Trei cadre didactice au făcut solicitare de indemnizație de instalare încă din anul 2022. Primăria refuză să le acorde aceste indemnizații pe motiv că e ,,în colaps financiar”. Direcțiunea școlii iese public în apărarea drepturilor profesorilor cu detalii despre situație.
Primăria a refuzat să ofere detalii, menționând că acele cadre didactice au primit răspuns și nu vor primi indemnizațiile de instalare în valoare de 12.000 de lei. Desi este un drept reglementat prin HG 281/1993 și se aplică tuturor categoriilor bugetare, la Porumbacu legea se aplică diferit.
Directorul Școlii Gimnaziale Porumbacu de Jos, Popa Răzvan, vine cu precizări privind situația cadrelor didactice care nu au primit indemnizația de instalare de la Primăria comunei, din 2022.
Deși cererile de indemnizație de instalare au fost depuse în decembrie 2022, trei cadre didactice nu au beneficiat de aceste indemnizații conform HG 281/1993 deoarece ,,Primăria e în colaps financiar”, cum a menționat primarul Georgeta Posa.
,,Situația a luat naștere în finalul anului 2022, când au existat cereri din partea unor cadre pentru acordarea unei indemnizații de instalare. Au fost 4 cereri, dar în urma analizei textului de lege, Consiliul de Administrație al Școlii a stabilit că doar 3 cazuri se încadrează să primească această indemnizație. De-a lungul timpului în școală au existat debutanți care nu au primit această indemnizație deoarece nu au știut de ea. Menționez că și subsemnatul, în anul 2015 aș fi fost eligibil să primesc acest drept financiar, dar nu am depus cerere pentru că nu știam cadrul legal și implicit, după un an, cererea era tardivă”, declară directorul Școlii Porumbacu de Jos pentru Ora de Sibiu.
Ignorați de Primăria Porumbacu de Jos
Reamintim că textul de lege HG 281/1993 – Art 23 (1) ,,invocă faptul că personalul cu studii superioare de specialitate care este încadrat pentru prima dată pe un post al unei instituții de stat, în mediul rural, are dreptul la acordarea unei indemnizații de instalare, egală cu un salariu e bază. Menționez că acest drept financiar se alocă tuturor categoriilor bugetare, nu doar celor din sistemul de educație și trebuie cerut în primul an de încadrare pe post. Această indemnizație se asigură din fonduri ale bugetului local”, adaugă Popa Răzvan.
Întrebat despre ce a răspuns Primăria la solicitarea de indemnizație, directorul răspunde: ,,Nu cunoaștem răspunsul Primăriei deoarece nu am primit unul, în scris. Răspunsul oferit de către Primărie cadrelor reclamante nu este un răspuns oficial adresat școlii, astfel că nu putem comenta. […] nu putem opina noi motivele pentru care Primăria și Consiliul Local nu au alocat banii pentru prima de instalare”.
Școala din Porumbacu de Jos a făcut toate demersurile
În aceeași temă, directorul completează pașii pe care Școala Gimnazială Porumbacu de Jos i-a făcut pentru ca acele cadre didactice să beneficieze de primă. ,,S-au analizat cererile în Consiliul de Administrație și s-au aprobat 3 solicitări în luna noiembrie 2022; s-a trimis în decembrie 2022 informare Primăriei în vederea constituirii proiectului de buget pentru anul 2023; s-a retrimis o nouă solicitare către Primărie în martie 2023, când am observat că pe bugetul votat de Consiliul Local pentru anul 2023 nu au fost alocate sumele, în care am adresat și un punct de vedere al Sindicatului referitor la obligativitatea ca această indemnizație să fie achitată din fonduri locale, cât și exemple de HCL-uri în care alte UAT-uri rurale au acordat această indemnizație pentru cazuri similare”, spune acesta.
Școala nu ar putea funcționa fără donații și sponsorizări
,,Din ianuarie 2022 încoace, de când sunt director, sumele promise la începutul anului bugetar în curs, cu mici întârzieri au ajuns în conturile școlii. În fiecare an, conform legislației, școala își adună bugetul centralizat din 3 surse: finanțarea de bază, banii direct de la Ministerul Educației alocați ca sumă fixă per elev, finanțarea complementară, adică banii dați de la bugetul local pentru anumite tipuri de cheltuieli precum investiții/reabilitări, respectiv finanțarea suplimentară (sponsorizări, donații, proiecte etc). Banii de la bugetul local niciodată nu ar fi reușit să asigure necesarul de funcționare al școlii, dar cu ajutorul banilor din costul per elev (care pot fi folosiți pentru unele tipuri de cheltuieli) cumulat cu unele donații reușim să avem un buget care să asigure o funcționare instituțională și să inițiem chiar unele reabilitări și investiții”, mai declară directorul școlii, Popa Răzvan.
Întrebat dacă Consiliul Local cunoaște această situație a cadrelor didactice, directorul menționează: ,,Noi nu știm dacă în vreo ședință de CL acest caz a fost sau nu supus la vot în urma unui proiect de hotărâre de Consiliul Local.” Până în acest moment, primărița Georgeta Posa nu a trimis un punct de vedere, solicitat în scris de Ora de Sibiu. Dacă situația nu se va soluționa, cadrele didactice se vor adresa instanței de judecată.