Aproape 30 de adopții în ultimul an la Sibiu, dar peste 100 de copii sunt pe lista celor ”greu adoptabili”
Sursă foto: Freepick

În județul Sibiu, pe parcursul ultimului an, au fost adoptați 27 de copii. Dintre aceștia, unul a fost încredințat unei familii din străinătate, iar alți cinci au fost plasați în alte județe din România.

Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului a furnizat informații pentru Ora de Sibiu privind situația adopțiilor din județ. Conform celor mai recente rapoarte, în perioada 15 mai 2023 – 24 mai 2024, au fost atestate 27 de familii și persoane individuale ca adoptatori, iar 7 cereri de atestare sunt în curs de soluționare.

De asemenea, DGASPC a fost înregistrate 34 de dosare pentru deschiderea procedurii de adopție (DPA-uri). Un total de 27 de copii au fost adoptați, dintre care 5 proveneau din alte județe. Totodată, 9 copii au fost adoptați de familii din alte județe. În cadrul DGASPC Sibiu, s-a înregistrat un singur caz de adopție internațională.

Ce se întâmplă cu cei 105 de copii „greu adoptabili”

Totuși, există și copii care nu reușesc să își găsească o familie. Aceștia se află în categoria copiilor greu adoptabili și sunt acei copii pentru care într-o perioadă de 6 luni de la deschiderea procedurii adopției interne, nu s-a reuşit identificarea unei familii potrivite sau, chiar dacă aceasta a fost identificată, nu s-au putut urma paşii care să conducă la finalizarea adopţiei.

În prezent, 105 copii se află în această categorie, pentru care se generează liste de adoptatori la fiecare 30 de zile. Acest profil public este accesibil doar la sediul DGASPC Sibiu, pe bază de programare și cu suportul reprezentanților compartimentului de adopție și post-adopție.

Procedura în aceste cazuri este următoaea:

  • Pentru copiii greu adoptabili, a fost creată în Registrul Naţional pentru Adopţii o secţiune specială care conţine profilul public al celor aflaţi în această situaţie (profilul conține: o fotografie a copilului adoptabil, alături de câte un text de prezentare privind trăsăturile sale de personalitate, hobby-uri/activitățile sale preferate, respectiv nevoile de sănătate, educaționale și nevoile sale emoțional- afective).
  • În cazul fraților care nu sunt separați, se realizează un profil public comun.
  • Aceste profile publice se accesează de către adoptator/ familia adoptatoare exclusiv la sediul DGASPC Sibiu, pe bază de programare. Pe tot parcursul procesului de consultare adoptatorul/familia adoptatoare beneficiază de suportul reprezentanților compartimentului de adopție și post-adopție din cadrul direcției. În această situație, adoptatorul/ familia adoptatoare poate consulta copiii din cadrul Profilelor publice indiferent de criteriile de potrivire conținute în raportul de evaluare.
  • În situația în care adoptatorul/ familia adoptatoare este selectat/ selectată în cadrul listei unui copil adoptabil, înainte de a demara procedura de potrivire cu un copil din profilul public, optează în scris între aceasta și cea de potrivire inițială pe lista generată din RNA. În funcție de aceasta se fac și mențiunile în sistemul electronic.
  • Procedura de potrivire practică se realizează cu aplicarea dispozițiilor art. 52- 57 din Hotărârea nr. 798/28 iulie 2021 privind modificarea anexei la HG. nr. 579/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 273/ 2004 privind procedura adopției.
  • Adoptatorul/ familia adoptatoare nu poate intra simultan în potrivire cu mai mulți copii din profilul public, cu excepția grupelor de frați adoptabili împreună. Se acordă o mai mare atenție modului în care adoptatorii reușesc să răspundă nevoilor particulare ale copiilor din Profilul public.

Ce fel de sprijin primesc familiile adoptatoare dar și copiii adoptați

Pentru părinții adoptivi, cât și pentru copiii adoptați, DGASPC Sibiu oferă sprijin în fiecare etapă a procedurii de adopție, după cum urmează:

