După numeroase misiuni de salvare și reabilitare, noul vagon destinat călătoriilor turistice s-a alăturat trenurilor ce operează în Valea Hârtibaciului. Acesta va contribui la extinderea capacității de transport cu 30 de locuri, începând cu sezonul turistic din 2024.
Asociația Prietenii Mocăniței a făcut anunțul oficial cu privire la noul vagon destinat călătoriilor turistice, evidențiind traseul dificil și eforturile depuse pentru a atinge acest obiectiv.
„Produs la fabrica de vagoane MEVA din Drobeta Turnu-Severin la mijlocul anilor ’80, a circulat între Sibiu și Agnita până în anul 2001, cu numărul de înmatriculare CFR 70532520053-7, după care a fost abandonat la capăt de linie în gara Sibiu și mai apoi în fața depoului mocăniței din Sibiu, unde a ajuns adăpost pentru oamenii străzii și a fost vandalizat. Vândut într-un final către Remat, el a fost salvat pentru proiectul de revitalizare a mocăniței de sub flacăra de autogen, la propriu, fiind deja în curs de tăiere de către angajații Remat-ului atunci când, în anul 2008, a fost oferit alt fier vechi la schimb, pentru el și încă alte trei vagoane similare”, se menționează în anunț.
De la fier vechi bun numai de tăiat, la vagon nou, numai bun de circulat
O parte din podeaua și structura interioară a noului vagon destinat călătoriilor turistice erau deja secționate. Întreg mobilierul interior, scaunele, instalația electrică dar și geamurile au fost deteriorate, rupte și scoase afară. Rămas doar o carcasă, vagonul a devenit un depozit temporar pentru toate elementele eliminate, provenite atât din propriul său interior, cât și din alte două vagoane similare deja demontate. Ulterior, a fost transportat la Agnita, unde a așteptat timp de 15 ani momentul propice pentru a fi pus în valoare.
În cele din urmă, vagonul a fost „salvat” prin contribuția unuia dintre voluntarii asociației astfel încât, deși speranțele că vagonul ar mai putea funcționa vreodată erau foarte mici, „după 18 luni de muncă și 311780 lei din fonduri europene nerambursabile, pe poarta uzinei SC Calea Ferată Îngustă SA din Crișcior ieșea un vagon ca nou, despre care cei de acolo au zis: >>”, au mai detaliat reprezentanții asociației.
Noul vagon face parte din proiectul „Un tren pentru Mocăniță”, depus de Asociația Prietenii Mocăniței în parteneriat cu comuna Marpod la GAL Microregiunea Hârtibaciu și finanțat cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), implementat de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, din subordinea Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. PNDR este finanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală.
Sursă foto: Facebook Asociația Prietenii Mocăniței