Cea de-a doua ediție a expoziției Diminutipi poate fi văzută până pe 20 iunie 2024, la galeria artă.nonstop, de pe strada Tribunei nr. 13. De data aceasta expoziția poartă numele Diminutipi+1, deoarece copiii în vârstă de 1 – 3 ani au creat operele de artă în echipă cu părinții lor. Pereții galeriei artă.nonstop găzduiesc acum 10 picturi dintre cele mai jucăușe și creative, și vitrina, un oraș al roboților, cât un univers întreg de mare.
Dacă treci zilele astea pe strada Tribunei, oprește-te și la vitrina de la numărul 13. Acolo, chiar la geam, câțiva roboți într-un oraș al lor, întâlnesc trecătorii, ilustrându-le universul lor. Cu mașini, dinozauri, case, avioane, plante, flori și animale, și stele pe cer. Sunt roboți mari, și mici, roboți cu antene colorate, roboți fete și roboți băieți. Sunt realizați din materiale reciclate și sunt operele de artă ale Diminutipilor, probabil cei mai mici artiști din Sibiu. Le-au făcut împreună cu părinții lor, și cu Ralu, și le-au expus la galeria artă.nonstop.
Ralu este îndrumătoarea, mentorul, educatoarea pe care probabil orice copil (și părinte) ar vrea să-l aibă în primii ani de viață. Este blândă și totuși autoritară, este creativă și totuși serioasă, și creează cot la cot cu copilașii lumi noi gata de explorat cu mânecile suflecate, puși pe treabă temeinică. Raluca Martin Dima organizează zi de zi ateliere de copii, la Martin Edu Center, un centru de educație timpurie, antepreșcolară, și i-au trecut pragul de-a lungul anilor peste 1000 de copii. 1000 de copii ale căror primă interacțiune cu acuarelele, pensulele, foarfeca, castanele, dinozaurii, cântecelele, trambulinele, animalele și planetele s-a întâmplat alături de Ralu la Martin Edu Center.
Acum 4 ani, Ralu a avut un vis, iar astăzi dezvoltă și îmbunătățește continuu prin modificări succesive, două mari programe de educație timpurie pentru copiii de vârstă antepreșcolară, 10 – 18 luni | Mom & Baby Program și 1,8 – 3 ani | Transition to Kindergarten, cu scopul declarat de susținere în procesul de adaptare în colectivitate al acestora. Își întâmpină micii musafirii zi de zi într-un mod jucăuș și lejer. Iar fix în acest mod a creat și pentru al doilea an consecutiv expoziția Diminutipi*, adică tipii ăia cu care vorbim cu dimnutive – știiți voi: apică, bluzică, mâncărică, măruț, plimbărică, etc. Artiștii cu vârstă cuprinsă între 1 și 3 ani au umplut și anul acesta pereții galerie de pe strada Tribunei cu desenele lor, cu lumea lor, cu sentimentele lor.
Pentru un copil nu există nimic mai frumos pe lumea asta decât să petreacă timp împreună cu mama și cu tata: să trăiască împreună cele mai noi aventuri ale fanteziei lor. Activitățile creative – pictat, cântat, dansat, construit, citit, inventat – în echipa familie sunt cele care oferă cea mai profundă senzație de siguranță, de încredere, de prietenie. Ele sunt cele care creeză și cea mai pură conexiune între părinți și copii.
Diminutipi +1
În lumea fantaziei și a imaginației, părintele este cel care are datoria de a învăța, executa și respecta cu cea mai mare seriozitate regulamentul:
- Ia-ți timp cu liniște și tihnă și respectă jocul ca pe un ritual sacru
- Trăiește suspansul acțiunii jocului; lasă-te captivat de intrigă și suprins
- Nu anticipa nicio mișcare; fiecare acțiune pe care nu o lași să se consume natural, este un experiment stricat
- Transformă obiectele obișnuite în artefacte fermecate și permite-ți să fii martorul unei minuni la fiecare pas
- Tratează fiecare secundă a jocului ca pe aventura vieții tale
Și de a lăsa copilul să fie creativ. Și să iasă din tipare. Așa cum vrea și simte el.
Ce este de fapt educația timpurie?
Raluca îmi explică: „Prin mijlocirea programelor de educație timpurie construite cu direcție, într-un mod informat, autentic, copilul poate integra în rutina sa activitățile structurate și ghidate de un pedagog (alt adult decât părinții lui), fără presiune, într-un grup social sigur, echilibrat. Da, cred foarte mult în educația timpurie oferită cu simț de răspundere, adaptată nevoilor emoționale, sociale, cognitive și fizice grupelor de vârstă cărora se adresează. De la pregătirea copiilor pentru viață, crearea tiparelor de învățare pe termen lung și foarte lung, monitorizarea etapelor de joc și prevenirea decalajelor de învățare, depășirea diverselor etape de dezvoltare a copilului mic într-un mediu potrivit, până la dezvoltarea într-un mod sănătos, transparent a relației copil-părinte-pedagog fac parte din gama de beneficii ale educației timpurii.”
