O serie de discuții au avut loc, joi, în ședința de Consiliul Local, cu privire la proiectul de hotărâre privind modificarea programului de circulație al autobuzelor Tursib. Liderul de sindicat a pus pe masă problemele cu care se confruntă șoferii și a avertizat că vor urma demisii în masă dacă nu se iau măsuri.
Multe ore suplimentare, șoferi puțini și extenuați
Eduard Teodosescu, liderul de sindicat de la Tursib, a prezentat în fața consilierilor locali, înainte de a vota un proiect privind modificarea programului de circulație al transportului public în comun, problemele cu care se confruntă șoferii și nevoie pe care le au. Acesta a spus că ei își doresc salarii decente și nu intenționează să intre în grevă însă, dacă situația nu se va rezolva, își vor prezenta demisiile.
„Doresc să vă împărtășesc modul în care noi, șoferii, percepem situația actuală. De-a lungul anilor, veniturile nete ale șoferilor au fost în mare parte susținute de ore suplimentare. Această muncă suplimentară a dus la o creștere a frecvenței de circulație și la o mare atractivitate a transportului în comun. Cu toate acestea, salariile șoferilor nu au crescut suficient. În lunile noiembrie și decembrie din acest an, unii dintre noi se vor întoarce acasă, în perioada sărbătorilor de iarnă, cu facturi crescute și cu salarii care nu acoperă nevoile unui trai decent. Această situație creează un cerc vicios. (…) În momentul de față avem 20 de șoferi pensionari, care de mâine ar putea sa nu mai vină la serviciu. Avem 25% spor de vechime băgat în salariu. Noi, șoferii, avem 4.200 de lei salariul. (…) În momentul de față noi suntem înjurați, batjocoriți, nu știu cum să mă exprim, de către călători, din cauza întârzierilor. Oamenii ne fac troacă de porci pe noi din cauza traficului. Nu mai suportăm așa ceva și nu mai dorim să facem ore suplimentare. Nu că nu dorim, dar vrem un salariu decent, la munca depusă. (…) De ani și ani de zile este lipsă de șoferi la Tursib”, a spus liderul de sindicat.
Șoferii amenință cu demisia
Acesta a realizat inclusiv o comparație între salariile de încadrare pe care le au șoferii societăților de transport public în comun din alte orașe și cei din Sibiu. Cele mai mari salarii sunt în Cluj-Napoca (6.900 lei), apoi în Timișoara (6.200 lei). Brașovenii au un salariu de 5.900 lei, iar șoferii din Pitești de 5.000 lei. La Sibiu, salariul de încadrare este 4.200 lei. Din cauză că nu sunt recompensați pe măsura muncii depuse, șoferii amenință cu demisia.
„La solicitarea șoferilor, am făcut un tabel cu toți conducătorii auto ca, în cazul în care nu avem garanția că la anul vom avea un buget pentru ca salariile noastre să fie mai consistente, să fim și noi răsplătiți pentru munca depusă în folosul cetățeanului sibian, (…) de la anul vor să își bage toți demisiile. Eu nu îi încurajez să facă protest, grevă, dar ei nu vor să mai lucreze. Avem mulți șoferi bătrâni, bolnavi, de peste 50-60 de ani. Când se va implementa Zona Metropolitană, atunci ce facem? Avem 89 de șoferi. Repet, vrem un salariu decent pentru munca depusă și efortul pe care îl facem. De vorbe suntem sătui. Chiar așa am ajuns cârpele și gunoaiele societății?”, a spus Teodosescu.
