Studiu: Suntem de opt ori mai câștigați citind o carte decât un text digital

Cercetătorii au demonstrat demult că lectura unui text scris, fie ea făcută de plăcere sau în scop academic, îmbunătățește abilitatea cititorilor începători de a înțelege un text. Cu toate acestea, folosirea explozivă a aparatelor digitale, accesul constant la acestea, și noile tipuri de materiale folosite pentru lectură au introdus noi obiceiuri de citit.

Un studiu realizat la Universitatea din Valencia sugerează că pe parcursul unei perioade lungi de timp cititul cărților ar putea îmbunătăți abilitățile de înțelegere ale unui text de șase până la opt ori mai mult decât cititul textelor digitale.

„Asocierea dintre frecvența cititului digital de plăcere și abilitățile de înțelegere a unui text este aproape zero”, a declarat Ladislao Salmerón, profesor la Universitatea din Valencia și coautor al studiului. Acest lucru se poate datora faptului că însăși „calitatea lingvistică a textelor digitale tinde să fie mai scăzută decât cea a textelor tipărite”, a mai adăugat el. Una dintre explicații poate fi faptul că textele din media socială, spre exemplu, sunt de obicei scrise în stil conversațional, pot fi lipsite de sintaxă și de un raționament complex.

Suntem tentați să sărim peste paragrafe citind un text digital

Salmerón menționează că atitudinea pe care o avem în fața textelor digitale tinde să fie mai superficială decât cea pe care o avem în fața materialelor tipărite, și că suntem tentați să scanăm cu privirea textul, sărind peste pasaje întregi. Acest lucru poate însemna că cititorul „nu se implică pe deplin în narațiune sau nu captează pe deplin relațiile complexe dintr-un text informativ”.

El a mai adăugat că o concluzie surprinzătoare a studiului a fost că înțelegerea este scăzută indiferent de tipul de citire digitală în care oamenii se angajează, fie că e vorba despre media socială sau de site-uri educaționale precum Wikipedia. „Ne așteptam ca ultimele să fie mult mai pozitiv asociate cu înțelegerea textului, însă datele noastre spun că nu este cazul.”

Cei mai afectați de lectura digitală sunt copiii mici

Studiul, publicat în Review of Educational Research, arată că elevii din învățământul primar sunt cel mai puternic afectați de cititul digital în detrimentul cărților, în timp ce elevii din învățământul secundar și studenții nu ar fi atât de puternic influențați.

Salmerón sugerează că acest lucru se datorează faptului că elevii din ciclul primar sunt mai puțin capabili să gestioneze lucrurile care îi distrag, cum ar fi mesajele primite, care pot apărea în timpul cititului pe un dispozitiv digital. „Știm că abilitatea noastră de a regla cunoașterea evoluează în timpul adolescenței”, a spus el. Copiii mici „ar putea să nu fie complet echipați să-și reglementeze activitatea atunci când citesc de plăcere un text digital”.

Autorii studiului au mai afirmat că, atunci când se angajează frecvent în lectura unui text digital, cei mici pot învăța mai puțin vocabular academic „într-o perioadă critică, când trec de la a învăța să citească la a citi pentru a învăța”.

Cercetătorii nu sunt împotriva cititului digital

Cercetătorii nu sunt „împotriva cititului digital”, a clarificat Lidia Altamura, doctorandă și coautoare a studiului. „Doar că, bazându-ne pe ceea ce am descoperit, obiceiurile de citire digitală nu au aceeași eficacitate ca citirea unui text imprimat. De aceea, atunci când se recomandă activități de lectură, școlile și liderii școlii ar trebui să pună accentul pe cititul textelor imprimate mai degrabă decât pe cel al textelor digitale, în special pentru cititorii mai tineri.”

Ultima oră

Comentariul meu

Publică