nouă reglementare rca: șoferii vor trebui să demonstreze reparația mașinii în regie proprie
Foto Arhivă

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) anunță o nouă reglementare pentru plățile în regie proprie în cadrul RCA. Obiectivul? Descurajarea reparațiilor necorespunzatoare ale vehiculelor avariate și, implicit, creșterea siguranței pe drumurile din România.

nouă reglementare rca: șoferii vor trebui să demonstreze reparația mașinii în regie proprie

„Este o modificare care până acum nu a apărut în discuții. Este aceea referitoare la plățile efectuate ca despăgubiri materiale, plățile efectuate către asigurați, plăți în numerar, în avans, plăți care sunt drepturi ale păgubitului acoperit de RCA și se fac la cererea acestuia. Acest drept rămâne valabil, dar trebuie să luăm în considerare că un asemenea mecanism generează și unele efecte secundare. Poate fi o motivație pentru a fi făcute reparațiile acelor vehicule nu neapărat în service-uri autorizate și mai ales reparațiile să nu fie complete. Avem în vedere introducerea unui mecanism astfel încât cel care are un autovehicul avariat și a fost deschis un dosar de daună penru care s-a plătit un beneficiu sub forma unei sume, așa zisa regie proprie, să aibă obligația ca într-o anumită perioadă să prezinte documente justificative către asigurătorul său prin care să demonstreze că mașina respectivă a fost reparată în condiții legale. Mai departe, informația respectivă va avea o valorificare”, a declarat, într-un amplu interviu pentru Economica, Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF responsabil de piața asigurărilor.

Regia proprie este o metodă de gestionare a daunei care a fost încurajată de firmele de asigurare în ultimii ani, în principal ca soluție pentru reducerea costurilor, în condițiile în care, conform celor afirmate chiar de reprezentanți ai pieței, unele service-uri au tendința să încarce devizele cu valori mai mari decât media pieței. Sumele oferite de asigurători direct păgubitului diferă de la societate la societate, însă companiile mari, multinaționale, care după falimentele Euroins și City Insurance domină și vânzările de RCA, au sisteme elaborate de analiză și propun, în general, valori decente (pentru ora de manoperă, de exemplu). În acest context, conform datelor consultate de Economica, în cazul unor societăți precum Allianz Țiriac sau Groupama, de exemplu, ponderea dosarelor rezolvate prin plata în avans, direct către păgubit, depășește 40%. Regia proprie este încurajată și de cele două societăți care activează pe piață în baza pașaportului european (Axeria și Hellas Direct). La un număr anual de dosare care, conform datelor ASF merge spre 350.000 pe an, vorbim, așadar, despre cel puțin 140.000-150.000 de șoferi care își rezolvă astfel problema.

„În acest context, avem în vedere o altă prevedere, legată de autovehiculele care au avut o daună și care au o afectare majoră a sistemului de direcție, de frână sau care pot fi considerate din punct de vedere tehnic ca fiind daună totală. Avem în vedere ca informația despre astfel de autovehicule să ajungă la RAR, astfel încât să se poată ajunge la o verificare suplimentară la anumite inspecții. Avem în vedere și alte soluții pentru ca acest proces să fie urgentat, astfel încât să evităm situațiile în care vom avea în trafic autovehicule care au un risc ridicat din cauza acestor probleme tehnice. Este adevărat că este responsabilitatea șoferului de a nu se expune riscului în trafic, dar este și o responsabilitate a tuturor părților implicate, aceea de a scurta perioada de la data în care mașina a fost avariată cu probleme tehnice serioase și data de la care ea reintră în trafic îndeplinind condițiile normale”, a explicat vicepreședintele ASF.

Ultima oră

Comentariul meu

Publică