Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a depus din nou la Agenția pentru Protecția Mediului (APM) memoriul pentru obținerea autorizației necesare construirii tronsonului trei din autostrada Sibiu – Făgăraș deoarece proiectul a suferit unele modificări.
CNAIR a primit, în februarie 2022, acordul de mediu de la APM pentru proiectul autostrăzii Sibiu – Făgăraș. Dar, fiindcă au fost făcute mai multe modificări pentru tronsonul trei al autostrăzii, cuprins între Arpașu de Jos (județul Sibiu) și Sâmbăta de Sus (județul Brașov), a fost nevoie ca un nou memoriu să fie depus la Mediu.
Modificări importante pe autostrada Arpașu de Jos – Sâmbăta de Sus
Potrivit memoriului de prezentare depus recent la APM Sibiu, au survenit o serie de modificări pe tronsonul al treilea al autostrăzii Sibiu – Făgăraș. Una dintre modificări face referire la ocuparea unor suprafețe suplimentare. Inițial, exproprierile pentru tronsonul dintre Arpașu de Jos și Sâmbăta de Sus ocupau o suprafață de 1.982.428,570 mp, ulterior suprafața fiind suplimentată cu încă 267.126 mp. Aceasta modificare a fost făcută ca urmare a faptului că s-au extins drumurile de întreținere pentru accesul la separatoarele de hidrocarburi, pentru a se menține distanța minimă necesară între structuri și gardul de protecție și pentru a se realiza drumurile de exploatare la condițiile actuale de parcelare.
„Relieful străbătut de traseul autostrăzii traversează văi și dealuri cu pante abrupte, necesitând umpluturi sau săpături cu înălțimi mari, uneori creând probleme de stabilitate locală a taluzurilor. Pentru asigurarea stabilității terasamentelor și pentru reducerea volumelor mari de umplutură și săpătură, au fost prevăzute lucrări de consolidare a terasamentelor. Referitor la terasamentul autostrăzii, diferențe de măsurare a reperelor între noul studiu topografic și cel realizat la momentul studiului de fezabilitate indică faptul că sunt necesare lucrări suplimentare de terasament și exproprieri de-a lungul tronsonului 3 al autostrăzii”, se arată în memoriul depus la APM.
S-au făcut modificări și în ceea ce privește nodul rutier de la Victoria. „Acesta este situat între km 41+000 – 41+830 la intersecția cu DJ105C și este un nod rutier de tip B. Nodul rutier asigură accesul pe autostradă pentru localitățile Victoria – Ucea de Sus – Ucea de Jos cu legătură la DN1. Nodul rutier va avea 4 bretele: Sibiu – Ucea de Sus, Ucea de Sus – Făgăraș, Făgăraș – Coerbi – Ucea de Jos, Ucea de Jos – Corbi – Sibiu. Modificarea a fost introdusa ca urmare a necesității asigurării accesului din DJ105C Victoria – Ucea de Sus – Ucea de Jos spre Sibiu și Făgăraș și de pe autostradă către aceste localități. Vor fi introduse două bretele noi”, se arată în noul memoriu.
Conform memoriului, au fost propuse modificări pentru lucrările hidrotehnice dat fiind faptul că autostrada va traversa mai multe cursuri de apă. De asemenea, au fost propuse modificări pentru lucrări de artă precum poduri, pasaje, podețe și viaducte. Proiectul prevedea inițial 115 elemente pentru gestionarea apelor, respectiv separatoare de hidrocarburi, care au fost suplimentate cu 33 de astfel de separatoare.
De asemenea, au fost restabilite legăturile rutiere cu autostrada. „Traseul autostrăzii intersectează o serie de drumuri de diverse categorii (agricole, exploatare, comunale, județene), întrerupând continuitatea acestora. Toate căile de acces întrerupe au fost analizate, grupate, relocate în consecință, astfel încât să permită accesul la proprietățile și la terenurile afectate”, se arată în memoriu. Vor fi necesare inclusiv modificări ale relocărilor de utilități.
„În faza inițială a proiectului pentru care a fost obținut Acordul de mediu, au fost realizate analizele alternativelor în baza cărora au fost selectate soluțiile optime. În prezent, ca urmare a realizării studiului topografic, traseul aferent tronsonului analizat a suferit mici modificări datorate diferențelor măsurătorilor realizate la momentul studiului de fezabilitate și cel actual”, potrivit memoriului depus la APM.
În memoriu este menționat faptul că traseul tronsonului 3 al autostrăzii intersectează un coridor pentru carnivorele mari lângă localitatea Arpașu de Jos, în zona intersecției traseului cu râul Gârlățel. Zona de coridor va putea fi folosită de urs și lup, permeabilitatea tronsonului 3 va fi menținută, iar modificările propuse vor permite deplasarea mamiferelor mari.
Cum va arăta autostrada Sibiu – Făgăraș, tronsonul 3
Tronsonul trei al autostrăzii Sibiu – Făgăraș, cuprins între Arpașu de Jos (DN1) și Sâmbăta de Sus (DJ105B) va avea o lungime de 17,61 kilometri. Autostrada va traversa localitățile Cârța și Arpașu de Sus din județul Sibiu, cât și localitățile Ucea, Viștea, Drăguș, Sâmbăta de Sus și Voia din județul Brașov.
Simulare video cu autostrada Sibiu – Făgăraș (tronson 3)
Valoarea totală a investiției pentru acest tronson era estimată inițial la 1,772,677,196.02 lei fără TVA, însă costurile ar putea depăși 2 miliarde de lei. Execuția propriu-zisă a lucrărilor ar trebui să fie realizată în 36 de luni. Noile modificări din proiect nu vor duce la modificarea perioadelor de execuție.