Polițiștii de la Serviciul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase (SAESP) din cadrul IPJ Sibiu au desfășurat, anul trecut, mai multe activități în scopul protejării mediului înconjurător. În colaborare cu alte instituții responsabile, polițiștii au efectuat controale, iar acolo unde a fost cazul au aplicat amenzi și au deschis dosare penale. Nu au fost însă probleme majore pe această linie în județ și nu au fost înregistrate nici cazuri grave de poluare. Totuși, polițiștii spun că, zi de zi, în desfășurarea activităților, întâmpină câteva probleme.
Polițiștii au desfășurat zeci de acțiuni pe linia de braconaj cinegetic, au indisponibilizat 13 arme letale, au confiscat inclusiv carne de vânat și au indisponibilizat 2 autoturisme ce aparțineau braconierilor. Pe linia substanțelor periculoase, aceștia au desfășurat 12 acțiuni și au efectuat 88 de controale. Oamenii legii au confiscat peste 900 de kilograme de deșeuri periculoase, 20 de tone de deșeuri contaminate cu substanțe periculoase, 200 de litri de ulei uzat și au dispus măsuri de tratate, valorificare sau eliminare. Polițiștii au desfășurat și activități pentru prevenirea și combaterea activităților ilegale din domeniul materiilor explozive, categorie în care sunt încadrate și articolele pirotehnice – artificii și petarde, în scopul prevenirii provocării de incendii, rănirii de persoane și pentru menținerea calității aerului.
„În contextul celor expuse mai sus apreciem că lucrătorii de poliție au desfășurat activități proactive, în cooperare cu reprezentanții instituțiilor cu atribuții și responsabilități în domeniul protecției mediului, la nivelul județului Sibiu nefiind înregistrată o problematică deosebită pe acest domeniu de activitate, nefiind înregistrate cazuri grave de poluare”, transmit reprezentanții IPJ Sibiu.
Legislație lacunară și lipsa unui laborator, printre neajunsurile polițiștilor de la SAESP
Polițiștii sibieni din cadrul SAESP au identificat, de-a lungul timpului, trei probleme cu care se confruntă în desfășurarea activității polițienești și de cercetare penală.
Potrivit acestora, legislația în domeniul protecției mediului este lacunară. „În concret, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.92/2021- modificată, privind regimul deșeurilor, la art. 66, unde sunt prevăzute infracțiunile –“Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 la 5 ani sau cu amendă următoarele fapte atunci când cantitatea sau impactul asupra mediului ori asupra vieţii, integrităţii corporale sau sănătăţii persoanelor nu poate fi neglijată. Ori, aceasta este o condiție esențială ca fapta să constituie infracțiune, însă nu este specificat în actele normative în vigoare care reglementează acest domeniu care instituție este abilitată să constate acest aspect, în mod neechivoc. Aceeași situație o întâlnim și la art.98 din OUG 195/2005- privind protecția mediului, unde sunt prevăzute infracțiunile, unde există formularea-Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă următoarele fapte, dacă au fost de natură să pună în pericol viaţa ori sănătatea umană, animală sau vegetală. Aici pe partea de viață sau sănătate umană pericolul se stabilește de către reprezentanții Direcției de Sănătate Publică, însă în ceea ce privește viața și sănătatea animală sau vegetală nu este prevăzut care instituție se pronunță cu privire la pericol”, transmit reprezentanții IPJ Sibiu. Prin urmare, anchetele se finalizează, de obicei, fără trimiteri în judecată, majoritatea soluțiilor fiind de clasare, procurorii motivând că nu există probe certe.
O altă problemă cu care se confruntă polițiștii este lipsa laboratoarelor de specialitate acreditate unde să fie efectuate analize și constatări tehnico-științifice, cu privire la substanțele ce constituie obiecte și bunuri corp delict, astfel încât buletinele de analiză să constituie probe la dosarele penale. Laboratorul APM Sibiu, spre exemplu, nu este acreditat și execută o gamă foarte restrânsă de activități. „Un exemplu în acest sens este că pe partea de substanțe periculoase care afectează stratul de ozon, cum sunt agenții refrigeranți (hidrocluorofluoro carburi), în România nu există un Laborator care să-ți poată emite un document că în butelia sau recipientul x este sau a fost un agent refrigerant”, mai spun polițiștii.
A treia problemă enunțată de oamenii legii este dotarea precară a polițiștilor care efectuează intervenția și cercetarea la fața locului, în cazul unor infracțiuni de poluare cum ar fi aparate de măsurare a fumului, funinginii și prafului.
Polițiștii cer înființarea unui serviciu de investigare a infracțiunilor de mediu
Reprezentanții IPJ Sibiu propun implementarea mai multor măsuri în vederea eficientizării activităților acestui serviciu.
„În acest sens propunem următoarele măsuri: Modificarea legislației în domeniu pentru a stabili atribuțiile fiecărei instituții cu cu responsabilități în domeniu; Agenția națională pentru Protecția Mediului să doteze și să acrediteze laboratoarele județene; Înființarea unui Serviciu de investigare a infracțiunilor de mediu, la nivelul fiecărui județ, în care să activeze mai mulți polițiști (în prezent sunt încadrați doar 2 polițiști la nivelul serviciului A.E.S.P. în județul Sibiu) care să aibă atribuții exclusiv pe linie de protecția mediului”, transmit reprezentanții IPJ Sibiu.