producătorii români se tem de marile lanțuri de magazine care le-au scos produsele de la rafturi și le e frică să le reclame

Producătorii români de alimente ezită să depună plângeri împotriva marilor magazine care le elimină produsele de pe rafturi, de teamă că și alte lanțuri comerciale ar putea lua măsuri similare, potrivit Consiliului Concurenței, scrie Euronews.

Această declarație a fost făcută în cadrul unei dezbateri organizate în Senat, în urma plângerilor mai multor producători români care au reclamat că alimentele lor au fost scoase de la raft deoarece erau mai ieftine decât cele importate.

Ministrul Agriculturii a anunțat că va include într-o nouă ordonanță de urgență un articol prin care comercianții care resping produsele românești vor fi amendați cu 5% din cifra de afaceri.

Florin Ioniță, producător de prăjituri de mousse la pahar, a declarat că, deși avea un contract valabil cu un mare retailer până la sfârșitul anului, acesta a fost reziliat fără justificare în luna februarie, iar produsul său a fost scos de pe rafturi.

„În momentul în care primești prelungirea contractului începi să te pregătești, ca orice gospodar. Aduci etichete, baxuri, materie primă. Eu am făcut asta. Mai sunt foarte multe astfel de situații. Producătorii români nu au nicio protecție. Contractele retailerilor spun că în momentul în care nu îți mai comand, nu mai ai ce să iei. Deși eu am stoc, așteptări, deși mi-ai dat niște comenzi lunare”, a explicat el.

Alți producători români au trecut prin experiențe similare. Magiunul de Topoloveni, Brânza de Ibănești și un sortiment românesc de înghețată din Teleorman au fost retrase de pe rafturile marilor magazine deoarece aveau prețuri mai mici sau nu se vindeau, conform explicațiilor unor retaileri.

Consiliul Concurenței a subliniat că nu poate efectua controale în marile magazine, deoarece producătorii se tem că vor fi izolați dacă fac o plângere oficială. În acest context, Consiliul va trimite 300 de chestionare anonime în toată țara.

Producătorii români se plâng, de asemenea, că marii retaileri aplică adaosuri comerciale foarte mari, ceea ce face ca alimentele să devină prea scumpe pentru consumatorii obișnuiți.

Ministrul Agriculturii a anunțat că după alegeri va propune o Ordonanță de Urgență care va permite amendarea retailerilor cu până la 5% din cifra de afaceri dacă elimină de pe raft produsele românești cu preț redus.

Rămâne de văzut cum va reuși Ministerul Agriculturii să supravegheze evoluția prețurilor. De asemenea, adaosul comercial pentru alimentele produse în România ar urma să fie plafonat la cel mult 20%.

Ultima oră