Primăria municipiului Sibiu a reluat licitația pentru repararea podului de piatră din cartierul Terezian. Demersurile pentru reabilitarea acestuia au început încă din anul 2019, dar fiindcă nu s-a găsit niciun proiectant, a fost nevoie ca licitația să se reia de mai multe ori.
De vreo cinci ani încearcă Primăria să repare podul de piatră din Terezian. Multiple licitații pentru realizarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție au fost lansate, însă de fiecare dată procedura a fost anulată din cauză că nu s-a găsit proiectant. Municipalitatea a scos din nou la licitație proiectul tehnic în speranța că de această dată va fi cu noroc.
O nouă încercare
În anul 2019, Primăria Sibiu a anunțat că a început demersurile repararea podului de pe piatră din Terezian. Municipalitatea a impus atunci, în selecția proiectantului, condiția ca acesta să aibă experiență în reparația capitală a unui monument istoric, respectiv proiectarea să fie realizată de un arhitect atestat de Ministerul Culturii. Proiectanții nu s-au înghesuit pentru a întocmi documentațiile necesare, astfel că licitația a fost reluată. Iar realizarea investiției a fost întârziată de proceduri de achiziție anulate în mod repetat din cauza lipsei de oferte. „În cazul achiziției pentru elaborarea DALI, procedura a fost anulată de 5 ori după ce nu s-a depus nici o ofertă, contractul fiind atribuit a 6-a oară. Pentru realizarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, procedura a fost anulată de 2 ori, contractul fiind atribuit a 3-a oară însă acesta a fost reziliat în 28.02.2023 din cauza neîndeplinirii obligațiilor contractuale. Primăria Sibiu va organiza o nouă procedură de achiziție pentru realizarea proiectului tehnic și, ulterior, va contracta execuția lucrărilor propriu-zise”, spunea, în martie 2023, Mirela Gligore, purtătorul de cuvânt al Primăriei Sibiu.
Astfel, în iulie 2023, a fost lansată licitația pentru proiectul tehnic, dar fără succes. Contractul a fost scos din nou la licitație în iulie 2024.
Reparații capitale pe podul de piatră
Printre solicitările municipalității din caietul de sarcini amintim: realizarea unui pod care să respecte solicitările și criteriile legislației în vigoare, să prezinte siguranță în exploatare și conservarea elementelor arhitecturale specifice unui monument istoric; pentru semnalizarea orizontală se vor executa marcaje rutiere cu vopsele bicomponenta; în vederea realizării iluminatului public se va avea în vedere montarea de corpuri de iluminat cu specific perioadei și construcției podului, care să asigure un iluminat eficient dar care să pună în valoare structura podului și un sistem de iluminat arhitectural; proiectantul va studia modul de colectare și evacuare a apelor pluviale și va propune acolo unde este cazul montarea de guri de scurgere, astfel încât să fie asigurată evacuarea apelor pluviale; se vor reloca/proteja rețelele de gaz și de curent și se vor lua măsuri de mascare a acestora astfel încât să nu deterioreze imaginea monumentului istoric.
„Având o construcție specifică perioadei respective cu parapeți și stâlpi ornamentali, se dorește păstrarea modelului arhitectural, conservarea și punerea în valoare a acestui aspect. (…) Obiectivul prezenței investiții îl reprezintă reparația capitală a podului care asigură legătura între strada Gladiolelor cu traversarea râului Cibin spre strada Cibinului. Realizează o legătură între cartierul Terezian și cartierul Gării și se preconizează realizarea unei legături directe cu zona centrală”, se arată în caietul de sarcini.
Repararea podului Maria Tereza ar urma să rezolve o serie de probleme legate de aglomerarea și siguranța cartierului Terezian, a zonei centrale a orașului, „realizându-se reparația capitală a podului, punerea lui în valoare și sistematizarea pentru fluidizarea transportului”.
Natura generală a contractului este de prestare servicii, în această etapă a investiției fiind prevăzute fazele de P.T. +D.E. + D.T.A.C + obținerea avizelor și acordurilor + verificare tehnică de specialitate + asistență tehnică pe perioada execuției lucrărilor.
Podul de piatră din Terezian, numit și podul Marian Tereza, aflat în prelungirea străzii Gladiolelor, a fost construit în anu 1908 și a reprezentat o noutate pentru vremurile respective tocmai datorită materialului din care era realizat.