Primăria Sibiu, mai aproape de cetățeni prin digitalizare

“Implementăm soluțiile digitale în Primăria Sibiu și serviciile publice în primul rând pentru a deschide mai multe punți de legătură între administrația locală și sibieni. Aceasta a fost și va fi în continuare strategia mea – nu doar pentru că este un trend, ci pentru ca cetățenii să aibă oricând contact direct cu Primăria Sibiu. În al doilea rând, utilizăm digitalizarea pentru a eficientiza și pentru a crește calitatea serviciilor publice pe care noi, cei din administrația locală, le oferim. Prin urmare, în cazul Primăriei Sibiu, digitalizarea nu este un scop în sine, ci am avut în vedere beneficiile pe care aceasta le aduce în relația cu comunitatea, în spațiul public.” – Astrid Cora Fodor, primarul municipiului Sibiu.

În acești ultimi ani, am creat o serie de instrumente digitale pe care le-am pus la dispoziția sibienilor. Iată câteva dintre cele mai importante:

  • Portalul e-administratie.sibiu.ro, prin intermediul căruia sibienii pot depune cereri, formulare sau petiții electronice, pot efectua plata electronică a aproape 100 de taxe și impozite locale și prin care se emit în format electronic anumite documente. Lansată în 2011, fiind prima platformă de gen a unei primării din țară, aceasta a fost optimizată și relansată într-un format mai prietenos și mai eficient în 2022. Platforma are astăzi peste 37.000 de conturi de utilizatori unici.Primăria Sibiu, mai aproape de cetățeni prin digitalizare
  • Sibiu City App – aplicația sibienilor pentru informare și comunicare cu administrația, disponibil pe orice tip de dispozitiv. Această aplicație a fost lansată în 2013 ca un instrument cu utilitate turistică. În 2018 i-am adăugat un modul de raportare a incidentelor, transformând-o într-un canal prin care sibienii pot comunica cu Primăria pe tema problemelor cu care se confruntă în oraș. În prezent în aplicație sunt create peste 68.000 de conturi, din care 8.000 sunt utilizatori activi în ultimul an. În anul 2023, peste 11.000 de sesizări au fost transmise de către sibieni, gradul de soluționare a sesizărilor depășind 95%. Aplicația Sibiu City App este un panou de bord operațional pentru administrația locală, care ne permite să intervenim mai rapid în soluționarea problemelor punctuale transmise de către cetățeni, de la gropile de pe străzi și până la colectarea deșeurilor sau chestiuni care țin de ordinea publică.Primăria Sibiu, mai aproape de cetățeni prin digitalizare

Sesizările primite din partea cetățenilor au fost cele care ne-au ajutat să eficientizăm activitatea de administrare a orașului și de soluționare a problemelor punctuale care apar în mod inevitabil în funcționarea unui oraș. La acestea s-au adăugat bineînțeles și constatările din teren ale inspectorilor Primăriei, dar și cele transmise în mod constant de către consilierii locali ai FDGR care au primit această însărcinare.

 Sibiu Bus pentru transportul public, permițând configurarea traseului, plata electronică a călătoriei și achiziția unui abonament;

 Parcare Sibiu; aplicație pentru achitarea tarifelor de parcare

 e-Primăria Sibiu – aplicație mobilă atașată platformei de e-administrație, care permite plata taxelor și impozitelor locale;

 Sibiu Bike City (aplicația PBSC) – pentru închirierea celor peste 600 de biciclete din 57 de stații amplasate în oraș.Primăria Sibiu, mai aproape de cetățeni prin digitalizare

 Hărți interactive disponibile sibienilor pe site-ul instituției www.sibiu.ro. Au fost create astfel de hărți pentru obiective de interes general, trasee de transport public, locuri de parcare, semnalizare rutieră. Harta în domeniul urbanistic conține planurile urbanistice zonale, planurile urbanistice de detaliu și a avizele de oportunitate emise Primărie, precum și zonele de protecție și monumentele istorice. Acestea nu sunt doar figurate pe hartă, ci oferă și informații suplimentare. Astfel, harta este utilă celor care doresc să construiască, să extindă imobile sau să deschidă o afacere nouă, putând verifica foarte simplu dacă zona de care sunt interesați este deja reglementată printr-un PUZ, spre exemplu, sau dacă este o zonă protejată sau în care există restricții în ceea ce privește tipul de amenajări.Primăria Sibiu, mai aproape de cetățeni prin digitalizare

