Lucrările pentru extinerea Aeroportului Internațional din Sibiu cu ajutorul noului terminal avansează conform graficului de execuție, anunță reprezentanții instituției. Conform managerului general al Aeroportului, Marius Gîrdea, lucrările pentru noul terminal de sosiri sunt efectuate în proporție de 48%, iar constructorii dau asigurări că termenul contractual de predare a lucrărilor va fi respectat.
„Ceea ce ne dorim este să creăm infrastructura care poate deservi un trafic mult mai mare decât cel din prezent, tocmai pentru că estimările pentru România sunt unele în creștere, în contextul în care la acest moment suntem destul de în spate în ceea ce privește media de pasageri per populație la nivel european. Asta înseamnă că orizontul de creștere a traficului aerian din România indică o recuperare a acestor decalaje față de vestul Europei, iar estimările indică o dublare a traficului aerian din România, până în 2040, Astfel, necesarul de infrastructură moernă este evident. Aeroporul din Sibiu, după mdernizare, va părea că are un spațiu generos pentru nevoile actuale, dar vă garantez că timpul ne va demonstra că vom ajunge la un momentdat în care ne vom întreba de ce nu l-am făcut mai mare!” a declarat Marius Gîrdea, managerul general al Aeroportului Internațional Sibiu.
Odată ce lucrările vor fi finalizate, la 31 decembrie 2023, aeroportul își va dubla capacitatea de procesare a pasagerilor și ale bagajelor acestora, dar și suprafața de operare. Noul terminal va mări suprafața aeroportului la 22.400 metri pătrați și va putea asigura serviciile necesare a până la 2,5 milioane pasageri pe an.
Totodată, datorită instalațiilor ultra-moderne de verificare a bagajelor dar și a cărților de identitate ale pasagerilor, timpii de așteptare pe liniile de control vor scădea la jumătate față de prezent. Bagajele de mână vor putea fi scanate fără să mai scoatem recipientele cu lichide sau dispozitivele electronice de dimensiuni mari.
Ultima șansă pentru banii europeni
„Proiectul nostru actual a avut la bază o analiză a creșterii de trafic din România și dimensionarea s-a făcut astfel încât ceea ce construim acum să fie fezabil din perspectiva unui trafic estimat peste 25 de ani. Deci, terminalul nou construit răspunde unor necesității viitoare. De asemenea, partea de finanțare a infrastructurii aeroportuare din partea Uniunii Europene se finalizează la sfârșitul acestui an. Astfel, pentru Aeroportul Sibiu, ca de altfel pentru toate celelalte din România, acesta era ultimul tren pe care-l puteam prinde. În caz contrar, lucrurile ar fi putut conduce la limitarea numărului de pasageri de pe aeroport.” a mai declarat Marius Gîrdea, managerul general al Aeroportului Internațional Sibiu.
Terminalul, care este de așteptat să fie coplet funcțional din prima zi a anului 2024, va beneficia de 6 filtre de securitate, 7 automate pentru self check-in, 10 ghișee check-in cu operator, unul dintre acestea fiind destinat fluxului de VIP și 7 porți de îmbarcare.
Președinta consiliului județean, Daniela Cîmpean, a declarat: „La momentul la care am demarat această investiție, terminalul pe care-l avem acum deja nu mai era suficient de încăpător pentru a asigura confortul pasagerilor. Așa că am fost determinați de trei elemente pentru a începe această investiție: 1 – previziunile pentru viitorul transportului aerian, 2 – faptul că la momentul respectiv spațiul aeroportului era insuficient pentru a asigura condiții pasagerilor și 3 – era ultima șansă pe care o mai aveam pentru modernizarea și extinerea aeroportului folosind fonduri europene. Altfel, cei 65 de milioane de euro de care dispunem pentru aceste lucrări de modernizare, extinere și echipare ar fi trebuit să-i aducem din bugetul Consiliului Județean Sibiu, ceea ce era imposibil, raportat la veniturile pe care Consiliul Județean le are.”
