Un tabloul celebru ascunde un personaj secret. Conservatorii de la Muzeul Guggenheim din New York au descoperit un cățeluș ascuns într-un tablou de Pablo Picasso.
Imaginea unui fermecător cățeluș purtând o fundiță roșie a fost dezvăluită de experții muzeului în timpul unei analize tehnice a tabloului „Le Moulin de la Galette” al artistului spaniol, înainte de o expoziție a primelor sale lucrări, relatează Adevărul.
Inaugurată vineri la Muzeul Guggenheim, noua expoziție „Young Picasso in Paris” („Tânărul Picasso la Paris”) cuprinde 10 picturi și desene realizate de Picasso la sosirea sa în capitala franceză în 1900. „Le Moulin de la Galette” descrie o scenă plină de viață în localul titular – o celebră sală de dans pariziană, care a fost pictată de alți artiști, printre care Pierre-Auguste Renoir. O mare de cupluri sunt văzute dansând, iar în prim-plan se află trei figuri așezate la o masă.
Dar studiile efectuate de către Muzeul Guggenheim în colaborare cu experți de la Metropolitan Museum of Art și National Gallery of Art din Washington, D.C., au dezvăluit un al patrulea oaspete plin de viață la masă, acoperit de o bandă de vopsea întunecată.
Conservatorii au reușit să genereze o imagine a ceea ce arăta inițial câinele folosind fluorescența cu raze X, o tehnică de imagistică care cartografiază elementele chimice dintr-o pictură, inclusiv pigmenții, potrivit conservatorului principal de picturi de la Guggenheim, Julie Barten.
„Mi s-a părut interesant faptul că a pictat în grabă peste acest câine, care ar fi fost un aspect destul de convingător al compoziției”, a declarat Barten într-o convorbire telefonică.
Muzeul a precizat că acest câine seamănă foarte mult cu un Cavalier King Charles Spaniel. Deși Barten nu poate spune cu certitudine de ce Picasso a optat să elimine caninul din scenă, ea a sugerat că pictorul ar fi putut considera că fața sa plină de viață ar fi distras prea mult atenția.
„Ar fi furat spectacolul”, a spus ea, adăugând că acoperirea câinelui permite privitorilor „să privească mai atent la toate aceste alte figuri minunate din compoziție – să experimenteze spațiul în moduri diferite”.
Picasso a mai făcut și alte modificări la lucrare, inclusiv schimbarea prezentării sexelor unui cuplu de dansatori și pictarea unui scaun gol, potrivit studiului. Modificarea picturilor a devenit mai târziu parte din practica obișnuită a lui Picasso, a spus Barten, adăugând că „Le Moulin de la Galette” este considerat acum unul dintre primele exemple în acest sens.
„Vedem, din ce în ce mai mult, că acest lucru făcea parte din procesul de lucru al lui Picasso”, a explicat ea. „Pe măsură ce dezvolta o compoziție, picta anumite elemente sau le transforma în noi detalii compoziționale. Și, foarte adesea, el lăsa aspecte ale compozițiilor originale de bază încă evidente pentru un privitor care se uita foarte atent.”
„Young Picasso in Paris” („Tânărul Picasso la Paris”) este una dintre cele peste 50 de expoziții și evenimente care au loc în întreaga lume în acest an pentru a marca o jumătate de secol de la moartea artistului, în 1973.
Picasso a sosit la Paris la vârsta de 19 ani, în timpul ultimelor săptămâni ale Expoziției Universale din 1900, în cadrul căreia a fost prezentat tabloul său anterior, „Ultimele momente”, potrivit Muzeului Guggenheim. El s-a stabilit în oraș patru ani mai târziu și a trăit cea mai mare parte a vieții sale adulte în Franța.