Crearea acestor instrumente a fost posibilă după ce un număr mare de procese interne ale Primăriei și serviciilor publice au fost digitalizate. Un exemplu, este digitizarea și digitalizarea managementului documentelor din interiorul Primăriei Sibiu – practic, fiecare document, electronic sau fizic, care intră în Primăria Sibiu, este introdus într-un program electronic de registratură, iar circulația documentelor la nivelul Primăriei Sibiu în vederea soluționării este electronică, fiind implementată în instituție și semnătura electronică. Astfel, timpii de rezolvare se scurtează, cetățeanul primind mai repede răspuns. Un alt exemplu, în cazul transportului public, pentru ca utilizatorul să primească informații în timp real despre sosirea autobuzului în stație, întreaga flotă de autobuze a fost dotată cu sisteme GPS, integrate într-un sistem digital de management a flotei și un sistem de e-Ticketing.Primăria Sibiu, mai aproape de cetățeni prin digitalizare

De altfel, fiecare proiect pe care l-am implementat în ultimii ani au conținut și un element smart, inclusiv soluții digitale. Amenajarea malurilor Cibinului a inclus totemuri care numără bicicliștii prin intermediul unor senzori, precum și bănci și stâlpi de iluminat smart. Parcul Belvedere este dotat cu dispozitive cu panouri fotovoltaice, care produc energia necesară funcționării acestuia. Stadionul Municipal este o clădire smart, în care utilitățile sunt gestionate printr-un sistem digital modern. Acest lucru a fost constatat și de Asociația Română pentru Smart City care a premiat anul acesta Sibiul pentru proiectul de amenajare a malurilor Cibinului, iar eu am avut bucuria să fiu premiată ca “primar al anului” pentru întreg portofoliul de proiecte smart realizate, integrat și corelat cu caracterul Sibiului.

Ce urmează? Digitalizarea este un proces dinamic în Primăria Sibiu ceea ce va asigura transformarea digitală a instituției în următorii 4 ani. Vom continua să punem la dispoziția sibienilor noi instrumente, care să facă mai simplă și mai la îndemână interacțiunea cu administrația.

Foarte importantă va fi integrarea tuturor acestor instrumente create. Lucrăm deja pentru crearea unui portal unic, care să conecteze toate aplicațiile și instrumentele noastre digitale – practic, cu același nume de utilizator și o parolă, sibienii vor putea să se conecteze și la platforma de e-administrație, și în aplicațiile mobile, spre exemplu.

Sibiu Smart va avea ca rezultat o viteză de reacție mai mare a administrației locale în soluționarea problemelor cotidiene (gestionarea deșeurilor, controlul traficului și al semaforizării, controlul iluminatului public, calitatea mediului sau siguranța cetățenilor, etc), prin implementarea celor amintite și prin integrarea inteligenței artificiale în analiza informațiilor preluate din sistemele de monitorizare amplasate în teren (senzori).

De asemenea, printr-un sistem digital de colectare a informațiilor din teren relativ la spațiile verzi, starea drumurilor sau patrimoniu și cadastru vom putea să fim mai eficienți și transparenți în activitatea de administrare a orașului.

În domeniul urbanismului, prin digitalizarea  Planului Urbanistic General al Sibiului, în curs de finalizare în prezent, vom crea posibilitatea emiterii mai rapide a documentelor urbanistice (certificat de urbanism, autorizație de construire, certificat de nomenclatură stradală, etc).

Site-ul Primăriei, sibiu.ro, va intra în acest an într-un proces de actualizare, a designului, conținutului, a funcționalității, pentru ca sibienii să poată găsi mai ușor informațiile necesare. Ca parte din noul site, vom implementa și o soluție inovatoare – un ChatBot care să susțină cetățeanul în interacțiunea cu site-ul.

Un alt aspect important din strategia de digitalizare este creșterea securității cibernetice a sistemelor și datelor gestionate de municipalitate, prin modernizarea infrastructurii și creșterea capacității de procesare a datelor.

Scopul final este transformarea digitală administrației locale, iar acest lucru va duce la creșterea gradului de utilizare a soluțiilor digitale de către cetățeni, care vor avea un partener în Primăria Sibiu și în vederea deprinderii de competențe digitale. În acest scop, vom oferi oportunitatea cetățenilor, cu vârste de la 8 la 102 ani, care nu utilizează instrumentele electronice în prezent, de a deprinde competențele necesare și vom face acest lucru prin intermediul unei rețele de laboratoare tip SmartLab în mai multe locații din oraș.

Astfel, administrarea orașului devine smart pas cu pas, în ritmul stabilit de comunitatea sa.Primăria Sibiu, mai aproape de cetățeni prin digitalizare

Publicat la Comanda Forumului Democrat al Germanilor din România – organizația județeană Sibiu, cod AEP 23240044

Ultima oră