au organizat astfel încât șoferul fugar să nu pătrundă în municipiul Sibiu.
„Toți polițiștii rutieri din cadrul IGPR au parcurs module de pregătire profesională necesare implementării obiective și corecte a procedurilor de lucru pe linie de poliție rutieră, inclusiv cu folosirea dispozitivelor spike. Firește, ați putut observa și în alte țări, în legătură cu atitudini teribiliste ale conducătorilor auto care nu se conformează semnalelor de oprire, iar principală preocupare pe care o avem la momentul unor astfel de misiuni, rămâne oprirea lui în siguranță. Eu apreciez, din experiența pe care o am, că dacă autovehiculul ar fi pătruns în municipiul Sibiu și nu ar fi survenit avaria respectivă, consecințele atitudinii teribiliste a acestui autor ar fi fost mult, mult mai grave”, a mai spus Maxim.
Șeful Serviciului Rutier Sibiu a mai arătat că, la misiune au participat polițiști rutieri cu peste 25 de ani experiență și că urmărirea în trafic nu s-a desfășurat agresiv, pentru a nu-l împinge pe șoferul fugar spre alte fapte care să genereze consecințe mai grave. „Au comunicat în permanență cu dispeceratul din IPJ și cu ceilalți colegi”.
IPJ îi va ajuta pe șoferii păgubiți
Reprezentanții IPJ Sibiu le recomandă șoferilor nevinovați, implicați în accidentul produs de elvețianul fugar, să se constituie părți civile în dosar. De asemenea, vor putea primi ajutor de la poliție cu privire la formalitățile pentru realizarea dosarelor de daună.
„În cadrul dosarului de urmărire penală se pot constitui părți civile pentru recuperarea prejudiciului deopotrivă material, cât și cel de natură morală, pe care aceștia le-au suferit ca urmare a atitudinii acestui cetățean, iar noi le stăm la dispoziție cu toate formalitățile necesare în vederea deschiderii dosarelor de daună la asigurător sau la fondul de garantare a victimelor de despăgubire a victimelor din accidentele rutiere”, a spus Bogdan Maxim.