Accidentul feroviar din Teleorman nu este un eveniment singular în ultimii 10 ani în România. Trei mecanici și un controlor au decedat de-a lungul anilor, iar multe alte persoane au fost rănite.
În România, accidentele feroviare grave sunt rare. În ultimii ani, în medie, a avut loc câte un incident serios pe an, confirmă pentru ziar surse din Ministerul Transporturilor. Și mai rare sunt cele în care sunt implicate trenuri de călători, mai dese fiind cele care implică trenuri de marfă, potrivit Libertatea.
După ce, luni dimineață, 13 martie 2023, două trenuri s-au ciocnit în apropiere de Roșiorii de Vede, Libertatea prezintă ultimele 10 accidente serioase petrecute la noi în țară anterior acestuia. Nu au fost luate în calcul cele în care au decedat pietoni ori participanți la trafic loviți de garnituri, ci doar trenuri care s-au ciocnit, au sărit de pe șine ori au luat foc.
Specialistul în transport Tudor Măcicășan a introdus câteva dintre aceste incidente într-o listă publicată pe Facebook și însoțită de o hartă.
1. TÂRGU JIU, 29 noiembrie 2016. Un deces
Conform Pandurul, accidentul s-a produs între două locomotive staționate în zona Macofil. Una dintre ele era în mișcare, urma să se atașeze de cealaltă, care era deja legată de un marfar.
„Nu a mai avut frâne”, au menționat martorii oculari. O persoană a murit, mecanicul uneia dintre locomotive, iar o alta a fost grav rănită.
2. CRAIOVA, 26 aprilie 2016. Fără victime
Un tren încărcat cu cereale a deraiat în apropierea gării din Craiova. Două vagoane s-au răsturnat. Autoritățile au menționat că nu au existat victime.
3. BANIȚA/MERIȘOR, Hunedoara, 8 aprilie 2017. 2 morți
Un marfar al operatorului privat Unicom Tranzit a deraiat între localitățile hunedorene Banița și Merișor. 14 dintre vagoane au sărit de pe șine, iar unele au ajuns într-o râpă. Mecanicii ar fi fost sub influența băuturilor alcoolice, a arătat ancheta, citată de Gazeta de Dimineață. În plus, ziarul local a arătat și concluziile expertizei: trenul a circulat, într-o curbă în care putea merge cu maximum 40km/h, cu 93km/h. Adică o viteză cu 130% mai mare.
4. BALOTA, Mehedinți, 1 februarie 2018. Fără victime
Un tren încărcat cu motorină a deraiat la 200 de metri de zona locuită din satul Balota, Mehedinți. Cu toate că au existat scurgeri de combustibil, autoritățile au menționat că nu a existat riscul unei explozii. Un vagon s-a răsturnat, iar alte trei au sărit de pe șine, transmitea Digi24.
5. CÂRCEA, 12 august 2018. Pod avariat
Un mecanic băut, conform Libertatea, a ajuns pe un pod închis pentru reparații și a deraiat. S-a petrecut la Cârcea, între Craiova și Caracal, iar trenul era tot marfar, însă al GFR (Grup Feroviar Român). Vagoanele erau încărcate cu biodiesel. Șapte dintre vagoane s-au răsturnat, iar dintr-un al optulea s-a scurs combustibil în pârâu. Podul a fost avariat și n-a fost încă reparat.
6. PLOIEȘTI, 18 decembrie 2019. 11 răniți
11 oameni din cei 50 de călători ai unui tren care s-a ciocnit cu un marfar au fost răniți. S-a întâmplat în dreptul gării Ploiești Triaj. Conform Club Feroviar, de vină a fost mecanicul trenului de marfă al firmei DB, astfel că cele două garnituri s-au lovit frontal.
7. AUGUSTIN, Brașov, 5 aprilie 2020. Un mort
Singurul călător care a murit în urma unui accident feroviar în ultimii ani în România a fost în cazul un tren personal ars între localitățile Augustin și Racoș. Trenul era aproape gol, incidentul având loc în prima lună de pandemie. Cadavrul acestuia a fost găsit, conform PRO TV, în vagonul ars complet al trenului R3535 Brașov – Mediaș.
În raportul accidentului, controlorul trenului a argumentat că respectivul călător s-ar fi putut ascunde de el, deoarece singurul călător din tren despre care știa îi era alături. „Persoana decedată ar fi putut fi un călător care să fi avut bilet până la o stație anterioară și care pe urmă să se fi ascuns de el pentru a circula mai departe”, se arată în raport. Incendiul s-a produs din cauza unui arc electric încadrat ca „factor extern”.
8. FETEȘTI, 28 iulie 2021. Fără victime
Două trenuri de marfă s-au ciocnit la Fetești, în județul Ialomița, în drumul preferat de români spre mare. Unul dintre mecanici adormise și băuse alcool. Ambele trenuri erau de la operatori privați. În urma incidentului, ministrul Cătălin Drulă a anunțat controale.
9. MOTRU, 9 septembrie 2022. Fără victime
Un tren încărcat cu cărbune a deraiat, iar șefii Complexului Energetic Oltenia „au încercat să mușamalizeze”, scria deputatul USR Radu Miruță. ITM Gorj a admis că sistemul de frânare al trenului nu mai funcționa corespunzător, iar 4 vagoane ar fi deraiat, conform datelor strânse de Club Feroviar.
10. GUGEȘTI, 1 decembrie 2022. Fără victime
Locomotiva unui tren de marfă TimRail Cargo s-a defectat, iar mecanicul nu a mai putut controla garnitura și a lovit un alt tren de marfă DB Cargo. În urma incidentului, traficul a fost deviat pe regionala Galați.
11. ROȘIORII DE VEDE, 13 martie 2023. 12 răniți
Trenul accelerat de pe ruta Arad-București Nord a trecut pe semnalul oprire, a ajuns din urmă marfarul încărcat cu mașini și „l-a lovit violent”, a declarat, la Digi24, Laurențiu Dumitru, directorul Agenției de Investigație Feroviară, care anchetează incidentul.
Inițial, CFR anunțase că marfarul a deraiat, iar trenul de pasageri a frânat brusc, ca să evite impactul. 12 persoane au fost rănite.