Bețe în roate pentru directorii care vor să prevină bullying-ul în școlile din Sibiu. Trebuie să întocmească o catastivă de documente

Cazurile de bullying devin tot mai recurente în școlile din Sibiu. Unii elevi ajung să fie umiliți, iar alții ajung să fie chiar și victime ale agresiunilor fizice. Pentru prevenirea unor astfel de fapte directorii trebuie să întocmească șase tipuri de documente.

Doar în ultimele două săptămâni au fost mediatizate două cazuri de hărțuire în școlile din județul Sibiu. Mai exact, un elev a fost închis în baie după care doi elevi l-au percheziționat, amenințându-l că îl vor agresa fizic. Incidentul a fost descoperit de conducerea școlii, care a intervenit imediat, iar cazul a fost raportat autorităților, urmând să fie luate măsurile care se impun. Cel de-al doilea caz de bullying a fost la o școală din Mediaș unde un elev a fost bătut de alți doi colegi de școală.

Citește și: Copil hărțuit de 3 colegi într-o școală din Sibiu. L-au percheziționat și l-au amenințat în baie că îl bat (video)

Potrivit unei adrese trimise de Inspectoratul Școlar Județean Sibiu către Edupedu.ro, doar pentru prevenirea și gestionarea violenței școlare un director de școală trebuie să cunoască 6 reglementări legale diferite și să întocmească și să raporteze la termen 6 tipuri de documente. Pe baza Legii învățământului preuniversitar, o hotărâre de guvern și mai multe ordine de ministru trebuie să elaboreze 5 proceduri.

Un director de școală în ceea ce privește violența școlară trebuie să cunoască 6 reglementări legale:

  • Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023
  • Regulamentul-cadru de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP), aprobat prin O.M.E. nr. 5726/2024
  • Planul național de combatere a violenței școlare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1065/2024
  • Statutul elevului, aprobat prin O.M.E. nr. 5707/2024
  • Procedura privind managementul cazurilor de violență, aprobată prin O.M.E. nr. 6235/2023
  • Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 4343/2020

De asemenea, documentele pe care trebuie să le întocmească un director pentru a preveni și gestiona violența școlară sunt și ele numeroase.

  1. Regulamentul de ordine interioară, care include proceduri de acces, sesizare a violenței, publicare și comunicare.
  2. Procedura de sesizare și analiză disciplinară a elevilor și Procedura de aplicare a sancțiunilor.
  3. Procedura privind funcționarea Comisiei pentru prevenirea și combaterea violenței, corupției și discriminării, în funcție de nevoile unității de învățământ.
  4. Planul de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar, inclusiv măsuri de prevenire și reducere a violenței.
  5. Registrul special de evidență a activităților desfășurate pe linia siguranței școlare.
  6. Fișa de management a cazurilor de violență și rapoartele de analiză post-cauzală a fiecărui incident, incluzând documentarea sancțiunilor și a măsurilor de sprijin.

Lista documentelor necesare nu se oprește aici:

  • Planul de prevenire a violenței (PPV), la începutul anului școlar:
  • Raportarea cazurilor de violență):
    • Raportarea inițială în termen de 5 zile de la sesizarea incidentului.
    • Data limită pentru raportarea completă în termen de 30 de zile de la incident.
  • Raportarea lunară a cazurilor la Inspectoratul Școlar Județean (I.S.J.), conform procedurii, lunar, pentru cazurile de violență înregistrate.
  • Raportarea trimestrială a cazurilor ușoare de violență la DGASPC. Directorul unității de învățământ transmite la DGASPC o situație cu cazurile ușoare, conform Procedurii privind managementul cazurilor de violență.

Pentru a preveni și gestiona violența școlară, trebuie elaborate 5 proceduri distincte:

  1. Procedura de sesizare a suspiciunilor și cazurilor de violență:
    • Trebuie inclusă în Regulamentul de ordine interioară și afișată la intrarea în unitate.
  2. Procedura de sesizare și analiză disciplinară a elevilor și procedura de aplicare a sancțiunilor:
    • Acestea sunt specificate în baza Statutului Elevilor și trebuie aprobate de Consiliul de administrație al unității de învățământ.
  3. Procedura privind funcționarea Comisiei pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității:
    • elaborată în funcție de nevoile unității de învățământ și aprobată conform art. 72 din ROFUIP.
  4. Procedura privind managementul cazurilor de violență:
    • Include detalii pentru raportarea, înregistrarea și gestionarea cazurilor de violență conform O.M.E. nr. 6235/2023.
  5. Procedura de informare și comunicare a Regulamentului de ordine interioară:
    • Regulamentul trebuie făcut public prin afișare pe site și alte mijloace de comunicare disponibile, conform art. 2 din ROFUIP.

 

 

 

Ultima oră