Gata cu avioanele MIG-21 din dotarea Forțelor Aeriene Române - Vor fi înlocuite cu modelele F-16
Sursă foto: Adevărul

Avioanele MiG-21 din dotarea Forțelor Aeriene Române au început să fie retrase și înlocuite cu modelele F-16. Prima aeronavă a ajuns deja la Baza 95 Aeriană de la Bacău pentru stocare.

Forțele Aeriene Române au început procesul de retragere din serviciul activ al avioanelor MiG 21 Lancer. MiG-urile 21 sunt scoase din serviciu și trimise la Baza 95 Aeriană de la Bacău pentru stocare pe măsură ce își epuizează resursa de zbor, potrivit Aviația Magazin, citat de Adevărul.

„Cum acordul dintre Ministerul Apărării și Aerostar Bacău pentru mentenanța MiG-urilor s-a încheiat în toamna anului trecut, avioanele nu vor mai fi revitalizate, ci trimise la o binemeritată pensie”, scrie publicația.

Primul avion MiG-21 LanceR C care și-a încheiat cariera și a fost scos din serviciu are numărul de bord 5724 și a ajuns la Bacău la mijlocul acestei săptămâni.

„Avionul urmează să fie evaluat, echipamentele sensibile și care mai pot fi utilizate vor fi demontate, iar apoi garat pe o platformă în vederea stocării pe termen lung”, adaugă Aviația Magazin.

Decizia CSAT: retrase până în luna mai 2023

Consiliul Suprem de Apărare a Țării a decis în 2022 ca avioanele MiG-21 LanceR ale României să fie scoase din serviciu în luna mai 2023. Asta după o lungă serie de accidente în care a fost implicat acest tip de aeronavă, ultimul înregistrându-se la Constanța în 2022, când pilotul și-a pierdut viața.

MiG-urile vor fi înlocuite cu avioane F-16. În prezent, Forţele Aeriene Române operează o escadrilă completă de F-16 Fighting Falcon, aeronave pe care România le-a achiziţionat la mâna a doua din Portugalia.

Cele 17 avioane sunt folosite mult mai puţin decât atunci când se aflau în proprietatea portughezilor. La finalul lunii decembrie 2021, Ministerul Apărării Naţionale a anunţat că a primit aprobarea Parlamentului pentru a iniţia procedura de achiziţionare a încă două escadrile de F-16, fiind alese F-urile norvegiene.

Modernizate de Aerostar Bacău

Diferenţa faţă de F-urile portugheze este că avioanele norvegiene au resursa de zbor mai mică, dar suficientă pentru a le opera în următorii 10 ani, perioada de tranziţie către aeronave de generaţia a V-a. În plus, avioanele F-16 din Norvegia vin în configuraţie M6.5.2, superioară celor portugheze.

Avioanele F-16 norvegiene au început să ajungă în ţara noastră din luna octombrie 2022. Şi, potrivit unui material privind înzestrarea forţelor armate, „dacă totul se va desfăşura conform planificărilor, la sfârşitul lui 2023, Forţele Aeriene române ar urma să aibă în componenţă o a doua escadrilă de F-16”, spun reprezentanţii Ministerului Apărării Naţionale.

Modernizările şi mentenanţa escadrilelor se va face la Aerostar Bacău. Tot aici vor fi modernizate şi avioanele F-16 din prima escadrilă, achiziţionate din Portugalia, care vor fi aduse la standardul celor norvegiene. Modernizarea lor va începe tot în 2023, an în care ar trebui să avem operaţionale două escadrile de F-16.

Potrivit Forţelor Aeriene Române, modernizarea la configuraţia M6.XR este planificată să se execute în perioada 2023- 2025, odată cu furnizarea, de către partenerul american, a echipamentelor şi pachetului software dedicate avioanelor F-16 achiziţionate de România.

Ultima oră