  • Etapa de evaluare în vederea atestării ca familie/persoană adoptatoare: furnizarea de informații privind întreaga procedură de adopție internă, consiliere psihologică și socială cu privire la procedura adopției interne, cursuri de pregătire a adoptatorilor în vederea adopției
  • Etapa de potrivire a familiei/persoanei adoptatoare cu copilul/copiii adoptabili împreună: furnizarea de informații psihologice și sociale privind etapa de potrivire, sprijin la întocmirea documentelor prevăzute de lege în etapa de potrivire, consiliere psihologică și socială cu privire la etapa de potrivire, facilitarea întâlnirilor de potrivire a copilului/copiilor adoptabili împreună cu adoptatorii, monitorizarea întâlnirilor de potrivire a copilului/copiilor adoptabili împreună cu adoptatorii
  • Etapa de încredințare a copilului/copiilor adoptabili împreună la familiile/persoanele adoptatoare: furnizarea de informații psihologice și sociale privind etapa de încredințare, consiliere psihologică și socială cu privire la etapa de încredințare, monitorizarea copilului/copiilor adoptabili împreună și a adoptatorilor în etapa de ,încredințare
  • Etapa de încuviințare a adopției: furnizarea de informații psihologice și sociale privind etapa de încuviințare, sprijin la întocmirea documentelor prevăzute de lege în etapa de încuviințare, consiliere psihologică și socială cu privire la etapa de încuviințare
  • Etapa de monitorizare postadopție: furnizarea de informații psihologice și sociale privind etapa postadopție, consiliere psihologică și socială cu privire la etapa postadopție -monitorizarea copilului/copiilor adoptabili împreună și a adoptatorilor în etapa de monitorizare postadopție
  • După expirarea perioadei de 2 ani de monitorizare postadopție: furnizarea de informații psihologice și sociale la cerere, consiliere psihologică și socială la cerere

Noi reglementări în legea adopțiilor în România


Modificările legislative privind procedura Adopției (Legea nr. 273/ 2004 actualizată/ 26 martie 2021, corelativ cu Normele metodologice de aplicare a Legii nr.273/ 2004 privind procedura adopției, Legea pt. modificarea art. 50, alin. (1) din Legea nr. 273/ 2004 ) au vizat aspecte esențiale ca:

Noile acte normative aduc schimbări semnificative în procedura de adopție după cum urmează:

  1. Accesul pe listele de potrivire: Intrarea pe listele de potrivire pentru adoptatori se face pe baza datei de emitere a atestatelor, care trebuie să fie mai recente de 6 luni.
  2. Informații clare: Persoanele și familiile adoptatoare au drepturi clar stipulate în ceea ce privește informarea despre procesul de potrivire și motivele pentru care aceasta nu a fost inițiată.
  3. Valabilitatea atestatului: Valabilitatea atestatului de adoptator a crescut de la 2 la 5 ani, cu verificare anuală a condițiilor inițiale.
  4. Limita de vârstă: Limita superioară a vârstei copilului adoptabil a crescut de la 14 la 18 ani.
  5. Adopția pentru copiii de peste 14 ani: Planul individualizat de protecție poate include adopția pentru copiii de peste 14 ani dacă există cereri de adopție, aplicabil și pentru frați ce nu pot fi separați.
  6. Găzduirea copilului: În perioada de potrivire practică, adoptatorii pot găzdui copilul pentru maximum 7 zile consecutive.
  7. Durata potrivirii: Perioada maximă pentru potrivirea practică este de 3 luni de la acordul adoptatorului.
  8. Consiliere obligatorie: Consilierea de către un psiholog devine obligatorie după fiecare încercare de potrivire eșuată, dacă au avut loc cel puțin două întâlniri.
  9. Indemnizații de sprijin: Se acordă o indemnizație lunară pentru fiecare copil adoptat, în cuantum de 1,20 ISR, și o sumă anuală fixă de 1.500 lei pentru recuperare/reabilitare. Acestea cresc progresiv pentru copiii mai mari, cu handicap sau frați și sunt oferite până la vârsta de 18 ani, cu posibilitatea extinderii până la 26 de ani dacă copilul continuă studiile.
  10. Concediu de acomodare: Cuantumul concediului de acomodare a fost modificat la 85% din media veniturilor nete realizate în ultimele 12 luni din ultimii 2 ani anteriori datei emiterii hotărârii de încredințare, iar durata acestuia a crescut de la 1 la 2 ani.

De asemenea, noile acte normative introduc posibilitatea ca, în situații excepționale și temeinic justificate, adopția să fie stabilită ca finalitate a planului individualizat de protecție a copilului înainte de termenele legale, dacă este în interesul superior al copilului.

În plus, după instituirea măsurii de protecție specială, părinții biologici ai unui copil peste 18 ani care au declarat că nu doresc să se ocupe de creșterea acestuia nu pot reveni asupra declarației în termen de 45 de zile.

De asemenea, familiile sau persoanele care au adoptat frați ai copilului sau sunt în proces de adopție cu un frate al acestuia au prioritate la adopție, alături de rudele din familia extinsă, dacă acest lucru este în interesul superior al copilului.

Ultima oră