Compania de salubrizare Soma deservește aproximativ 20.000 de oameni prin baza deschisă în zona Săliște. Cei 13 angajați de aici au grijă de colectarea deșeurilor din șapte unități administrative, săptămânal adunând peste 11 tone de deșeuri reziduale. Cele mai mari localități deservite sunt Săliște și Miercurea Sibiului, însă prin peisajele superbe pe care le oferă și priveliștea asupra întregului podiș al Transilvaniei, cea mai frumoasă localitate este Jina. De altfel, Jina este renumită pentru frumusețea ei montană. Din acest punct de vedere, locul de muncă este unul special.
La Jina urcă săptămânal cu autospeciala Soma șoferul Ioan Cornel D., în vârstă de 58 de ani. Lucrează la Soma încă de la deschiderea acestui punct de lucru, în urmă cu patru ani, și spune că cel mai mult la acest loc de muncă apreciază seriozitatea.
Ioan Cornel D. a făcut școala de șoferi în 1987, la Sibiu. Își aduce aminte cu mândrie de acele momente pentru că ”erau niște proceduri și niște teste mult mai serioase pe atunci, aș putea spune că să iei carnetul de șofer atunci era cu totul altceva. Altfel se făceau orele practice, pregătirea era mult mai temeinică, erai obligat să petreci mult mai mult timp în poligon, inclusiv noaptea căpătai experiență. Eu cred că cine lua carnetul atunci era cu adevărat șofer profesionist”.
Primul lui job a fost la fostul ITS, actualul Tursib. Cu această ocazie l-am întrebat cum se conducea în Sibiu în vremurile acelea, în comparație au aglomerația și nervii pe care îi vedem în traficul de astăzi?
”Nu există termen de comparație. Numărul mașinilor aflate în oraș era mult, mult mai mic, și nici acelea nu aveau voie să iasă toate odată pe străzi. Mai toată lumea mergea cu autobuzul sau troleibuzul, când ieșeau oamenii din fabrică deveneau neîncăpătoare”, își amintește cu nostalgie Ioan Cornel.
După Revoluția din 1989 lucrurile s-au schimbat fundamental și domnul D. a avut mai multe joburi, muncind mult inclusiv în străinătate. Din 2021 el lucrează pe Soma – baza Săliște și urcă săptămânal, uneori de mai multe ori pe săptămână, cu autospeciala de colectare deșeuri la Jina. Frumusețea deosebită a peisajelor este pusă adesea în balanță de străduțele înghesuite și atenția sporită. ”Ceea ce facem noi aici nu se compară cu ce se întâmplă în Sibiu”, spune șoferul cu mândrie.
Și are dreptate, nivelul cabinei fiind la erajul unul al caselor lipite de străzile micuțe din comuna sibiană. Adesea conduce deasupra ferestrelor caselor. Pe urmă, numai un șofer cu multă experiență și atenție maximă ar putea circula, cumulat, kilometri întregi cu spatele printre case și mașini parcate la centimetri distanță de autospeciala Soma. ”Aici sunt niște responsabilități mari, nu există să tratezi munca aceasta cu superficialitate pentru să se va întoarce împotriva ta”, mai spune Ioan Cornel D..
Într-o zi obișnuită de muncă șoferul Soma parcurge aproximativ 200 de kilometri, în afara drumului până la Jina și colectarea din poartă în poartă fiind adesea nevoit să vină să golească la stația Tracon de lângă Sibiu. Îl ajută mult și mașina, una nouă, modernă, cu dotări de ultimă generație în domeniu.
L-am mai întrebat pe domnul D. dacă s-a gândit că ar putea ieși la pensie de la Soma?
”Nu mă gândesc la pensie. Eu nu sunt omul care să plece de ici, colo, nu umblu din floare în floare, cum se spune. Mie îmi place seriozitatea. Când o să simt că nu mai lucrez cu oameni serioși, poate o să mă gândesc la retragere. Aici suntem un colectiv mic, dar unit. Deocamdată eu în jurul meu văd calitate și știu ce spun pentru că am văzut cum stau lucrurile și pe la alții” concluzionează Ioan Cornel D..
Baza Soma Săliște are 13 angajați, dintre care trei șoferi cu normă întreagă. Deservește aproximativ 20.000 de persoane, în șapte unități administrativ-teritoriale. Săptămânal de aici sunt colectate peste 11 tone de deșeuri reziduale.
Șoferii Soma care lucrează aici beneficiază de program fix, zilele de sâmbătă și duminică sunt libere, au transportul spre și de la locul de muncă asigurat și primesc periodic prime motivaționale.