Statuia „Zoopolitikon”, expusă în cadrul Festivalului de Artă Contemporană de la Sibiu (SCAF) ediția 2024, a stârnit controverse și dezbateri intense în rândul sibienilor.
Această lucrare, realizată de artistul hunedorean Alexandru Podea Sandu, a fost expusă în Piața Mare până pe 6 octombrie 2024, fiind organizată de Muzeul Național „Brukenthal” din Sibiu. Reacțiile publicului au fost împărțite, mulți critici considerând-o hidoasă sau ciudată.
O interpretare provocatoare
Conceptul de „Zoon politikon” provine din filosofia lui Aristotel și se referă la ideea că omul este, prin natura sa, un animal social și politic. Statuia lui Sandu vizează tocmai această temă, invitând privitorii la o reflecție asupra rolului individului în societate. Cu toate acestea, abordarea sa artistică nonconformistă a atras critici din partea unei părți a comunității care nu rezonează cu mesajul transmis.
Alexandru Podea Sandu: Arta ca mijloc de comunicare
Artistul Alexandru Podea Sandu a declarat: „În general, un artist nu ține cont de opiniile publicului larg, ci de cele ale persoanelor avizate în domeniu. Altfel, omenirea nu ar progresa.” Potrivit acestuia, arta a evoluat, devenind un mediu de exprimare complex, care depășește aspectul estetic.
„Publicul vorbește pozitiv, dar majoritatea negativ despre lucrare, important este că sculptura este băgată in seamă. Ea transmite clar un mesaj dar un artist, în general, nu-şi explică lucrarea. Lasă să înțeleagă fiecare după nivelul său de educație . Arta de mult timp nu mai este doar pentru retina ochiului ( figurativul ). Ea a devenit mult mai mult- transmite o stare şi dacă această stare are şi un mesaj, artistul şi-a atins scopul !”, a adăugat Alexandru.
Un mesaj puternic pentru Sibiul cultural
Deși reacțiile la adresa statuii au fost variate, artistul a subliniat importanța expunerii acestei lucrări în Sibiu. „Felicit Sibiul pentru că nu a cenzurat expunerea temporară a acestei lucrări. Majoritatea orașelor ar fi făcut-o”, a spus el. Sandu a menționat și că are lucrări expuse în muzee și colecții de stat, ceea ce confirmă impactul său asupra peisajului cultural românesc.
Artistul are o lucrare fabuloasă expusă în Iaşi. ,,Sunt şi autorul acestei lucrări turnate în bronz- Chemarea expusă în Iaşi , care la fel a generat polemică ( păcat că doar in câteva orașe cultura începe să își găsească rostul)”.
Reacții mixte din partea publicului
Mulți sibieni și vizitatori au comentat despre statuie, variind de la admirație la critici dure. Unii o consideră o adăugire provocatoare și necesară la peisajul artistic al orașului, în timp ce alții o văd ca pe o distragere de la tradiția artistică. Indiferent de opinie, este clar că „Zoopolitikon” a reușit să capteze atenția și să provoace o discuție despre rolul artei contemporane în societate.
Simbolistica statuii a rămas un mister. Interpretarea fiecărui privitor o face specială. În opinia mea, statuia „Zoopolitikon” poate fi interpretată ca o reflecție asupra interconexiunii dintre oameni și asupra conceptului de comunitate. Cele şapte picioare ale lucrării sugerează ideea de echilibru, simbolizând modul în care indivizii se susțin reciproc în cadrul unei societăți. Diferența de înălțime dintre picioare subliniază diversitatea noastră, amintind că fiecare persoană aduce o contribuție unică, dar esențială la întregul comunității. Absența părții superioare a corpului poate fi văzută ca o alegere artistică menită să scoată în evidență faptul că, în acest context, nu individualitatea este prioritară, ci unitatea și coeziunea socială. Astfel, lucrarea invită la o reflecție profundă asupra relațiilor interumane și a modului în care, împreună, formăm un tot armonios.