Românii monitorizaţi de autorități. Pe listă se află și consumul de carne, deplasările cu avionul și numărul de maşini deţinute

Date statistice referitoare consumul de carne al fiecărui cetățean, numărul de ore în care circulă cu mașini care nu sunt electrice, numărul de autoturisme pe familie sau numărul de zboruri private într-un an vor fi raportate  Comisiei Europene, de către România  şi ale state membre UE, începând de acum şi până în 2025.

Datele colectate vor fi utilizate pentru stabilirea amprentei de carbon și introducerea unei suprataxări, după cum prevede Comunicarea „Pregătiți pentru 55”, care are ca scop  îndeplinirea obiectivului climatic al UE pentru 2030 pe calea spre atingerea obiectivului de neutralitate climatică şi care susţine  Regulamentul delegat (UE) 2020/256 .

În ansamblu, pachetul consolidează opt acte legislative existente și prezintă cinci noi inițiative, într-o serie de domenii de politică și sectoare economice: climă, energie și combustibili, transporturi, clădiri, exploatarea terenurilor și silvicultură.

Astfel, România este obligată să raporteze la Comisia Europeană, pentru fiecare cetățean,  care este distanța pe jos până la cel mai apropiat spațiu verde public, posibilitatea de a accesa locul de muncă într-un interval de 1 oră, cu mijloace de transport public, cu bicicleta sau pe jos, forma de transport principală utilizată.

Comisia Europeană solicită date privind frecvența consumului de carne, numărul de autoturisme personale, anul primei înmatriculări a autoturismului, numărul de zboruri private sau de afaceri în interiorul Europei și în afara acesteia, precum și numărul de ore petrecute într-o mașină neelectrică, ca șofer, într-o perioadă obișnuită de 7 zile.

Comisia propune începerea aplicării sistemului de comercializare a certificatelor de emisii în 2026 pentru sectoarele transportului rutier și clădirilor.

Cunoscând faptul că autoturismul mediu are o durată de viață între 10 și 15 de ani, este urgent să se stabilească un preț pentru emisiile de dioxid de carbon generate de transportul rutier, pentru ca parcul de autovehicule actual să devină mai puțin poluant, se arată in Comunicare.

Revizuirea Directivei privind performanța energetică a clădirilor, planificată pentru mai târziu în cursul acestui an, va identifica măsuri specifice pentru a accelera ritmul renovărilor clădirilor, contribuind la eficiența energetică, la obiectivele privind energia din surse regenerabile și la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în sectorul clădirilor.

Comisia propune extinderea treptată a actualului EU ETS la sectorul maritim în perioada 2023-2025. De asemenea, vor fi necesare eforturi mai mari din partea operatorilor din sectorul aviației pentru a-și reduce emisiile, motiv pentru care Comisia propune eliminarea treptată a certificatelor de emisii gratuite pe care le primește în prezent acest sector.

Unul dintre participanții la Forumul Economic de la Davos a anunțat  că se lucrează la dezvoltarea unui soft care să urmărească cetățenii unde călătoresc, cu ce mijloc de transport, ce mănâncă, menit să calculeze amprenta de carbon.

Ultima oră