Ministerul Transporturilor a publicat luni, 10 iulie, Proiectul de Ordin al Ministrului Transporturilor pentru reintroducerea taxei de la Fetești, pe Autostrada Soarelui.
Parcursul Ordinului va fi rapid, publicat pe 10 iulie cu termen pentru propuneri/sugestii în aceeași zi (10 iulie) și cel mai probabil trimis la Monitorul Oficial marți sau miercuri. Reintroducerea taxei Fetești se face în termen de 3 zile de la publicarea în Monitorul oficial, deci chiar de la sfârșitul săptămânii când pe la Fetești se pot înregistra valori de 20-30 000 autovehicule/zi, scrie economedia.ro
,,Începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, prevederile Ordinului viceprim-ministrului, ministrul transporturilor și infrastructurii nr. 1178/23.05.2023 pentru stabilirea unor derogări de la prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 1836/2018 pentru aprobarea unor tarife aplicate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A., publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 476 din 30 mai 2023, își încetează aplicabilitatea. Art. 2 – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I și intră în vigoare în 3 zile de la publicare.”-Ordinul pentru reintroducerea taxei Pod Fetești.
La momentul emiterii Ordinului pentru suspendarea taxei, CNAIR estima o pierdere de 13 milioane de lei în iunie, respectiv de aproape 19 milioane lei în iulie, un calcul făcut pentru încasările din 2022, deci pentru întreaga lună iunie și încă cel mult două săptămâni din iulie, pierderile din lipsa încasărilor ar putea ajunge la aprox. 20 de milioane de lei. Taxa de Pod începe de la 13 lei/autoturisme și se aplică la fiecare trecere. Lucrările la podul Fetești au fost suspendate joi, pe 6 iulie 2023, iar circulația reluată și pe Calea II, Constanța-București urmând ca reparațiile capitale, primele în cei 35 de ani de la deschiderea Podurilor Fetești și Cernavodă să fie reluate din septembrie.
Ordinul Ministrului Transporturilor pentru reintroducerea taxei de la Fetești : ,,Având in vedere faptul ca justificarea suspendării aplicării tarifului de trecere pentru utilizarea podurilor peste Dunăre între Fetești și Cernavoda pentru toate categoriile de vehicule a fost reprezentată de închiderea sensului de circulație Constanța – București, circulația vehiculelor desfășurându-se pe podul alăturat pe o singură banda pe sens, între km 147+015 și km 144+235 și ținând cont de faptul ca prin Procesul – Verbal nr. 1206/06.07.2023 au fost ridicate restricțiile de trafic, în prezent nu mai există factori care să conducă la crearea de ambuteiaje și la imposibilitatea utilizării podului conform destinației sale, în condiții normale de circulație. Astfel, nu se mai justifică menținerea măsurii de suspendare a aplicării tarifului de trecere pentru utilizarea podurilor peste Dunăre între Fetești și Cernavoda pentru toate categoriile de vehicule, măsura aprobată prin OMTI nr. 1178/2023.” se arată în referatul de aprobare pe care l-a consultat Economedia. Reparațiile Podului Fetești au dus la cozi uriașe atât pe sensul București-Constanța cât și pe sensul opus, dar și devierea șoferilor pe la Hârșova pe DN 2 A unde s-au pierdut zeci de minute în cozile de la barieră, la Giurgeni-Vadu Oii fiind doar taxă cash.
Contractele de 130 de milioane lei (fonduri europene) pentru reparațiile capitale la cele două poduri de pe Autostrada Soarelui au fost semnate cu Maristar 2021, iar lucrările au început în primăvara 2021 având termen de finalizare de 24 de luni (exceptând sezonul estival 15 iunie-15 septembrie). Maristar este constructorul care lucrează și la noul pod de pe DN 73 Pitești – Brașov și va face lucrări pentru securizarea versanților pe Transfăgărășan.