După câteva decenii în care nu s-a investit aproape nimic, va începe modernizarea drumului montan considerat de Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii Top Gear, drept „cel mai spectaculos drum din lume”.
„Conform Normativului 615/2020 privind circulația rutieră pe drumurile montane, Transfăgărășanul este închis traficului în perioada 20 octombrie – 1 iulie, ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile, această perioadă fiind, de asemenea, improprie desfășurării lucrărilor. Având în vedere acest fapt, lucrările de modernizare a acestui sector de drum urmează să fie făcute în perioada 1 iulie – 20 octombrie, respectiv simultan cu perioada sezonului estival”, au precizat reprezentanții CNAIR pentru „Adevărul”.
În luna februarie a.c., CNAIR lansează o consultare de piață pentru a putea estima, din perspectiva valorică și tehnică, parametrii investiției. Pentru derularea acestei consultări de piață, CNAIR va aloca trei săptămâni, timp în care prestatorii interesați pot veni cu propuneri. După finalizarea consultării de piață, CNAIR va demara procedurile pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate și a unei Expertize Tehnice. O dată concretă a începerii modernizării va fi stabilită după analizarea tuturor detaliilor.
Proiect realizat pe mai multe tronsoane
Proiectul modernizării va fi realizat pe mai multe tronsoane, astfel încât contractarea lucrărilor să se poată realiza eficient. La ora actuală, sunt contractate și/sau în curs de contractare mai multe lucrări de punere în siguranță a Transfăgărășanului. Pentru sectoarele cuprinse între pozițiile km 57+460 – km 57+550, km 60+350 – km 60+700 și km 61+100 – km 61+170, pentru diminuarea riscului de blocare a căii de rulare, ca urmare a căderilor de stânci de pe versanți, a fost întocmită și aprobată Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenții (D.A.L.I.).
Pentru sectorul de drum cuprins între km 57+490 – km 57+610 a fost inițiată licitația pentru contractul de ”Proiectare și execuție lucrări”. De asemenea, se află în derulare procedura pentru atribuirea contractului de execuție lucrări la obiectivul „Consolidare versanți DN 7C km 124+754 – km 124+855, km 125+000 – km 125+215, km 132+590 – km 132+860”. Pentru acest obiectiv documentația tehnică, faza DALI și Proiect Tehnic, a fost finalizată, au fost aprobați indicatorii tehnico – economici și a fost obținută autorizația de construire. Pentru moment se află în evaluare ofertele depuse de către operatorii economici pe 24 octombrie 2022. Proiectul cuprinde lucrări de consolidare și protecție a versanților cu sisteme de plase ancorate, termenul de finalizare a acestuia fiind de 48 de luni. Totodată, au fost realizate expertize pentru identificarea soluțiilor tehnice pentru reabilitarea polatelor (copertinelor de beton) existente, urmând să fie demarată procedura de achiziție publică pentru proiectarea și execuția lucrărilor.
„Ținând cont de complexitatea unui astfel de proiect și având în vedere unicitatea lui în România dorim o abordare complexă, atât din punct de vedere tehnic cât și din punct de vedere practic, turistic”, adaugă oficialii din cadrul CNAIR.
Din perspectivă tehnică, este vorba de consolidări, construcție de polate, sistem de scurgere a apelor, benzi pentru vehicule lente, acolo unde amplasamentul permite.
De la panouri digitale de informare la spații pentru comercianți
Din punct de vedere turistic, modernizarea Transfăgărășanului va include și realizarea de puncte belvedere. Astfel, vor fi realizate mai multe spații pentru comercianți și vor fi amenajate parcări de scurtă durată. La intrările pe Transfăgărășan vor fi amplasate panouri digitale de informare ce vor oferi informații privind starea carosabilului, starea vremii, condiții de trafic și numărul de locuri parcare disponibile.
„Din dorința de a avea o abordare modernă, eficientă și profesionistă în ceea ce privește modernizarea Transfăgărășanului (proiect unic în ultimii 30 de ani în România), subliniem că dorim să participe la toate etapele acestui proiect companii cu experiență și expertiză specifice domeniului. După ce vom avea Expertiza și Studiul de Fezabilitate și vom aproba indicatorii tehnico-economici, vom intra în faza elaborarii Proiectului Tehnic și în cea de execuție a lucrărilor. Până la momentul respectiv, nu pot fi avansate încă sumele și termenele pentru implementarea acestui proiect”, au mai precizat în exclusivitate pentru ”Adevărul” reprezentanții CNAIR.
Jeremy Clarkson: „Cel mai bun drum din lume”
Considerat de mulți specialişti cel mai spectaculos drum din lume, Transfăgărăşanul oferă imagini superbe în fiecare anotimp. Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii Top Gear, afirma, în 2009, după parcurgerea Transfăgărăşanului, că s-a plimbat pe „cel mai spectaculos drum din lume”. În emisiunea pe care echipa „Top Gear” – Jeremy Clarkson, Richard Hammond si James May – a realizat-o în România, aceştia au spus despre Transfăgăraşan că este cel mai uimitor drum pe care l-au văzut vreodată.
„Construit în anii ’70, acesta este Transfăgărășanul. 6.000 de tone de dinamită au fost folosite pentru realizarea acestuia și 40 de vieți au fost pierdute. Dar de deasupra arată că și cum fiecare curbă a fiecărei mari piste de curse din lume a fost înnodată pentru a crea o mare fundă a perfecțiunii automobilistice”, declara acum aproape 14 ani Jeremy Clarkson, aflat la volanul unui Aston Martin pe Transfăgărășan.
„Acesta este cel mai bun drum din lume! România, îți mulțumim că ai acest drum! Putem să rămânem aici pentru totdeauna?”, mai spunea atunci Clarkson.Construit în perioada 1970-1974, Transfăgărășanul are o lungime totală de 151 kilometri și urcă până la 2042 de metri în căldarea glaciară Bâlea, fiind al doilea drum din România, ca înălţime, după Transalpina, care străbate Munţii Parâng din Carpaţii Meridionali şi ajunge până la 2.145 metri în pasul Urdele.
Drumul începe din comuna Arefu, în judeţul Argeş, la kilometrul 61 al DN 7C şi se termină în comuna Cârţişoara (Sibiu), la intersecţia cu DN1. Pe întregul traseu sunt construite 27 de poduri şi viaducte, dar şi cel mai lung tunel din România (887 metri), ce străbate Muntele Paltinu, Tunelul Bâlea. Aerisirea tunelului se face natural datorită curenţilor de aer extrem de puternici.