Martin EDU Center este locul unde copiii sunt încurajați să se joace, să descopere lumea prin experiment, cu zâmbetul pe buze; unde îmbrățișează și coloează; unde zboară spe culori și lumi fantastice. Aici copiii cu vârsta cuprinsă între 1 și 3 ani pornesc în aventuroasa călătorie a vieții lor, plină de farmec, povești și peripeții. Aparent singuri dar de fapt însoțiți de Ralu și de părinții lor, cei mici încep aici primele cursuri de educație antepreșcolară, își fac primii prieteni, împart primele jucării, descoperă prima trambulină, primul urs panda, primele baloane de săpun.
Cu asumare și dedicare, programele dezvoltate de Raluca au integrate cel puțin 20 de tipuri de activități – invitații la joacă senzorială, oportunități de joacă independentă, joc de rol facilitat de folosirea echipamentelor didactice promovate în pedagogii actuale precum Waldorf sau Montessori, muzică și mișcare, situații de pregătire pentru viață, experimente științifice adaptate vârstei, momente de dezvoltare a vocabularului cu ajutorul poveștilor, lecții tematice scurte și intense. Nici nu ați fi crezut vreodată că este așa complicat și complex să fii copil mic. Toate acestea și-au dovedit eficiența în atingerea obiectivelor propuse din interacțiunea cu cei mici, pe parcursul anilor. Pe lângă frecventarea unui program de educație timpurie cu consecvență, este important ca cei mici să aibă o rutină sănătoasă de somn, o relație corectă cu mâncarea, un set de limite, suficient timp petrecut cu părinții și în aer liber, zilnic, indiferent de vreme. Să nu uităm însă că un copil mic se identifică cu părintele, de obicei cu mama; deci, felul în care își planifică părintele procesul de separare sau modul de raportare la orice situație socială nouă poate avea un mare impact asupra lor. Raluca îmi mai explică: „Învățarea prin joc și joacă este singura cale de învățare pentru copii, este o formă de respect față de spiritul lor în plină ascensiune și cea mai eficientă metodă de comunicare cu ei. Sunt mamă, și din postura asta cred în minim 15 minute ale copilul cu părintele, alături, fără filtre, zilnic”.
Diminutipii, de data aceasta alături de părinții lor
Expoziția a pornit anul trecut de la ideea artistului George Roșu care este cel mai mare fan al artei copiilor. Iată astfel a pornit demersul acestei serii la artă.nonstop. Iar Ralu s-a alăturat imediat. „Am auzit de curând un îndemn foarte eliberator pentru părinți: îți poți da seama de cât de multe are nevoie copilul tău (și implicit, de cât de mult ai nevoie să muncești „pentru el”), în funcție de cât de mult mănâncă din farfurie când îi pui masa. Copilul nu are nevoie de multe activități distractive, de multe jucării (ba, dimpotrivă), de multe ținute vestimentare sau ce alte intenții ne mai setăm atunci când nu suntem cu ei. Copiii au nevoie, chiar și de ziua lor, de mama și tata”, a spus ea. Și astfel s-a creat Diminutipi + 1, alături de părinții lor.
De altfel, creativitatea este ancora spre o stare emoțională echilibrată și poate fi un instrument valoros în îmbogățirea copiilor. „Copilul cel mai mic care a participat la conturarea exponatelor nu avea 2 ani împliniți, dar a înțeles că la finalul procesului de creație va păstra rezultatul pentru că este important, pentru că va fi văzut și apreciat, pentru că ce a făcut el contează. Pe termen lung, cultivăm stimă de sine și valorificăm conceptul de familie”, mi-a mai spus Raluca.
Într-o curte de pe strada Peneș Curcanul, copiii au descoperit alături de părinții lor mai multe „stații de lucru” care au avut la bază concepte de artă diferite: pictură, artă sustenabilă, craft, jocuri de inteligență spațială. Iar operele de artă, proiectele să fie rezultatul copiilor în colaborare cu părinții, realizate într-un mod liber, neîngrădit, spontan. Câteva ore mai târziu o colecție de tablouri cu emoții abstracte, roboți cu rochii de aluminiu și antene de sârmă plușată, flori din carton cu modele embosate, mașini și dinozauri din praf de stele, 2 pancarte cu mesaje de îndemn la joacă murdară și un fluture abia uscat de atâta culoare, erau gata să fie expuse pe pereții micii galerii de artă.
„Ne-am dorit să împuternicim copiii să-și creeze propriile lor opere de artă, pe care apoi să le vadă expuse cu ochii lor ca într-un adevărat muzeu. Iar conceptul de împuternicire a copiilor se referă la a le oferi instrumentele, încrederea și libertatea de a-și conține viața și reprezintă rețeta pentru a crește adulți de succes. Cred în promovarea sentimentului de încredere de sine și independență la copil, în echilibru cu momente permanente de conștientizare, ancorare în prezent, acceptare a rolului de adult al părintelui”, a concluzionat Raluca.
La Martin Edu Center copiii au făcut echipă într-o zi de iunie cu părinții lor și au parcurs împreună un ritual sacru și fantastic de joacă. Au expus ce au creat la artă.nonstop, iar expoziția poate fi vizitată până pe 20 iunie, pe strada Tribunei nr.13.