Cea mai nouă colecție a brandului Louis Vuitton este inspirată din portul tradițional din Mărginimea Sibiului. Casa de modă este acuzată de faptul că s-a folosit de motivele tradiționale portului românesc din Transilvania, Oltenia și Muntenia, fără a da recunoaștere originii.
Nu este prima dată când portul popular românesc este o inspirație pentru casele de modă. În 2017, motivele de pe cojocul bucovinean au apărut în colecția brandului Christian Dior. Istoria se repetă și anul acesta, însă de data aceasta sursa de inspirație fiind tradiționala ie din Mărginimea Sibiului. În ambele cazuri nu au fost recunoscute influențele aduse colecțiilor.
„LV by the Pool” 2024 este colecția în care iile sunt prezentate așa cum nu le-am mai văzut până acum, fie peste un costum de baie sau sub forma unui „top chic” care se îndepărtează de ideea de tradițional, cu toate că motivele sunt recurente celor regăsite pe bluza specifică zonei Mărginimii Sibiului.
Organizația „La blouse roumaine” cere brandului de lux să menționeze sursa de inspirație pentru colecția în care au fost folosite motivele tradiționale. De asemenea, organizația îi mai cere brandului franțuzesc să elimine din colecție toate piesele de inspirație românească până la obținerea acordului de utilizare a designului.
„Vă rugăm să acordați recunoaștere și respect comunităților din Transilvania, Oltenia și Muntenia din România care și-au păstrat identitatea și moștenirea culturală prin portul tradițional unic, mărturie a trecerii lor prin istorie din generație în generație. Unele piese din colecția „LV by the Pool” 2024 sunt inspirate din bluza românească specifică regiunii Mărginimea Sibiului, fără a indica sursa design-ului. Considerăm că modul în care motivele, croiala și structura bluzei tradiționale românești sunt folosite în colecția LV, fără a se recunoaște originea și identitatea, încalcă drepturile culturale ale comunităților din regiunile mai sus menționate. Prin urmare, vă rugăm să eliminați din colecție toate piesele de inspirație românească până la obținerea acordului de utilizare a designului cultural, cu mențiunea creditului cuvenit”, se arată într-o postare pe facebook a paginii „La blouse roumaine”.
Asociația cere sprijinul comunităților din Mărginimea Sibiului, Oltenia de sub munte, Țara Făgărașului, Argeș, Sudul și Centrul Transilvaniei și oricărei persoane, colecționar, artizan sau simplilor iubitori ai cămășii și portului specific Mărginimii Sibiului, păstrat inclusiv în zonele unde au migrat oamenii din această regiune. Sunt rugați să sprijine noua campanie “Give Credit”, respectiv „A da recunoaștere” ce are în centrul său utilizarea de către brandul Louis Vuitton a cămășii de Mărginime in noua colecție 2024, fără menționarea originii și acordul păstrătorilor de zestre culturală.
Cei care vor să susțină această inițiativă pot să adauge fotografii cu cămașa din Mărginime indicarea zonei și, o scurtă descriere în câteva rânduri. De asemenea, pot cere brandului Louis Vuitton să scoată piesele din colecție până la obținerea acordului din partea comunităților cu recunoașterea originii. Asociații, fundații, grupuri de inițiativă și alte companii pot trimite mesaje de susținere oficiale și să le trimiteți pe adresa contact@lablouseroumaine.io.