ce facem dacă un copil se confruntă cu probleme psihologice. sfatul unui specialist cunoscut: “ în toate aceste situații, prezenţa părinţilor este esenţială”

Diriginte, consilier școlar, psihoterapeut sau psihiatru?  Mircea Miclea, psiholog și profesor de științe la Universitatea „Babeș-Bolyai“ din Cluj-Napoca, clarifică etapele  în care cei 4  trebuie să facă intervenţia psihologică la copii

Profesorul recomandă 4 niveluri de intervenţie psihologică la copii. “Consilierii şcolari sunt cei care dirijează intervenția, dar trebuie utilizați toți agenții  (diriginte, consilier școlar, psihoterapeut sau psihiatru) care contribuie la schimbare, conform  unei declaraţii recente.

“La primul nivel sunt probleme pe care le pot rezolva profesorii  de la clasă, în special dirigin-ii. La al doilea nivel sunt problemele pe care le pot rezolva profesorii consilier școlari ”, precizează acesta.

La al treilea nivel sunt cele pe care le pot rezolva și psihioterapeuţii, iar la al patrulea nivel psihiatrii sau psihiatri plus psihoterapeuți, adaugă profesorul.

Dacă problema îl depășește pe consilierul școlar, părintele poate consulta lista psihoterapeuților acreditați de Colegiul Psihologilor, dar poate să întrebe totuși consilierul școlar pe cine le recomandă, mai spune acesta.

Dacă nu se rezolvă prin psihoterapie, atunci trebuie recurs la medicație, eventual o combinație dintre medicație și psihoterapie, recomandă psihologul.

Rolul părinţilor-esenţial

“ În toate aceste situații, prezența părinților este esențială”, atrage atenţia profesorul Miclea, fost ministru al educației, subliniind că munca trebuie continuată şi acasă, cu copiii, pentru a avea rezultate.

Profesorul ne oferă şi un exemplu de situaţie:

“ Dacă ai un copil de 5, 6 ani și are o problemă cu autoreglarea emoțională, atunci eu, ca psiholog, îi spun anumite lucruri și fac anumite lucruri, dar, în același timp, îți dau ție, ca părinte, o serie de materiale multimedia, pe care eu le-am filtrat, din care tu înveți cum anume să te comporți cu el când el nu este la mine în cabinet, e la tine acasă “,  precizează acesta.

Profesorul consilier şcolar nu e singurul care intervine

Mircea Miclea subliniază că nu doar profesorului consilier şcolar îi  revine sarcina pentru a rezolva problema unui copil, rolul acestuia fiind la al doilea nivel, ci  trebuie implicaţi toți ceilalţi: “Acesta este standardul de aur în intervenția la copii “.

Profesorul  speră că situaţia numărului de consilieri şcolari s-ar putea îmbunătăţi, în 2-3 ani, în intreaga ţară, chiar dacă, în prezent, unui profesor consilier școlar, din Centrele Judeţene de Reurse şi Asistenţă Educaţională,  îi revin, la nivel de şcoală, 1400 de elevi, în medie, pe județe,  iar în unele un consilier la 800 elevi.

Ultima oră

Comentariul meu