Un sibian se simte nedreptățit după ce a fost amendat de autoritățile maghiare cu 1.300 de lei pentru că a plecat în Ungaria cu o vinietă eliberată în mod eronat de către un OMV din Sibiu. În eforturile sale de a-și căuta dreptatea, pagubitul a solicitat celor de la OMV România să-și asume responsabilitatea pentru această eroare.
În luna aprilie a anului 2023, Andrei Cătălișan a călătorit la Budapesta pentru a-și petrece câteva zile de concediu. Pentru a se conforma tuturor cerințelor legale în timpul călătoriei sale, a mers să cumpere o vinieta pentru Ungaria de la o benzinărie OMV din Sibiu. La stația de pe Strada Milea, Andrei a solicitat vinieta necesară pentru traversarea Ungariei, neștiind că respectiva benzinărie nu comercializează viniete pentru Ungaria.
Pentru că la casa respectivei benzinării nu i s-a spus direct că nu se vând viniete pentru Ungaria, și nici nu i s-a comunicat explicit un refuz, Andrei a achitat vinieta oferită de vânzătorul de la benzinărie și și-a continuat călătoria, fiind convins că a respectat toate condițiile necesare.
Practic, OMV a emis o vinieta pentru România, dar pe document era specificată greșit țara ca fiind Ungaria. În inuarie 2024, Andrei Cătălișan a primit o amendă cu valoarea de 1436,37 lei pentru că a călătorit fară vinietă valabilă pentru drumurile din Ungaria.
„Anul trecut în 2023 în aprilie m-am dus în Budapesta într-un City-Break. Eu stau aproape de OMV-ul de pe Milea, și mi-am imaginat că așa cum se cumpara taxa de pod pentru Fetești, am zis ca pot sa cumpăr și vinietă pentru Ungaria. Solicit vinieta pentru Ungaria și nu primesc refuz, drept urmare am plecat cu vinieta respectivă crezând că este pentru Ungaria. Anul asta primesc amendă pentru ca nu am avut vinietă pe teritoriul Ungariei, cerându-mi-se să fac dovada”, a spus Andrei Cătălișan.
La drum în Ungaria cu două vignete pentru România
Sibianul a explicat că deținea deja o ro-vinietă valabilă pentru perioada respectivă, ceea ce ar fi făcut ca una suplimentară să fie inutilă, drept urmare nu ar fi avut logică să solicite una. Cu toate acestea, deoarece nu avea o dovadă a vinietei valabile pentru Ungaria, a fost nevoit să plătească amenda.
„Eu aveam și o rovinieta valabilă pentru perioada respectivă, drept urmare nu aveam de ce sa mai solicit încă o data vinieta. M-am dus la OMV și mi s-a spus că trebuia să verific. Am verificat detaliile de care știam, respectiv faptul că numărul de înmatriculare este corect, crezând că am achiziționat vigneta pentru Ungaria. Pe vigneta în titlu apare <<ro-vigneta>>, într-adevăr. Am plătit amenda pentru că era 650 de lei dus, 650 întors, și altfel s-ar fi dublat”, a mai explicat Andrei.
„M-am dus la OMV și mi s-a spus că trebuia să verific”
Mai departe, Andrei Cătălișan a trimis o sesizare către reprezentanții OMV în care a solicitat să fie găsită o soluție. Ca răspuns, OMV a transmis faptul că ei nu au eliberat vinietă pentru Ungaria deoarece nu comercializează așa ceva.
„Selectarea țării prezintă interes din punctul de vedere al indentificării țării de înmatriculare a vehiculului, nu și din punctul de vedere al valabilității rovignetei. În acest caz s-a selectat în mod eronat Ungaria în loc de România, dar rovinieta emisă este perfect valabilă pe teritoriul României, în perioada 23.04.2023-29.04.2023”, conform raspunsului celor de la OMV.
ANPC l-a lăsat cu ochii în soare
Bărbatul a mers mai departe în demersul său de a-și face dreptate, considerând că OMV ar fi trebuit să își asume responsabilitatea greșelii făcute de către angajatul benzinăriei care a tastat țara greșită, și a înaintat o sesizare către ANPC.
„Mi se pare o nedreptate, nu plâng după banii respectivi dar mi se pare că e nedrept, și toată lumea îmi dă peste ochi cu chestia aia cu ai semnat, ai obligația. Probabil nu toată lumea cumpara din Sibiu vigneta pentru vamă, eu am fost acela care a făcut-o”, a mai explicat Sibianul.
În urma reclamației la ANPC, vinovatul a fost declarat tot el, cu justificarea că OMV nu comercializează viniete valabile pe teritoriul Ungariei, informație pe care, aparent, angajații OMV nu au deținut-o la momentul incidentului.
ANPC menționează în răspuns că prin semnarea copiei exemplarului, reclamantul a luat la cunoștință și a fost de acord cu cele menționate pe formular. În cazul în care ar fi constatat o neconcordanță în cele scrise pe formular și în realitate, ar fi putut solicita modificarea în termen de 60 de minute de la achiziția acestuia.
„Cu privire la reclamația dumneavoastră înregistrată la CJPC SIBIU cu nr.838.30.01.2024, prin care reclamați OMV PETROM MARKETING SRL, în conformitate cu art.8, alin. (1) din Ordnanța Guvernului nr.27/2022 privind reglementarea activității de soluționare a petițiilor, și cu art 4.1, alin (11) din Procedura Generală privind Rezolvarea Reclamațiilor Consumatoriloe, procedură pe care o puteți vizualiza pe site-ul web al Autorității www.anpc.ro, secțiunea „Interes Public”, vă comunicăm că petiția a fost concluzionată nesoluțiionabilă din motiv că cele reclamate de dumneavoastră nu au putut fi dovedite”, scrie în răspunsul primit de la ANPC.
Cum va explicati ca avand vigneta valabila, pe acelasi numar de masina, OMV a mai emis una, dubland-o efectiv pe prima? De aici ar trebui inceput….
Si eu am patit la.gel.dar am scris la Autoritaea Maghiara de Autostrazi si mi au anulat amenda. Simplu. Fara sa ma cert doar le am trimis Vigneta gresita pe mail in care apareanr masinii si perioada
Omul, știa el ceva ! A confundat MOL cu OMV ! Păcat !!! Iar aiuriții de la OMV, l-au taxat !