parlamentul introduce noi măsuri de siguranță rutieră, inclusiv restricții pentru mașinile puternice și asigurări obligatorii pentru biciclete
foto Facebook/Poliția Capitalei

Începând din 2023, Parlamentul român a dezbătut o serie de modificări semnificative în Codul Rutier, cu scopul de a îmbunătăți siguranța rutieră și a reduce accidentele cauzate de viteza excesivă.

Una dintre cele mai importante propuneri prevede interzicerea conducătorilor auto sub 21 de ani și a celor cu mai puțin de un an de experiență de a conduce vehicule cu o putere mai mare de 100 CP (75 kW pentru vehiculele electrice). Această restricție se aplică și motocicliștilor, scrie portalul de știri Ziare.

Un alt proiect de lege important impune asigurarea obligatorie RCA pentru bicicletele și trotinetele electrice, extinzând astfel reglementările privind asigurările de răspundere civilă obligatorii.

În plus, Uniunea Europeană a decis ca toate mașinile noi să fie echipate cu senzori pentru limitarea vitezei. Aceste sisteme vor detecta limitele de viteză pe drum și vor alerta șoferii dacă depășesc limitele legale. Noile sisteme pot include vibrații în pedala de accelerație sau în volan, sau sunete de alarmă, dar nu vor afecta mecanismul de frânare.

Într-o schimbare controversată, o propunere legislativă permite minorilor de 17 ani să obțină permis de conducere pentru categoriile B și BE, cu condiția de a fi însoțiți de un adult cu permis de conducere de minimum 10 ani. Adultul însoțitor va fi răspunzător în solidar cu minorul pentru încălcările regulilor de circulație și pagubele cauzate în urma accidentelor.

De asemenea, propunerile includ creșterea numărului de ore de pregătire la școala de șoferi de la 30 la 45, ceea ce va duce la o scumpire a cursurilor. Se va permite și utilizarea unor examinatori specializați, nu doar a polițiștilor, pentru a profesionaliza procesul de examinare.

O altă modificare propusă vizează marjele de eroare ale aparatelor radar, obligând poliția să le aplice în favoarea șoferilor, precum și reglementarea comportamentului polițiștilor rutieri și obligația de a avertiza șoferii despre prezența radarelor.

Aceste propuneri, multe dintre ele deja aprobate de Senat, așteaptă acum votul final al Camerei Deputaților și promulgarea președintelui, cu implementare posibilă în decembrie 2024.

Ultima oră