Un proiect de Ordonanță de guvern apărut în presă la finalul lunii iulie și care ar urma să fie pus in aplicare pentru modificarea Codului fiscal prevede eliminarea scutirii de la plata impozitului pentru masini de epocă.
De asemenea, foarte afectați vor fi și colecționarii de mașini americane cu motoare mari, de pildă pentru un Ford A din 1929 se va plăti anual un impozit de 6051 de lei sau un impozit de peste 10,000 de lei pentru un Cadillac v12 din 1937, scrie Mediafax.
În acest moment, pentru autovehiculele care au în talon mențiunea „Vehicul istoric” nu se plătește impozit, așa cum se întâmplă și în majoritatea statelor europene : Suedia, Italia, Olanda, Cehia, Croația, Franța, Slovacia, Ungaria, Grecia, Slovenia, Polonia etc. deoarece prin această facilitate este acordat un sprijin posesorilor de vehicule istorice care fac eforturi financiare considerabile să salveze vehiculele vechi de peste 30 de ani de la dispariție
Retromobil Club România consideră că măsură de impozitare a vehiculelor istorice ca mijloace de transport, nu numai că nu va îmbunătăți veniturile colectate la bugetul României, dar va avea efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic național întrucât vom asista la retragerea imediată din circulație a câtorva mii de vehicule istorice, unele cu o vechime de aproape 100 de ani, deoarece proprietarii acestora nu vor avea puterea financiară de a achita un impozit egal cu cel al unor automobile noi de lux.
Cel mai mare muzeu pe roți al României va fi tras pe dreapta!
Patrimoniul de vehicule istorice al României numără în prezent cca. 10.900 de autovehicule înmatriculate care au fost atestate ca vehicule istorice de către Retromobil Club România – asociația națională a proprietarilor și restauratorilor de vehicule istorice și autoritatea națională F.I.V.A. cu atribuții legale în eliberarea atestatului de vehicul istoric.
Retromobil Club România reunește 4.200 de membri colecționari de vehicule istorice. În condițiile în care nici un muzeu de stat din România sau altă instituție publică nu deține vreun vehicul istoric în stare de funcționare, Retromobil Club România și-a asumat misiunea de a crea cel mai maremuzeu pe roți funcțional din România, pe care il menține în funcțiune, prin mijloace financiare proprii- cele ale colecționarilor proprietari de vehicule istorice- reușind astfel să prezinte în mod gratuit publicului din România de un sfert de secol an de an mii de de vehicule istorice într-un efort continuu de educare pentru păstrarea unui patrimoniu tehnic național. Retromobil Club România și-a asumat misiunea de a păstra vie istoria industriei românești de autovehicule care a produs de-a lungul anilor zeci de modele de automobile, camioane, autospeciale, tractoare, autobuze, motorete, motociclete, întelegând prea bine faptul că păstrarea și prezentarea acestora la evenimentele sale face parte dintr-un demers absolut necesar pentru educarea tinerelor generații în vederea cunoașterii unor realizări din trecutul țării lor cu care să se poată mândri, practic o istorie scrisă de bunicii și părinții noștri.
Retromobil Club România consideră că măsură de impozitare a vehiculelor istorice ca mijloace de transport, nu numai că nu va îmbunătăți veniturile colectate la bugetul României, dar va avea efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic național întrucât vom asista la retragerea imediată din circulație a câtorva mii de vehicule istorice, unele cu o vechime de aproape 100 de ani, deoarece proprietarii acestora nu vor avea puterea financiară de a achita un impozit egal cu cel al unor automobile noi de lux.
Daca această lege va intra in vigoare, potrivit Retromobil, sumele pe care proprietarii de mașini de epocă ar urma să le plătească ar fi următoarele
- ARO 243D – 6.051 lei
- Autobuz Roman RD 111, 1641.51 lei
- Autocamion DAC 444 T, 1071.84 lei
- Cadillac V12 (1937) – 10.350 lei
- Ford A (1929) – 6.051 lei
- Packard Super 8 (1948) – 9.315 lei
- Plymouth P2 (1936) – 6.051 lei.
Retromobil Club România cere Guvernului României menținerea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru vehiculele istorice, aplicabilă în legislația aflată în vigoare, deoarece consideră că aceasta este singura variantă în masură să poată să compenseze parțial
cheltuielile considerabile ocazionate de conservarea, restaurarea și prezentarea publică gratuită a vehiculelor istorice, fiind o măsură firească de protecție din partea instituțiilor statului menită să sprijine eforturile considerabile depuse pentru cultivarea pasiunii de colecționare si restaurare a vehiculelor istorice.
„Activitățile asociației noastre asigură păstrarea istoriei auto oferind publicului larg un muzeu în mișcare. Valoarea socială și culturală a vehiculelor istorice constă tocmai în această incredibilă caracteristică de a fi prezente pe drumurile publice într-o stare de funcționare impecabilă. Dacă
modificările fiscale s-ar aproba în forma actuală efectul ar fi devastator, așadar cerem Guvernului să adopte o linie consacrată în practica Uniunii Europene menținând actualul regim legal de scutire a vehiculelor istorice de la plata impozitului pe mijloacele de transport”, declară Gabriela Măgureanu, Președinte al Retromobil Club România și Vicepreședinte F.I.V.A.
„Pasiunea și eforturile românilor față de vehiculele istorice sunt în fapt, un bun ambasador al României peste hotare, dovadă fiind numeroasele evenimente internaționale care sunt organizate în țară sau în parteneriat cu ambasadele statelor membre din U.E. dar și faptul că România ocupă în
prezent un loc în conducerea Federației Internaționale de Vehicule Antice (F.I.V.A). În timp ce statul finanțează uneori pseudo- activități culturale, Retromobil Club România nu a primit niciodată în cei 25 de ani de activitate nici măcar 1 leu de la stat organizând evenimente precum „Concursul de
Eleganță Sinaia” care an de an sunt reflectate de presa națională și internatională” declară Bogdan Coconoiu, Vicepreședinte al Retromobil Club România.
Scutirea de la plata impozitelor pe mijloacele de transport a vehiculelor istorice este o practică existentă în majoritatea statelor europene : Suedia, Italia, Olanda, Cehia, Croația, Franța, Slovacia, Ungaria, Grecia, Slovenia, Polonia etc. deoarece prin această facilitate este acordat un sprijin
posesorilor de vehicule istorice care fac eforturi financiare considerabile să salveze vehiculele vechi de peste 30 de ani de la dispariție. Retromobil Club România informează pe această cale că a depus la Guvernul României un memoriu pentru modificarea prevederilor acestui proiect și că este deschis la dialog cu autoritățile României cu întreaga sa disponibilitate în vederea identificării celor mai eficiente și mai puțin dăunătoare soluții în privința măsurilor fiscale cu impact în domeniul conservării patrimoniul automobilistic național.