podcast: despre asumarea responsabilității ca filozofie de viață sau cum să ajungi o talentată femeie de afaceri la londra plecând din agnita

La începutul lui martie am avut privilegiul de a discuta cu Dana Denis-Smith, o femeie curajoasă și inspirațională, care a reușit performanța de a crea un business înfloritor în capitala Marii Britanii pornind de la o bursă jurnalistică de șase luni de zile, obținută în anii 90, când avea vârsta de douăzeci de ani. De atunci încoace, Dana a muncit din greu și a primit recunoașterea societății britanice pentru contribuția adusă în domeniul legal, fiind desemnată personalitatea juridică a anului 2018.  

Vă invităm să ascultați interviul pe care i l-am luat la Londra:

Pe mine, crescută în România și plecată în Anglia ca adult, filozofia asta de a nu impune constrângeri și de a nu da vina pe nimeni mă ajută, pentru că mă uit la soluții întotdeauna, caut oportunitatea și caut să creez o schimbare pozitivă. Nu mă uit la tactici negative pentru că nu ajută și te iau de pe calea pe care vrei să mergi. Și atunci mai bine rămâi cu claritatea de a-ți continua drumul și de a rămâne pozitivă, pentru că întotdeauna există o soluție”.

De la jurnalism la Rondul de Sibiu la London School of Economics

Dana și-a început cariera profesională la „Rondul”, în Sibiu, de unde a plecat la Londra cu o bursă în jurnalism. Mai apoi a studiat la prestigioasa London School of Economics, unde a obținut o altă bursă, cu promisiunea de a studia în doi ani de zile materia pentru trei.

„Eram probabil curioasă, entuziasmată și decisă să am un impact asupra lumii și nu-mi era frică să comunic dorința mea de a face un impact mai mare decât persoana mea, cum ar veni. Și curios că oamenii s-au angrenat în această discuție cu mine și au încercat să mă ghideze spre universități sau burse”, explică ea.

Experiența sa de a studia și de a lucra în Marea Britanie a fost una provocatoare și motivantă. Dana a găsit oportunități și o libertate pe care nu le-a avut în sistemul educațional rigid din România.

„În România, părea să fie totul bazat pe memorie, pe recitarea ideilor și cuvintelor altora, lucru care mie, intelectual vorbind, nu mi s-a părut stimulant. Pe când aici puteai să vii cu ideea ta, să-ți construiești un argument, să vii cu evidențele tale pe care le-ai învățat sau le-ai găsit prin ce ai citit. Deci, mai multă muncă, mult mai multă muncă autonomă și mult mai multă muncă în care era nevoie de analiză și de ideile tale, lucru care mie mi s-a părut mai interesant și mai potrivit pentru personalitatea mea. M-au luat pentru cine eram și pentru ce am zis eu că vreau să fiu.”

Oportunități de muncă flexibile pentru femei

Astăzi Dana este cunoscută drept o avocată de succes și o antreprenoare vizionară, fondatoarea companiei Obelisk din Marea Britanie, o platformă ce oferă oportunități de lucru flexibile pentru avocați, în special pentru femeile care ies temporar din profesie pentru a se ocupa de copiii mici și familie. Ea a ajuns la această idee de afacere fiind în căutarea unei soluții care să nu fie bazată exclusiv pe expertiza ei personală.

„Eram în căutarea unei idei de afaceri care să nu fie bazată pe expertiza mea, pentru că în primul business mi-am dat seama că majoritatea voiau ca eu să fiu produsul businessului. Deci raportul scris de mine sau opinia mea conta ca expert în anumite domenii. Și însemna că, de fapt, eu blochez creșterea companiei pentru că toată lumea vrea să fiu eu produsul. Or eu, cu ideile mele de Agnita, grandomane, în care voiam să explorez lumea în sensul oportunităților largi, nu mici, voiam un business care să aibă o abilitatea să creeze ceva care să nu depindă de mine.”

Și uite așa, a fondat un business care pornește de la premisa că femeile, deși erau la fel de bine pregătite ca bărbații, nu erau bine reprezentate în continuitatea profesiei lor la momentul respectiv (2010). Deși n-a avut neapărat idei feministe, pentru că „feminismul în Agnita nu exista” si în niciun caz nu i-a vizitat casa, după cum spune chiar ea, a reușit să pună în discuție la nivelul întregii societăți britanice o disparitate șocantă pentru vestul Europei.

„Am vrut întotdeauna să fac ceva care are un impact social. N-am considerat niciodată soluția cu care am venit eu altceva decât o soluție de business, deși mulți au zis: A, ești un fel de organizație filantropică, care ajută femeile să-și găsească un job. Complet incorect. Și nu a fost niciodată motivația mea, pentru că nu pot să evaluez calitatea unui om care a pus atâta muncă în educație, în a se califica în avocatură, a muncit foarte mult și dintr-o dată are un copil sau doi și nu mai are valoare. Mi s-a părut inacceptabil și atunci, într-un fel, a avut și substratul ăsta de a face dreptate unei populații nedreptățite, da.”

Când în loc de defetism românesc alegi să vezi avantajul de a fi altfel

Întrebarea e ce o face pe Dana să fie diferită de majoritatea celor care se luptă să răzbată, aici, în România, sau afară. Ar fi putut să aleagă o expresie de inadecvare, inadaptare sau adaptare parțială la mediul străin în care a intrat, în schimb a transformat faptul că venea din afară într-un avantaj. A văzut lucrurile dintr-un punct la care nu se gândise nimeni, sau, dacă se gândise, nu venise cu o soluție.

Ce e interesant e faptul că businessul ei, împreună cu organizația caritabilă pe care a fondat-o în 2014, intitulată First 100 years, care sărbătorește personalitățile feminine implicate în domeniul legal în ultimii o sută de ani, au schimbat discursul în întregul sistem legal britanic. Dacă înainte ca Obelisk să existe femeile se pierdeau prin ochiurile plasei, acum ele reprezintă o majoritate într-un sistem care a învățat să le accepte ca profesioniste dar și ca mame și soții.

Dana a creat Obelisk atunci când ea însăși urma să aibă un copil. În loc să se declare înfrântă de sistem, l-a schimbat. Ea e femeia care s-a luat la trântă cu sexismul de pe piața muncii din Marea Britanie și i-a schimbat tonul.

„Să fii crescut în România comunistă îți dă o reziliență de care ai nevoie în business, pentru că e foarte dur să-ți creezi o companie nu doar aici, oriunde. Să o ții, să o crești, să angajezi oameni, să faci management la oameni, să ai clienți”, spune Dana.

Ultima oră

Comentariul meu