Clarificări importante pentru pensionarii sibieni care au nevoie de adeverințele de venit pentru „mica recalculare”

Sute de oameni au sunat la Arhivele Naționale pentru a cere explicații cu privire la adeverințele de care au nevoie pentru „mica recalculare” a pensiilor, care a început după data de 15 septembrie. În cadrul unei conferințe de presă, directorul Casei Județene de Pensii din Sibiu -Dorel Aldea, alături de Gabriela Bosnea – șef serviciu stabiliri prestații și Ioana Mărginean, reprezentat al Arhivelor Naționale au prezentat pașii pe care pensionarii sibieni trebuie să îi urmeze pentru obținerea adeverințelor care dovedesc veniturile lunare brute de la deţinătorii legali de arhive sau de la operatorii economici autorizaţi de Arhivele Naţionale.

În contextul „micii recalculări” a pensiilor, reprezentanții Casei Județene de Pensii din Sibiu au organizat o conferință de presă prin care au clarificat mai multe aspecte referitoare la procedura de obținere a adeverințelor de venit.

„Mica recalculare înseamnă că de la 1 septembrie, timp de șase luni, pensionarii pot aduce adeverințe cu veniturile permanent sau nepermanente, cu zona de venit brut sau net, după caz, realizate anterior datei de 1.04.2021, dar cu condiția să fi avut în componența lor atribuții de asigurări sociale. Sunt pensionari care au avut aceste adeverințe și le-au depus la dosar, iar pe ceilalți îi așteptăm să vină adeverințele în decurs de șase luni. Aceste adeverințe vor fi procesate în acel moment când sunt aduse, cu data de la 1 septembrie. Au venit pensionari care s-au plâns că nu cunosc faptul că nu cunosc unde sunt arhivele unor societăți comerciale sau de stat. Multe au fost predate în alte județe, iar cealaltă categorie de persoane, care este mai norocoasă, pot prelua adeverințele de la Arhivele Naționale sau de la societățile comerciale care încă mai există, precum „Compa”, „Steagul Roșu” sau Steaua roșie”, a spus directorul Casei Județene de Pensii, Dorel Aldea.

Clarificări importante pentru pensionarii sibieni care au nevoie de adeverințele de venit pentru „mica recalculare”

Ioana Mărginean, reprezentant al Arhivelor Naționale a venit cu mai multe clarificări și detalii despre cum pot obține sibienii adeverințele, mai ales că sunt sute de oameni care sună zilnic să se intereseze în această privință.

„În primul rând, aș vrea să menționez că aceste acte care atestă vechimea în muncă nu vor fi nu sunt eliberate de Arhivele Județene Sibiu. Cetățenii trebuie să se adreseze societăților sau instituțiilor care au preluat arhiva fostelor întreprinderi desființate. Pentru informații referitoare la regăsirea acestor arhive, vă stăm la dispoziție cu toată amabilitatea, atât la sediul nostru, cât și prin mediile de comunicare la numărul de telefon 0269 208 519, cât și pe e-mail la sibiu@arhivelenationale.ro”, a spus Ioana Mărginean, de la Arhivele Naționale.

Ioana Mărginean a mai spus că aproximativ 90 la sută dintre arhive sunt disponibile, însă restul de 10 la sută din păcate, nu. „Există la nivelul serviciului o bază de date, o evidență cu locurile unde arhivele acestor societăți au fost se află depozitate. Din păcate, există situații în care arhivele au fost trimise dintr-un județ în altul, acolo unde funcționează operatori economici, prestatori de servicii arhivistice care dispun de spații de depozitare. Țin să menționez, în acest context, obligativitatea creatorilor și deținătorilor de a elibera aceste adeverințe. Adeverințele se eliberează pe bază de cerere scrisă sau pe e-mail, însă niciodată telefonic. La nivelul județului Sibiu există un singur operator economic care deține un astfel de depozit, care deține cărți de muncă și state de plată. O sunt și instituții de stat care, de exemplu, Primăria Cisnădie deține majoritatea arhivelor instituțiilor care au funcționat în Cisnădie”, a mai completat aceasta.

Tarifele adeverințelor, un impediment pentru pensionari

Mulți pensionari renunță la adeverință pentru că obținerea ei este destul de scumpă, poate ajunge să coste cât o pensie și nu poate fi plătită eșalonat.

„Tarifele, sunt stabilite prin Ordinul președintelui Casei Naționale de Pensii nr. 299 din 2023. Din păcate, se raportează la numărul de ani lucrați Și atunci, în funcție de câți ani ai lucrat, cu atât crește valoarea plății. Deci tariful este compus din taxa administrativă, care este 101 lei fără TVA per cerere și taxa de cercetare pentru numărul de ani solicitat de petent, care poate să fie în funcție de ceea ce solicită petentul. Certificat cu grupă de muncă pentru sporuri este 63 de lei pe anul cercetat, pentru grupă este 9 lei pe anul cercetat, iar pentru venituri brute sau reconstituire de vechime este de 81 de lei pe anul cercetat, vă dați seama, 81 de lei ori 20 de ani cercetați, cercetați deja sare 600 deja. Și vorbim de tarif fără TVA”, a mai declarat Ioana Mărginean.

 

 

Ultima oră