În urma contestațiilor la Evaluarea Națională, nota a crescut în cazul a 16.476 de lucrări și a scăzut în cazul a 7.668 de lucrări. Cele mai multe contestații au fost la limva și literatura română.
Ministerul Educației a publicat marți, rezultatele finale (după soluționarea contestațiilor) înregistrate în sesiunea 2023 (19 – 22 iunie) din cadrul Evaluării Naționale, scrie Mediafax.
Au fost înregistrate 27.128 de contestații, adică 8,52% din numărul total de lucrări, dintre care: 18.465 la Limba și literatura română (13.324 – 2022), 444 la Limba și literatura maternă (265 – 2022) și 8.219 la Matematică (8.265 – 2022).
Comparativ, în sesiunea 2022 au fost depuse 21.854 de contestații (7,12% din numărul total de lucrări).
„În cazul a 16.476 de lucrări (13.757 de lucrări – în anul 2022) contestațiile au schimbat nota prin creștere, iar pentru 7.668 de lucrări (5.906 lucrări – în anul 2022) notele au fost modificate prin scădere. În urma reevaluării lucrărilor contestate, ponderea elevilor cu medii mai mari sau egale cu 5 (cinci) este 76,4% (117.798 de elevi), în creștere cu 0,20% (291 de elevi) față de rezultatele inițiale (76,2%). În anul 2022, rata mediilor mai mari sau egale cu 5 (cinci) a fost 82,4%”, transmite, marți, Ministerul Educației.
A crescut, de asemenea, numărul elevilor cu media generală 10: de la 429 la: 466 (237 în anul 2022).
Rata de participare în sesiunea 2023 a examenului a fost 95,3%: 154.115 absolvenți ai clasei a VIII-a prezenți din totalul absolvenților înscriși (161.652). În ultimii doi ani, rata de prezență a înregistrat următoarele valori: 93,9% în sesiunea 2021, respectiv 95,5% în sesiunea 2022.
Dintre aceștia, 36.317 candidaţi (23,6 %) au obţinut medii sub 5 (cinci).
Au fost eliminați din cauza unor tentative de fraudă 3 (trei) elevi, lucrările acestora fiind notate cu 1 (unu).
Procentual, la nivel național, 71,2% dintre notele contestate – 19.320 de lucrări (74% în 2022) au fost modificate cu diferențe mai mici de 0,5 puncte, 4.597 (16%) note au fost modificate cu diferențe între 0,5 și 1 punct, 226 de note cu diferențe între 1 și 2 puncte (sub 1%), iar 6 note au înregistrat diferențe mai mari de 2 puncte (3 la Limba și literatura română și 3 la Matematică).
La nivel național, la proba de Limba și literatura română, 120.268 de elevi (77,8%) au încheiat examenul cu note mai mari sau egale cu 5 (cinci). Dintre aceștia, 1.500 de elevi au obținut nota 10 (+46 în raport cu prima afișare).
La Matematică,116.369 de elevi (75,4%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar dintre aceștia, 3.188 au obținut note de 10 (+122 în raport cu prima afișare).
La Limba și literatura maternă, 8.513 elevi (90,5%) au primit note mai mari sau egale cu 5 (cinci), iar 64 de candidați au obținut note de 10 (+1 în raport cu prima afișare).
Evaluarea Națională a elevilor de clasa a VIII-a reprezintă modalitatea de evaluare sumativă externă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Media de admitere, calculată pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, constituie criteriu pentru admiterea în învățământul liceal.
„În prima etapă a admiterii în învățământul liceal din acest an, completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții clasei a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de diriginții claselor a VIII-a, se va derula în perioada 6 – 7 iulie și 10 – 17 iulie. Repartizarea computerizată a candidaților din seria curentă, precum și a celor din seriile anterioare care nu împlinesc 18 ani până la data începerii cursurilor anului școlar 2023 – 2024 va avea loc în data de 19 iulie”, potrivit Ministerului Educației.