A intrat în vigoare taxa pe lux. Ce document trebuie completat și depus la ANAF

Taxa pe lux, ce se aplică proprietarilor de mașini și imobile scumpe, a devenit o temă de actualitate în România, având termenul limită de completare a formularului 216 pentru case până la sfârșitul lunii septembrie și pentru mașini până în decembrie.

Această măsură se adresează celor care dețin bunuri cu valori semnificative, contribuind la o mai bună administrare fiscală a marilor averi, scrie ziarul Adevarul.

Ce reprezintă taxa pe lux?

Taxa pe lux este o impozitare aplicată doar contribuabililor care dețin case scumpe, având o valoare de peste 2,5 milioane de lei (aproximativ 500.000 de euro). În plus, pentru autoturisme, taxa se aplică celor înmatriculate în România, a căror achiziție depășește suma de 375.000 de lei (aproximativ 75.000 de euro).

Impozitul se calculează astfel:

  • Pentru imobile: Se aplică o cotă de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea impozabilă a clădirii, comunicată de organul fiscal local, și plafonul de 2,5 milioane de lei.
  • Pentru autoturisme: Se aplică o cotă de 0,3% asupra diferenței dintre valoarea de achiziție și plafonul de 375.000 de lei.

Exemplu de calcul al taxei

Pentru un autoturism cu o valoare de 100.000 de euro (aproximativ 500.000 de lei), impozitul va fi de 75 de euro, calculat ca 0,3% din diferența de 25.000 de euro. În cazul unei locuințe de 1 milion de euro, impozitul datorat va fi de 1.500 de euro, calculat din diferența dintre valoarea de piață și plafonul neimpozabil de 500.000 de euro.

Contribuabilii care dețin proprietăți scumpe trebuie să completeze formularul 216, care include numele, prenumele și datele referitoare la impozitul pe bunurile imobile și mobile. Formularele trebuie trimise la ANAF înainte de termenul limită stabilit.

Context legislativ

În luna aprilie, ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, a anunțat că ordonanța de urgență privind măsurile de digitalizare include și reglementările referitoare la taxa pe lux. Acesta a explicat că impozitul de 0,5%, cu termen de scadență pe 30 aprilie, a fost amânat până pe 30 septembrie. Autoritățile locale au responsabilitatea de a notifica ANAF-ul cu privire la contribuabilii care au proprietăți impozabile de peste 2,5 milioane de lei.

Coordonarea între autorități

Ministrul Boloș a subliniat provocările legate de interoperabilitatea bazelor de date între autoritățile locale și ANAF, evidențiind că, în momentul implementării acestei taxe, informațiile erau deja gestionate de autoritatea locală. Este esențial ca ANAF să primească informațiile corecte și complete pentru a emite deciziile de impunere necesare.

Ultima oră