Ministerul Educaţiei a dispus instruirea de urgenţă a directorilor, pentru managementul cazurilor de violenţă asupra elevilor şi cere afişarea materialelor vizuale de informare, în şcoli. Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională şi unităţile de învăţământ trebuie să colaboreze cu Birourile de Siguranţă Şcolară ale Poliţiei şi Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, care trebuie să intervină în maxim 1 oră, când violenţa este una gravă.
Fiecare elev, fiecare părinte și fiecare cadru didactic trebuie să știe exact ce este de făcut atunci când se confruntă cu o formă de agresiune, indiferent de natura ei, după cum a declarat, recent, ministrul Educaţiei, Ligia Deca. „De aceea, am dispus inspectoratelor școlare județene să întreprindă o serie de demersuri ( acţiuni specifice tipului de violenţă– n.r), în perioada imediat următoare, între 15 și 31 martie 2024″, a completat Deca.
Potrivit unui comunicat al Ministerului Educației, remis presei, până în data de 15 martie 2024, toate unităţile de învăţământ preuniversitar vor afişa materialele vizuale de informare, referitoare la Procedură, disponibile pe site.
Sesiunile de formare a directorilor vor fi organizate până la finalul lunii martie, din dispoziţia Ministerului Educaţiei, prin inspectoratele şcolare judeţene şi centrele judeţene de resurse şi de asistenţă educaţională. Directorii vor fi instruiţi cu privire la aplicarea „Procedurii privind managementul cazurilor de violenţă asupra antepreşcolarilor/preşcolarilor/elevilor şi a personalului unităţii de învăţământ”, după cum a informat Ministerul Educaţiei.
Se face apel la confidenţialitate privind autorul sau victima
Angajații școlilor sunt obligați să comunice cu părinții despre situația de violență, în absența copilului, în prezența consilierului sau a mediatorului școlar, într-un spațiu care asigură confidențialitatea celor implicați.
„De asemenea, trebuie păstrată confidențialitatea în legătură cu identitatea persoanelor implicate în cazurile de violență, indiferent dacă e vorba despre autori sau victime”, a precizat Deca.
Sesizarea Poliţiei este obligatorie în cazurile de violenţă gravă. Se permite controlul corporal
Dacă e martorul unei fapte de violenţă, personalul şcolii are obligaţia să elimine riscurile şi să le redea elevilor sentimentul de siguranţă fizică şi emoţională, se specifică în procedură.
În cazul faptelor de violenţă gravă asupra minorilor săvârşite de preşcolari, elevi sau personalul şcolii, dacă există suspiciunea unei infracţiuni, directorul este obligat să sesizeze Poliţia (112). Poliția este sesizată prin 112 sau prin dispeceratul subunităților de poliție, astfel că cel mai apropiat polițist se va prezenta la școală în cel scurt timp posibil.
Polițistului îi vor fi permise măsuri privind controlul corporal, controlul bagajelor, conservarea probelor, aplicarea de sancțiuni contravenționale, audierea autorilor, victimelor și martorilor şi chiar conducerea persoanelor implicate la sediul subunității de poliție.
Serviciile publice de asistență socială (DGASPC) trebuie să intervină în maxim 1 oră
Tot directorul unităţii de învăţământ este obligat să sesizeze 119 – Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, în cazul faptelor de violenţă gravă.
Dacă situația sesizată la 119 este încadrată ca urgență (abuz sexual, munci intolerabile și trafic de minori, copilul refuză să meargă acasă), DGASPC trimite echipa mobilă la unitatea de învățământ, în maxim o oră, pentru evaluarea inițială și gestionarea situației la fața locului.
Iar în situațiile care nu reprezintă o urgență, reprezentanții SPAS, la solicitarea DGASPC, realizează evaluarea inițială a situației în maximum 72 de ore de la înregistrarea cazurilor.
După înregistrarea cazului la DGASPC, în urma sesizării la 119, directorul DGASPC desemnează un manager de caz, care va constitui o echipă multidisciplinară și interinstituțională, potrivit prevederilor HG 49/2011 (asistent social, psiholog, medic, polițist, jurist, cadru didactic), se arată în procedură.
