probleme cu ro e-transport: comercianții și transportatorii, blocați la vamă
foto: arhivă

Comercianții și transportatorii reclamă faptul că sistemul RO e-Transport întâmpină probleme grave de funcționare de câteva zile și nu pot obținere codurile necesare să poată autentifica marfa la trecerea de frontieră, informeaza portalul de stiri ziare.com

Potrivit Ordonanței de urgență nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, dacă se efectuează un import/export și de 1 ban indiferent de țară, operatorul economic este obligat să obțină codul UIT din RO e-Transport.

Site-ul ANAF nu se poate accesa pe RO e-Transport, ca să nu spun că nici pe cel normal nu este ușor de intrat, TIR-ul ajunge imediat în vamă. Ce faci în acest caz? Vrei să declari, dar nu poți, vrei sa obții codul UIT, dar nu îl poți obține. Nu de azi, ci de două zile”, deplâng online comercianții, disperați că sunt puși în situația să rămână cu marfa în vamă.

Conceptul de cod UIT a fost introdus în contextul implementării sistemului RO e-transport de către autoritățile competente, prin intermediul Ordonanței de Urgență nr. 41/2022. Codul UIT reprezintă o secvență unică atribuită de Sistemul RO e-Transport pentru identificarea mărfurilor implicate în tranzacții comerciale ce presupun transport de bunuri cu risc fiscal crescut.

Sunt obligați să posede codul UIT, în timpul transportului, operatorul de transport rutier (șoferul) trebuie să dețină codul UIT, fie în format fizic, fie electronic, alături de documentația specifică transportului de bunuri cu risc fiscal crescut, precum și operatorul economic ce efectuează transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat folosind vehicule proprii, acționând în nume propriu (o nouă prevedere adăugată în iulie 2023, prin Legea nr. 233/2023).

Persoanele obligate să declare datele în sistemul RO e-Transport sunt destinatarul sau expeditorul înscris în declarația vamală, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat, beneficiarul din România al bunurilor cu risc fiscal ridicat, precum și furnizorul din România al bunurilor cu risc fiscal ridicat.

Potrivit legii, dacă sistemul RO e-Transport nu este funcțional la momentul necesar pentru declarare (la intrarea în România, la import, la inițierea transportului sau pe durata acestuia), obligația de declarare se suspendă temporar până la repunerea în funcțiune a sistemului. Obligațiile suspendate trebuie îndeplinite până la sfârșitul următoarei zile lucrătoare după ce sistemul devine din nou funcțional, aplicabil și pentru transporturile încheiate în acest interval.

Utilizatorii menționați sunt, de asemenea, obligați să furnizeze codul UIT al bunurilor transportate operatorului de transport rutier, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, înainte de traversarea frontierei sau de inițierea transportului în România, prevede OUG 115/2023.

Situația pe care o reclamă comercianții și angajații implicați în sistemul de transport care se văd în situația să nu poată prezenta documentația corectă la vamă este cu atât mai delicată cu cât aceștia se tem de sancțiunile ridicate prevăzute în actul normativ.

Articolul 13^1 al Ordonanței de Urgență nr. 115/2023 stabilește un cadru pentru sancționarea unor fapte considerate contravenții în contextul monitorizării transporturilor de bunuri prin sistemul RO e-Transport, cu condiția ca aceste fapte să nu constituie infracțiuni conform legii penale.

Pentru nerespectarea anumitor prevederi și declararea incorectă a cantităților de bunuri, amenzile variază între 10.000 și 50.000 de lei pentru persoanele fizice și între 20.000 și 100.000 de lei pentru persoanele juridice, incluzând și confiscarea bunurilor nedeclarate.

Pentru alte nerespectări specificate: Amenzile sunt similare, variind între 10.000 și 50.000 de lei pentru persoanele fizice și între 20.000 și 100.000 de lei pentru persoanele juridice.

Pentru nerespectarea regulilor de către conducătorii vehiculelor: Amenzile sunt între 5.000 și 10.000 de lei.

Ultima oră

Comentariul meu