jurnal de pelerin, ziua a iv-a: cea mai veche hartă, mozaicuri şi locul de unde moise a privit spre pământul făgăduinţei

Aşa după cum am mai scris, reporterul Ora de Sibiu este împreună, în Săptămâna Luminată, cu un grup din Sibiu şi Braşov şi 2 preoţi însoţitori, Ovidiu Polexă şi Alin Albu, pe urmele lui Hristos în Țara Sfântă și Iordania, pentru a relata experiența  inedită, într-un serial de reportaje sub forma unui jurnal de pelerin.

Nici grupul şi nici reporterul nostru nu s-au dat în lături să descopere frumuseţea locurilor din Orientul Mijlociu, din cele două Ţări Sfinte (Israel şi Iordania), chiar dacă în zonă se află un conflict între Israel şi Hamas, iar ţările din jur pare că stau pe un butoi de pulbere.  Aveam să descoperim, împreună, că nu este chiar atât de îngrijorător şi că măsurile de securitate de aici conferă călătorului mai multă siguranţă decât atunci când priveşte din faţa televizorului.

Așteptați-vă să descoperiți frumusețea și profunzimea acestei aventuri spirituale, în fiecare episod ce va urma.

Ziua a IV-a: Cea mai veche hartă a lumii, mozaicuri şi locul de unde Moise a privit spre Pământul Făgăduinţei

In ultima zi de pe pământul iordanian, şi a IV-a zi de pelerinaj, înainte de a ne îndrepta spre vamă şi a ajunge înapoi în Israel, prin dreptul orașului Ierihon, toţi cei 33 de pelerini am părăsit oraşul Amman, am vizitat Madaba, cunoscut drept un oraș al mozaicurilor,  am ales să ne închinăm în Biserica Ortodoxă Sf. Gheorghe sau să urcăm pe Muntele Nebo,  locul de unde profetul Moise a văzut Pământul Făgăduinței.

Muntele Nebo este un loc de pelerinaj recunoscut în toate marile religii monoteiste ale lumii (creștinism, islamism, iudaism), şi toate consimt că profetul a murit, la 120 de ani, chiar dacă  locul în care a fost îngropat nu este cunoscut încă.

Moise a ajuns aici după ce a zis Domnul către el: “Suie-te pe acest munte”, care este dincoace de Iordan, adică pe muntele Nebo,“ şi priveşte pământul Canaanului, pe care am să-l dau fiilor lui Israel de moştenire”, ne spune dna Geta, ghida din Iordania.

Muntele Nebo este un munte înalt de 1.000 de metri, localizat la numai 10 kilometri nord-vest de Madaba, cu vedere spre malul vestic al Râului Iordan, Ierihon și Ierusalim.

Am tras aer în piept şi am început să urcăm, toşi cei 33 de călători, pentru a descoperi minunatele locuri, având în minte vechea tradiţie a urcării profetului Moise pe acest munte şi a privirii spre Ţara Sfântă.

Poarta din piatră şi „Cartea Iubirii dintre Naţiuni”, de pe Muntele Nebo

Un prim popas l-am făcut pentru a admira noua construcţie (foto) dedicată comemorării lui Moise, cel mai de seamă din profeții evreilor şi locului sfânt, numită Cartea Iubirii dintre Naţiuni, în formă de copac.

Aceasta înfăţişează o carte, chipuri ale unor oameni sunt supuşi unor chinuri sau privesc în zare, precum şi înscrisuri care sugerează tăbliţele lui Moise. Pe monument se regăseşte şi mesajul: „Isus Hristos este bun pentru toţi”, după cum ne explică ghida noastră din Iordania. Să ne amintim că, potrivit scrierilor biblice, Moise a stat cu Domnul patruzeci de zile şi patruzeci de nopţi, timp în care n-a mâncat deloc pâine şi n-a băut deloc apă. El a scris pe table cuvintele legământului, Cele Zece Porunci.

O altă piatră memorială, dedicată lui Moise, are o formă rotundă şi reprezintă o poartă masivă, din piatră, a vechii biserici pe care urma să o vizităm, o poartă mai mare decât înălţimea unui om, care, în trecut, închidea accesul în lăcaşul sfânt şi pe care din afară nimeni nu o putea urni, iar dinăutru se putea deschide. Seamănă, parcă, cu poarta din povestea lui Ali-Baba, când se rostea „Sesam deschide-te!” și se deschidea, sau când rosteai „Sesam, închide-te!” şi se închidea, piatră cu care peştera era protejată de hoţi.

Cea mai veche hartă a Ţării Sfinte, din lume, realizată din mozaic

Tot pe Muntele Nebo am intrat în noua biserică tip muzeu, unde, timp de 90 de ani, franciscanii au păzit comorile credinței.

Este posibil ca bisericuţa din secolul al IV-lea să fi fost ridicată pe locul alteia mai vechi. Biserica a fost terminată în anul 394, avand trei abside, flancate de capele funerare (morminte), pe laturile de nord şi sud.