Această echipă, sub coordonarea managerului de caz, evaluează cazul, elaborează, aplică și monitorizează Planul de reabilitare și reintegrare socială.
Părinţii trebuie să ştie că DGASPC și furnizorii privați pot oferi servicii specializate pentru copii și familia acestora, în cadrul centrelor de consiliere pentru copiii abuzați, neglijați, exploatați, centrelor de consiliere pentru copiii victime ale traficului, centrelor de prevenire a abuzului, neglijării, exploatării copilului, iar în lipsa acestora – centrelor de consiliere pentru părinți și copii, centrelor de zi.
Cazurile de violenţă vor fi raportate la CJRAE. Sprijin de urgenţă acordat de o Comisie specială constituită la Sibiu
În şcolile cu un număr ridicat de cazuri de violenţă înregistrate, ISJ şi CJRAE vor acorda sprijin de urgenţă pentru planificarea şi desfăşurarea unor măsuri de prevenire şi combatere a cazurilor de violenţă, iar măsurile luate de aceştia vor fi raportate la Ministerul Educaţiei, până în data de 31 martie 2024, după cum este prevăzut în procedură.
Pe lângă sarcina de a desfăşura noi sesiuni de formare cu toţi directorii, Centrele de Resurse şi Asistenţă Educaţională vor prelua şi înregistrarea cazurilor de violenţă raportate la nivel de judeţ, de către şcoli, conform noii proceduri şi legii 272/2004 (actualizată si revizuită).
Astfel, la Sibiu, la nivelul instituţiei, a fost constituită Comisia de înregistrare a cazurilor de violenţă raportate de către şcoli, formată dintr-un responsabil şi 2 membri. În acest sens, directorul CJRAE Sibiu a făcut apel la consilierii şi mediatorii şcolari,din subordine, aflaţi în unităţile de învăţământ, să sprijine identificarea şi raportarea cazurilor de violenţă, prin transmiterea situaţiilor pe adresa echert.valeria@gmail.com.
Săptămâna Toleranței în școli, ghidul și activitățile propuse de Organizaţia Salvați Copiii
La rândul său, Organizația Salvați Copiii România, pe fondul acestor evenimente, a lansat în această săptămână, la data de 11 martie 2024, mai devreme cu câteva luni decât de obicei, Ghidul Toleranței (toolkit), adresat dascălilor dar şi părinţilor.
„În timp de o săptămână, pe care am numit-o „Săptămâna Toleranței, prin acţiunile din ghidul nostru, se pot crea legături mai puternice între copii, părinți și profesori, se poate explora importanța comunicării deschise și înțelegerea cu privire la diversitate. Pe măsură ce Săptămâna Toleranței se încheie, să nu uităm că aceste valori trebuie să fie parte integrantă în viața de zi cu zi”, se precizează în mesajul organizaţiei.
Dascălilor le este recomandat să trimită scrisori către părinţi
Organizația vine și cu unele recomandări utile pentru profesori sau părinți.
„Pe măsură ce desfășurați activitățile, este esențial să observați atent comportamentul copiilor. Analizați dacă se bucură, dacă participă activ și dacă înțeleg scopul și desfășurarea acesteia. Observați dacă sunt elevi care evită să participe sau se retrag de la anumite activități”.
Salvați Copiii propune, în materialul său, pentru Săptămâna Toleranței, o serie de 5 activități utile în rețelele de elevi și adulți, atât în mediul formal cât și informal, precum şi implicarea întregii comunităţi.
Organizaţia pune accent îndeosebi pe implicarea părinţilor în a gestiona violenţa dintre elevi, şi îndeamnă dascălii să ia contact cu aceştia: ” Trimiteți părinților o scrisoare, în care să explicați ce include săptămâna toleranţei și cum pot sprijini de acasă activităţile desfăşurate la clasă”, pentru a avea continuitate.
Ghidul și materialele propuse de Organizația Salvați Copiii, pentru Săptămâna toleranței, care pot fi utilizate atât de profesori, cât și adaptate de părinți, le puteți desărca de aici