Prima autostradă „Made in China” din România, Lotul 3 al Autostrăzii Bucureștiului A0 Nord, cu o lungime de 8,5 kilometri, va fi construită de compania chineză China Civil Engineering Corporation (CCECC), informează NewsWeek.
Autostrada va fi construită între Afumați DN 2 și Cernica DN 3 și va avea o lățime de 22 de metri. Contractul de proiectare și execuție are o valoare de circa 81 de milioane de euro.
Companiile chinezești nu aveau voie să participe la licitațiile publice din România din martie 2021, din cauza unei interdicții impuse de guvernul român.
„Suntem bucuroși să anunțăm că am câștigat licitația pentru Lotul 3 al Autostrăzii Bucureștiului A0 Nord. Ne angajăm să construim o autostradă de înaltă calitate, care să servească nevoilor comunității românești”, a declarat un reprezentant al CCECC.
În martie 2021, ministrul transporturilor de la acea vreme, Cătălin Drulă, anunța, la finalul ședinței de guvern, că a fost depus proiectul de ordonanță de urgență care prevede interzicerea companiilor din state care nu au acorduri cu UE la licitațiile publice din România, iar printre aceste state se numără și China.
Drulă a spus că excluderea de la licitații se va aplica doar pentru proiectele viitoare. Decizia a fost publicată în Monitorul Oficial la 5 aprilie. Ea consfințea faptul că, la procedurile de achiziţii publice, vor avea posibilitatea să participe doar companiile din Statele Membre ale Uniunii Europene sau din Spaţiul Economic European, ţări terţe care au ratificat Acordul privind Achiziţiile Publice ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului sau alte ţări terţe care se află în proces de aderare la Uniunea Europeană.
Valoarea estimată a contractului pentru Lotul 3 A0 Nord, 466.278.289,00 lei, fără TVA
Au fost două reevaluări, trei runde de contestații și trei câștigători: inițial Nurol (Turcia), al doilea Ictas (Turcia) și chinezii de la CCECC în cele din urmă.
După mai multe contestații, CNAIR a fost obligată de lege să semneze contractul pe Lotul 3 al Autostrăzii A0 Nord cu China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC), companie chineză de stat.
Cei 8,6 kilometri de autostradă fac legătura dintre Afumați (nod A0-DN2) și Pantelimon (DN3, nodul A0-DN3 nu este cuprins în acest contract).
Durata contractului este de 30 luni, din care 12 luni perioada de proiectare și 18 luni perioada de execuție. Garanția lucrărilor este între 5 și 10 ani, în funcție de perioada ofertată în cadrul factorului de evaluare.
Turcii de la Ictas au depus, ultima contestație, pe 5 decembrie 2022, ultima zi în care puteau face acest lucru. Instanța a respins acțiunea.
Proiectarea Lotului 3 A0 Nord a început în mai 2023. Gata la sfârșitul lui 2025?
Proiectarea Lotului 3 A0 Nord a început în mai 2023, la circa două luni de la semnarea contractului cu firma din China. Prin urmare, cum termenul pentru proiectare este de 12 luni, în mai 2024 ar trebui să înceapă lucrările propriu-zise.
Apoi, dacă calculăm 18 luni de execuție, conform contractului, Lotului 3 A0 Nord ar trebui să fie gata până la finalul lui 2025.
Dacă se ține sau nu China Civil Engineering Construction Corporation de proiect rămâne de văzut, având în vedere că pe celălalt șantier de infrastructură rutieră din România unde lucrează chinezii, Centura Zalău, lucrările merg prost.
Firma chinezească Sinohydro Corporation Limited, a câștigat, în 2020, o licitație de 185 de milioane de lei pentru construirea Centurii Zalăului, împreună cu un antreprenor local, SC GoodProod (România).
În august 2023, Centura Zalău abia ajunsese la 50%, deși trebuia să fie la 100%. Lucrările pe cei 5,5 kilometri au început în 14.04.2021 și trebuiau terminate în 30 de luni, adică în 2,5 ani. Iar, optimist, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a estimat că „realist lucrările pot fi finalizate în vare anului viitor (2024, n. red.)”.
„Rezilierea contractului pentru Varianta Ocolitoare Zalău este o măsură extremă la care nu vreau să fim nevoiți să apelăm! Asocierea de constructori români și chinezi înregistrează întârzieri pe cei 5,5 km ai acestui obiectiv. Paradoxal, totul din cauza partenerului român care îngreunează aplicarea legislației privind actualizarea prețurilor. Atrag atenția asociatului român să își respecte obligațiile contractuale și să facă eforturi, alături de partenerul chinez, pentru finalizarea lucrărilor”, a scris Grindeanu, în august 2023, pe Facebook.
„Îmi doresc ca Asocierea româno-chineză să găsească resursele necesare pentru recuperarea întârzierilor, astfel încât să evităm rezilierea acestui contract. Ambii parteneri trebuie să înțeleagă că aceasta este ultima atenționare pe care o primesc!”, a mai scris ministrul.