Astăzi, de la ora 19.00, la Sala Thalia, artiștii Ladislau Csendes –vioară și Cătălin Crețu – electronics propun publicului sibian concertul „Strings IN connectiON„. În program: Bernard Parmegiani & Devy Erlih –„Violostries”, Kaija Saariaho – „… de la Terre”, Tiberiu Olah – „Rime pentru revelația timpului” și Octavian Nemescu – „Metabizantinirikon”. Biletele sunt disponibile la casieria Filarmonicii și pe iabilet.ro la prețul de 30 lei (50% reducere pentru elevi, studenți, pensionari).
„Violostries„ (1963/64) reprezintă convergența mai multor direcții diferite de cercetare muzicală, cu accent pe dialogul compozitor-interpret; Devy Erlih a scris partitura pentru vioară pornind de la o concepție generală a lucrării compusă pe bandă de Bernard Parmegiani, ea însăși alcătuită în întregime din sunete de vioară. Nouă înălțimi sonore, editate și mixate în diverse forme și dimensiuni, formează curba de învăluire aacestei piese.
„… de la Terre„ (1991) este cea de-a treia secțiune a baletului „Maa„al compozitoarei Kaija Saariaho. Titlul înseamnă „pământ”, „tărâm” sau „țară”. Baletul nu este narativ, dar este construit în jurul unor arhetipuri tematice precum uși, porți, călătorii și traversarea apelor. Partitura are șapte secțiuni, dintre care unele sunt pur electronice, iar altele combină instrumente acustice cu tratament electronic. Potrivit compozitoarei, „… de la Terre„ acționează ca izvor pentru materialul muzical general al lucrării.Monologul său emoționant și intens servește la sublinierea rolului nucleu pe care îl joacă în ansamblul lucrării.
„Rime pentru revelația timpului„ (1999) este o versiune a Sonatei pentru vioară și mediu electronic, interpretată pe baza principiului ordonării timpului subiectiv prin suprapuneri și interșanjabilități, procedee utilizate de compozitor în numeroase lucrări.
„Metabizantinirikon„ (1984) are – la nivel simbolic – configuraţia trupului omenesc. Stratul A, etajul inferior, este sediul instinctelor viscerale, reptiliene ale materiei (ale energiilor condensate), al nivelului vibraţional coborât. Este planul NATURALITĂŢII. B-ul median este zona CULTURALITĂŢII sau, altfel spus, a modelelor naturale, conştientizate şi transfigurate în proiecţii culturale, fiind destinat momentului spectacular al lucrării. C-ul, partea superioară a partiturii, reprezintă abordarea şi practicarea de factură TRANSCULTURALĂ şi postspectaculară a acestui opus.
Tot astăzi, în foaierul Filarmonicii, va fi vernisată instalația audio-vizuală „Eterofonii optosonice„, de Cătălin Crețu.
„Lucrarea este inspirată de un experiment la care am asistat la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizica Laserilor, Plasmei și Radiației din Măgurele și care urmărea caracteristicile de sincronizare a două lasere cuplate bidirecțional ce funcționau într-un regim haotic al fasciculului. În urma experimentului, spectrele celor două emisii optice se sincronizau în condiții speciale de laborator. În căutarea acestei stări de stabilitate apăreau mereu mici abateri, alunecări, devieri ce mi-au amintit de tehnicile eterofonice utilizate în muzicile tradiționale și preluate de compozitori ai secolului 20 precum George Enescu, Ștefan Niculescu sau Pierre Boulez.
Un flux numeric haotic-aleator (asemănător cu cel generat de experiment) stă la baza controlului materialului audio. Acesta este descompus, deviat asemenea celor două lasere din experiment, de această dată pe baza trendului melodic: când fluxul melodic își schimbă sensul ascendent/descendent sunetul de inflexiune este menținut, în timp ce mișcarea se transferă la cealaltă voce. Mai mult, cele două entități complementare realizează o ring-modulație permanentă, fapt ce dinamizează conținutul spectral sonor bazat exclusiv pe sunete electronice de tip «dinte de fierăstrău». Prin analogie cu experimentul, am putea numi tehnica utilizată sincronizare a dinamicilor haotice sonore.
Din rațiuni artistice, am prevăzut în algoritm, la momentele de inflexiune melodică, posibilitatea generării unor micro-melodii ornamentale, după modelul muzicilor tradiționale, sursă a procedeelor eterofonice.
Interfața vizuală, o reprezentare structurată a îngemănării tuturor melodiilor, realizează, la nivel simbolic, o sincronizare cu mediul optic, cel ce a generat ideea lucrării„, a explicat autorul.
Proiectul este realizat cu sprijinul Asociației Qolony. Consultanți științifici: Ionuț Andrei, Marian Zamfirescu. Foto credit: Cătălin Georgescu.