Am plecat să vizităm , în partea stângă, şi vechiul Baptiseriu, loc destinat botezului, care pastrează, până astăzi, unul dintre cele mai fascinante mozaicuri antice din Iordania, după cel pastrat în Biserica din Madaba. Baptisteriul şi mozaicul este datat cu maximă precizei, datorita unei inscripţii în limba greacă.

Principala atracţie este Biserica Greco-Ordodoxă Sf. Gheorghe şi harta din mozaic a Ierusalimului şi a Pământului Făgăduinţei. Conservată în pardoseala bisericii, reprezentarea grafică ce datează din secolul al VI-lea este alcătuită din 2 milioane de bucăţi viu colorate de mozaic. Este o valoroasă comoară istorică, care adăposteşte cea mai veche hartă a Ţării Sfinte, din lume.

In colţul din dreapta al interiorului bisericuţei se află noul Baptisteriu, zidit in anul 597, care fusese folosit, pâna la această dată, pe post de capela funerară. In mozaicul acestuia se păstrează cuvintele evanghelice, cu mesajul: „Pace tuturor.

Toiagul-şarpe al lui Moise şi locul din care profetul a privit spre Tărâmul Făgăduinţei

Lânga noul Baptisteriu se află, tot în mozaic, o cruce care datează din secolul al IV-lea. Aici a fost zidit noul altar, inaintea căruia a făcut rugaciune şi papa Papa Ioan Paul al II-lea, care, cu prilejul vizitei sale, din martie 2000, a plantat un măslin lângă capela bizantină, ca simbol al păcii.

În cel mai înalt punct de pe Muntele Nebo, locul de unde Moise ar fi văzut Tărâmul Sfânt, am ajuns şi noi, bucuroşi că nu era multă lume şi putem admira totul în linişte.

Aici este reprezentat Nehushtan sau toiagul lui Moise, o sculptură în cruce, ce simbolizează miracolul şarpelui de bronz invocat de acesta în pustiu, chiar în locul de unde acesta se pare că a văzut tărâmul promis şi care e un însemn al înțelepciunii .  La baza sculpturii am văzut scris: ”Așa cum Moise a înălțat șarpele în pustie, așa trebuie să se înalțe Fiul Omului”.

Se pare că acesta este locul în care profetul a vorbit pentru ultima oară cu Dumnezeu, înainte de a pleca dincolo din aceasta viaţă, la 120 de ani. Regăsim această reprezentare şi în zilele noastre, ca simbol al farmaciilor. Mai multe despre Moise cât şi despre Izvorul său, din alt loc magic de pe tărâmul Iordaniei, din Jurnal de pelerin, ziua a II-a,  puteţi citi aici

Arta mozaicului, un meşteşug vechi de peste 2000 de ani

De la Muntele Nebo  ne-am îndreptat către „Oraşul Mozaicului” (Madaba) şi ne-am oprit la un aşezământ al Fundaţiei Reginei Noor a Iordaniei, unde am descoperit frumuseţea operelor realizate de meşteşugarii din zonă şi motivele binemeritate pentru care oraşul poartă acest nume.

Bucuria descoperirii, entuziasmul şi curiozitatea noastră au fost mari, imediat ce ne-am pierdut privirile peste numeroasele obiecte de artă, din care cele mai multe cu caracter creştin, realizate de meşterii vremii din oraşul iordanian.

În Madaba, care este numit şi oraşul creştin, şi persoanele cu dizabilităţi realizează tablouri şi alte obiecte din mozaic, pentru a se întreţine şi participă la ateliere de creaţie.

Reprezentările lor sunt în principal icoane sau alte obiecte cu caracter creştin, dar şi tablouri floare, în culori vii sau reproduceri cu chipurilor unor mari artişti ai vremii.

„Arta mozaicului”, ne spune d-na Geta, ghidul nostru din Iordania, „este practicată în această ţară din cele mai vechi timpuri, după cum o dovedesc artefactele descoperite în locuri ornate cu mozaic, chiar din ani dinante de Hristos”. Aceasta ne precizează că în zona numită Wadi Rum, cunoscută și ca Valea Lunii, pot fi găsite mozaicuri în 72 de nuanţe de rocă.

Citeşte mai multe file de Jurnal de Pelerin din Iordania, cu episoadele de aici , despre Izvorul lui Moise , securitatea strictă şi pacea locurilor biblice sau despre aventura grupului nostru la Petra, una dintre cele 7 minuni ale lumii,  sau cea de la Râul Iordan, unde Iisus a fost botezat sau mănăstirile  din cel mai vechi oraş al lumii, Ierihon.  Citeşte şi despre Minunile de la Mănăstirea “Sfântul Sava cel Sfinţit” şi Biserica Naşterii Domnului din Betleem

Pelerinajul se va încheia cu locul în care moaştele Sfântului Gheorghe sunt scăldate în mir

Sibienii interesaţi să descopere locurile din Ţara Sfântă pot să se  înscrie la următoarele pelerinaje în Israel, organizate de Mitropolia Ardealului  şi să se adreseze Centrului de Pelerinaje Sfântul Mare Mucenic Oprea din Sibiu, str. Mitropoliei nr.36, Tel: 0767321520, persoană de contact preot Emil Oancea.