După recentele falimente din sectorul asigurărilor, piața RCA se pregătește pentru schimbări semnificative. Potrivit unui proiect adoptat astăzi de Senat, șoferii vor avea restricții în ceea ce privește repararea mașinilor în regie proprie, limitată acum la 400 de euro. În plus, amenzile din trafic vor influența costul poliței obligatorii, scrie ObservatorNews.
În fiecare an, jumătate dintre cei afectați de daune își repară vehiculele cu banii obținuți de la companiile de asigurare. Cu noua lege RCA, aceștia vor fi restricționați la o sumă maximă de 400 de euro pentru reparații.
Daniel Zamfir, senator, explică: „Este crucial ca daunele să fie reparate doar în service-uri autorizate, nu în mod informal sau prin intermediul unor persoane particulare. Aceste sume trebuie să fie înregistrate fiscal, pentru a evita activitățile ilegale.”
Proiectul introduce și modificări care vor crește costurile polițelor. Șoferii care pierd temporar permisul vor plăti prime mai mari. De exemplu, cei sancționați pentru încălcări precum trecerea pe roșu sau nerespectarea priorității vor fi afectați. Sistemul actual de calcul al tarifelor RCA se bazează doar pe istoricul de accidente al șoferului.
Florin Căruceru, un alt senator, adaugă: „Noul proiect elimină posibilitatea achiziționării unei polițe RCA pentru o lună, dar permite achitarea în rate pe o perioadă de 4, 6 sau 12 luni. De asemenea, cei care folosesc mașina doar în anumite sezoane vor avea opțiunea de a suspenda temporar polița, cu condiția ca vehiculul să fie parcat pe proprietatea personală. În caz contrar, șoferul poate fi amendat.”
Modificările aduse vor impune și sancțiuni mai aspre. Cei surprinși conducând fără asigurare vor primi o amendă de 2000 de lei, suma fiind redusă la jumătate dacă este plătită în termen de 15 zile. Mai mult, din toamnă, sancțiunile pentru lipsa asigurării ar putea fi aplicate pe baza înregistrărilor camerelelor de supraveghere ale CNAIR.
Președintele ASF, Alexandru Petrescu, explică: „Cu această monitorizare îmbunătățită, se va observa o creștere a gradului de conformare la plata polițelor RCA. Și odată cu numărul crescut de plătitori, prețul RCA-ului va scădea.”
Cu toate acestea, reprezentanții transportatorilor nu sunt convinși că modificările vor avea efectele dorite de ASF. Vasile Ștefănescu, reprezentant al COTAR, declară: „Majoritatea amendamentelor ASF nu vor conduce la scăderea prețurilor polițelor RCA. Ne așteptăm la creșteri de până la 50%.”
Proiectul introduce și conceptul de RCA cu franșiză, similar celui din asigurările CASCO. Cei care aleg această opțiune vor plăti prime mai mici, dar vor trebui să suporte o parte din daune în caz de accident. Legea RCA urmează să fie discutată și în Camera Deputaților pentru a fi adoptată definitiv.