Potrivit reprezentantului asocierii de constructori, Cristian Manuțiu, zona de fundație a noii lucrări a ridicat cele mai multe probleme. „Au fost multe zone cu umpluturi pe care a trebuit să le excavăm și reumplem controlat, până la o adâncime medie de aproximativ 4,5 metri. O altă provocare a fost cea a menținerii ritmului pentru noile construcții, asfel încât să putem muta activitatea din terminalul existent, în cele noi. Sperăm ca undeva în lunile septembrie – octombrie să putem muta fluxurile de pasageri prin terminalelel noi. Referitor la terminalul existent, avem de-a face cu provocări privind securitatea, cu menținera unui nivel rezonabil de confort și la plecări și la sosiri. Vom avea nevoie de o zi, cel mai probabil în luna noiembrie, înc are aeroportul va fi nefuncțional. Acest răgaz ne va permite să mutăm activitatea din terminalul vechi în cele noi, astfel încât să putem finaliza și această parte a lucrării de modernizare în termenul stabilit.
Potrivit oficialilor, cele două corpuri noi de clădire sunt realizate în proporție de 55%, iar lucrarea totală, care include și modernizarea terminalului existent, este gata în proporție de 48%. În lunile viitoare lucrările vor accelera, astfel că aceste procente vor crește semnificativ.
„Cea mai mare provocare a acestui șantier a fost dată de termenele extrem de scurte pe care ni le-am asumat dar, din fericire, am avut parte de parteneri foarte serioși. Astfel, suntem la jumătatea termenelor contractuale de execuție și tot la jumătatea evoluției fizice a lucrării. Deci, temerile potrivit cărora finalizarea lucrărilor ar putea întârzia se împrăștie tot mai mult, datorită asigurărilor constante pe care le primim de la constructor. Astfel,sibienii și toți cei care vin și pleacă de pe aeroportul Internațional Sibiu vor avea parte de condiții demne de anul 2023”, a mai declarat Daniela Cîmpean.
Parcarea nu se renovează, totși va fi mai încăpătoare
Potrivit managerului aeroportului din Sibiu, parcarea nu este inclusă în lucrările de modernizare, însă dacă se va constata ulterior că și ea aer nevoie de o supradimensionare, aceasta va fi realizată. Până atunci, toate mașinile angajaților din aeroport vor putea utiliza parcarea temporară făcută pentru organizarea de șantier, care va rămâne funcțională după încheierea lucrărilor.
Cristian Manuțiu, managerul de proiect din partea asocierii celor două firme constructoare a adăugat că în prezent numărul muncitorilor prezenți pe șantier este în creștere. Am plecat de undeva de la 200 de angajați care lucrau 24 de ore pe zi și pe măsură ce ne apropiem de faza finisajelor, vom ajunge până undeva în jurul a 1000 de muncitori pe șantier în lunile viitoare. Vârful maxim va fi atins în următoarele septembrie sau octobmbrie, atunci când se vor suprapune lucrările la toate tipurile de instalații, finisaje, montaje și punere în funcțiune a echipamentelor.
Cel mai mare șantier din Sibiu, în cifre
Valoarea totală a proiectului este de 272.493.421,67 lei, iar valoarea totală eligibilă este de 193.637.593,69 lei din care 164.591.954,68 lei în cuantum de 85% reprezintă contribuția Fondului European pentru Dezvoltare Regională, 25.172.887,14 lei în cuantum de 13% reprezintă contribuția de la Bugetul de Stat și 3.872.751,87 lei, în cuantum de 2% reprezintă contribuția asigurată din bugetul Consiliului Județean Sibiu. Cheltuielile neeligibile în valoare de 78.855.827,98 lei sunt finanțate de la bugetul Aeroportului Internațional Sibiu R.A.