Tunelul Poiana, situat pe secțiunea 3 a Autostrăzii Sibiu – Pitești, va fi cel mai lung tunel de autostradă contractat până acum în România și va fi forat folosind o TBM (tunnel boring machine), conform declarațiilor secretarului de stat în Transporturi, Irinel Ionel Scrioșteanu. Constructorul italian WeBuild intenționează să aducă acest utilaj în țară în primăvara anului viitor.
Scrioșteanu a vizitat recent secțiunea 3 Cornetu – Tigveni a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești, ocazie cu care a prezentat pe pagina sa de Facebook stadiul pregătirilor pentru deschiderea șantierului. Întrebat despre utilizarea TBM pentru tunelul de 1,7 kilometri de pe acest tronson, Scrioșteanu a confirmat că tunelul va fi forat cu TBM, dar utilajul încă nu a ajuns în țară.
Surse oficiale au confirmat pentru ECONOMICA.NET că antreprenorul italian ia în calcul mai multe variante, inclusiv TBM, considerată foarte probabilă. Cu toate acestea, unii pasionați de infrastructură au exprimat îndoieli cu privire la utilizarea TBM pentru tunelurile rutiere cu diametru de 12 metri, sugerând că această tehnologie este mai potrivită pentru tuneluri feroviare și de metrou.
Pe forumul PeUndeMerg.ro, un utilizator a postat un infografic de pe site-ul WeBuild, care arată că gigantul italian dispune de 58 de TBM-uri în toată lumea, inclusiv una destinată României.
Construirea unui tunel de autostradă cu TBM ar reprezenta o premieră în România. Alte tuneluri pe autostrada A1 Sibiu – Pitești, construite de Porr și UMB, folosesc tehnologia austriacă NATM.
Lucrările la Secțiunea 3 Vor Începe în Toamnă
Scrioșteanu a declarat că lucrările în primul sector din secțiunea 3 vor începe cel târziu în septembrie – octombrie. El a verificat evoluția proiectului și stadiul pregătirilor din cele două organizări de șantier.
Pe această secțiune, s-au finalizat:
- Studiile de teren
- Studiile de arheologie
- Lucrările de defrișare
- Proiectul pentru Autorizația de Construire
- Forarea celor 21 de piloți de probă, dotați cu senzori pentru măsurarea și analiza datelor rezultate
Detalii Despre Organizările de Șantier
La organizarea de șantier de la Cepari:
- Zona administrativă a fost finalizată
- Infrastructura pentru zona industrială a fost finalizată
- Se montează instalațiile pentru 3 stații de betoane
- Laboratorul pentru testarea lucrărilor și materialelor a fost instalat
- Platforma pentru poligonul de prefabricate a fost pregătită
- Suprafața de teren pentru organizarea de șantier este de 7 hectare
La organizarea de șantier de la Racovița:
- Se montează instalațiile pentru 2 stații de betoane
- Se pregătesc birouri administrative și un laborator
- Platforma pentru poligonul de prefabricate a fost pregătită
- Suprafața de teren pentru organizarea de șantier este de 4 hectare
Specificații Contractuale
Contractul pentru această secțiune include:
- 37,40 km de autostradă
- 96 de poduri și viaducte
- Un tunel de 1,7 km, cel mai lung tunel de autostradă din România
- Un ecoduct în zona localității Călinești
- Două noduri rutiere: Cornetu și Rudeni
- Două spații de servicii
- Un Centru de Întreținere și Coordonare
Această secțiune este parte a celui mai important proiect de infrastructură rutieră prevăzut în Programul Investițional 2021-2030 pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din România. Lucrările sunt de o complexitate deosebită, având în vedere traversarea zonei montane, fiind prima trecere la nivel de autostradă peste Carpați.