În discuție a intervenit Diana Mureșan, consilier USR, care a arătat că grupul din care face parte susține cererile șoferilor. Mureșan a cerut să se facă inclusiv un audit care să scoată în evidență problemele societății de transport. „Administrația locală sibiană și-a asumat prin Planul de Mobilitate Urbană Durabilă o prioritizare a transportului public. Având în vedere că avem această propunere în față, cum încurajăm sibienii să folosească mijoacele de transport în comun? De pildă, pe traseul 10, frecvența medie zilnică scade de la 4 autobuze pe oră, la 2 autobuze pe oră. Sau pe traseul 14, de la 3 autobuze pe oră, scade la 2 autobuze pe oră. În aceste condiții mai este autobuzul o alternativă la mașină? Problemele cu deficitul de șoferi de la Tursib sunt vechi, le cunoaștem de câțiva ani, iar soluția orelor suplimentare s-a dovedit a fi nesustenabilă. Susținem această cerință prezentată, iar în condițiile în care transportul public se va extinde în perioada următoare la nivel metropolitan, necesarul de șoferi va crește, iar problema deficitului va deveni și mai acută”, a spus Diana Mureșan.
Fodor: „S-a făcut un audit extern”
Astrid Fodor a menționat că a fost deja efectuat un audit extern pentru a arăta cum se prezintă situația actuală la Tursib cu privire la criza de personal. De asemenea, primarul a precizat că, pentru transportul din zona metropolitană, majoritatea primarilor au spus că vor putea asigura necesarul de șoferi din localitățile lor. „Orele suplimentare nu sunt o soluție, pentru că se plătesc dublu, iar cheltuiala crește. Avem un număr foarte mare de concedii medicale, poate normale, pentru epuizare, ceea ce afectează bugetul Tursib”, a spus Fodor.
Directorul Tehnic al Tursib, Eugen Sârbu, a venit și el cu date privind deficitul de personal. Potrivit acestuia, ca să se încadreze în buget, e nevoie să fie reduse cursele în următoarele două luni. „Deficitul a fost de 50 de șoferi, pe tot parcursul anului, ceea ce a dus la aceste depășiri de buget. Este neapărat nevoie ca cel puțin pe lunile noiembrie și decembrie, ca să ne încadrăm, trebuie aprobat acest proiect”, a spus directorul tehnic.
Sârbu a mai menționat planul privind modificarea programului curselor nu îi va afecta grav pe sibieni și nu vor exista mari întârzieri. Frecvența la orele de vârf, când copiii merg la școală, iar adulții la muncă, este apropiată de cea din anii anteriori. „Noi trebuie să recuperăm 19.000 de ore suplimentare din urmă. Asta ne face să reducem planul de transport, ca să recuperăm orele, să nu le plătim”, a spus directorul tehnic al Tursib.
Vot împotrivă de la USR și PNL
Consilierii USR și PNL au anunțat că vor vota împotriva adoptării proiectului. Adrian Bibu (PNL) a precizat că nu se pot reduce cursele, ci trebuie găsită o altă variantă. „Noi suntem Sibiu, noi nu putem reduce cursele. Cum să transmitem oamenilor că noi facem piste de biciclete, dar apoi reducem numărul de curse? Dacă Timișoara, Cluj, Brașov pot, nu există ca Sibiul să nu poată. Trebuie să găsim alte soluții”, a spus Bibu, adăugând că grupul politic din care face parte va iniția un proiect de hotărâre prin care să acorde gratuitate la transportul public în comun studenților.
„Vreți ca noi să votăm niște modificări care sunt favorabile conducerii, dar în detrimentul cetățenilor. Noi nu putem face așa ceva, vom vota împotrivă”, a spus și Diana Mureșan, consilier USR.
Fodor: „Soluția este creșterea salariilor”
În urma unor discuții ample, consilierii s-au pus de acord să continue dezbaterile și să voteze proiectul privind reducerea numărului de curse în cadrul unei ședințe extraordinare viitoare. Primarul Astrid Fodor a încheiat spunând că soluția clară pentru a rezolva problema este creșterea salariilor, astfel încât Tursib să atragă personal. „Din punctul meu de vedere, soluția este creșterea salariilor, să fie mai atractiv postul. (…) Retrag proiectul de pe ordinea de zi și va fi votat în data de 7 (n.r.: noiembrie) la ședința extraordinară”, a spus Fodor.
Bravoooo Șoferi dați-vă demisia deoarece această conducere va ignora total