Ministra Educației propune recuperarea orelor de școală în zilele de sâmbătă pentru Bacalaureatul 2025.
În contextul pregătirilor pentru Bacalaureatul din 2025, care va începe pe 10 iunie, ministra Educației, Ligia Deca, a lansat o propunere semnificativă pentru gestionarea orarului școlar. Într-un interviu acordat Digi24, Deca a sugerat că elevii și profesorii ar putea fi solicitați să participe la cursuri și în zilele de sâmbătă, pentru a recupera orele pierdute și a asigura o tranziție lină între finalizarea cursurilor și perioada examenelor.
Propunerea vine ca urmare a preocupărilor legate de suprapunerile de activități în școli în perioada examenelor. Potrivit structurii actuale a anului școlar 2024-2025, probele scrise ale Bacalaureatului vor începe la doar patru zile după finalizarea cursurilor pentru clasele a XII-a și a XIII-a, pe 6 iunie. Între timp, elevii de la clasele Pregătitoare până la a XI-a vor continua să aibă ore de curs până pe 20 iunie, ceea ce ar putea crea dificultăți în organizarea examenelor și desfășurarea activităților educaționale în școli.
Ligia Deca a explicat că în școlile aglomerate, unde se desfășoară cursuri în mai multe schimburi, regândirea orarului ar putea fi o soluție. „Există școli aglomerate, iar soluțiile în acele cazuri pot fi regândirea orarului, adică se poate trece, dacă nu sunt deja în schimburi, se poate merge după-amiază, se poate merge pe recuperare. Da, în anumite sâmbete, chiar înainte, știind că urmează probele”, a spus Deca.
În plus, ministra a anunțat că structura anului școlar ar putea fi modificată pentru a permite organizarea programelor „Școala altfel” și „Săptămâna Verde” și după 30 mai, termenul limită actual impus de ordinul de ministru 3.694. Această modificare ar putea oferi școlilor mai multă flexibilitate în planificarea acestor activități, fără a interfere cu perioada examenelor. Deca a subliniat că aceste programe ar putea fi desfășurate în perioada examenelor, având în vedere că în prezent există opțiuni de extindere a acestora pe durata întregului an școlar.
În ceea ce privește ajustarea programelor de evaluare, Deca a menționat că, dacă profesorii semnalează decalaje în organizarea timpului pentru recapitulare, se pot face ajustări la programa de evaluare. „În esență, dacă sunt probleme reale și ele ne pot fi semnalate de către cadrele didactice, se poate umbla la programa de evaluare care nu este identică cu programa școlară și atunci pot fi făcute ajustările respective”, a explicat Deca.
Ministra Educației a subliniat importanța desfășurării activităților educaționale până la sfârșitul anului școlar, subliniind că școala ar trebui să se facă din prima până în ultima zi. De asemenea, a afirmat că activitățile extracurriculare ar trebui continuate chiar și în luna iunie, pentru a maximiza eficiența și oportunitățile educaționale pentru elevi.
Propunerea Ligiei Deca reflectă eforturile Ministerului Educației de a găsi soluții adaptabile pentru gestionarea eficientă a timpului și resurselor în perioada examenelor, asigurând în același timp că elevii beneficiază de o educație continuă și bine planificată.